G.Power iski jo kyntensä uuteen BMW 8-sarjaan – 670-heppaiseksi viritetty coupé jättää suorituskyvyllään jopa tulevan M8:n taakseen

BMW toi viime vuonna mallistonsa lippulaivaksi 8-sarjan, joka herätti henkiin viimeksi 1990-luvulla käytetyn luksus-coupén mallimerkinnän. Uusi Kasi toimii käytännössä 6-sarjan kaksiovisten versioiden manttelinperijänä, joka on kuitenkin asemoitu luokkaa ylemmäksi kuin edeltäjänsä. BMW pystyy näin perimään myös korkeampia hintoja ja vastaamaan entistä paremmin mm. Mersun S-luokan coupén ja avomallin heittämään haasteeseen.

Tällä hetkellä uutta 8-sarjaa on tarjolla sekä kaksiovisena coupéna että avoversiona, joiden pellin alle saa joko 840d-mallin kolmilitraisen turbodieselin tai M850i:n 4,4-litraisen tuplaturbokasin. Viimeksi mainittu on saanut monia päivityksiä esimerkiksi M550i:ssä käytettyyn moottoriin nähden, ja myös voimavarat ovat kohentuneet mukavasti. Mylly luovuttaa 530 hevosvoiman huipputehon ja 750 newtonin maksimiväännön, joiden turvin auto pinkaisee alle neljässä sekunnissa nollasta sataan xDrive-nelivedon avustamana.


Myöhemmin tulossa on vielä kukkulan kuninkaaksi asettuva M8, jossa käytetään M5:stä tuttua voimalinjaa. Se tarkoittaa nelivedon lisäksi yli 600-heppaista tupla-ahdettua veekasia, mutta tarkka teholukema on vielä hämärän peitossa. Todella tehokasta 8-sarjaa himoitsevien ei kuitenkaan välttämättä tarvitse odotella M8:n lanseerausta, koska saksalainen virityspaja G-Power kutittelee jo nyt M850i:stä todennäköisesti jopa M8:n varjoonsa jättävät voimavarat.

Tuning-spesialisti on asentanut baijerilaisten ison coupén koneeseen uuden moottorinohjaussoftan, ja lisäksi auto on saanut ruostumattomasta teräksestä tehdyt downpipet sekä 200-kennoiset katalysaattorit. Näiden toimenpiteiden ansiosta 4,4-litraisesta tuplaturbokasista irtoaa peräti 670 hepan huipputeho, ja maksimivääntö on järkälemäiset 890 newtonmetriä. Myös suorituskyky on noussut lähes superautoluokkaan. G-Powerin peukaloiman M850i:n luvataan nimittäin kiihtyvän vain 3,1 sekunnissa nollasta sataan, ja huippunopeutta riittää peräti 320 km/h.

Erityisesti viimeksi mainittu arvo eroaa edukseen tehtaan M-malleista, koska niiden nopeudenrajoittimen saa nostettua lisämaksusta korkeintaan 300 km/h:n lukemaan. Tuleva M8 jättänee kuitenkin G-Powerin luomuksen taakseen radalla ja nopeassa mutka-ajossa, koska virityspaja ei ole päivittänyt M850i:n vakioalustaa ja jarruja millään tavalla. Moottorin virityspaketin lisäksi saatavilla on ainoastaan G-Powerin omaa designia edustava vannesarja, joka on peräti 21-tuumainen. Kiekoilla riittää leveyttäkin, joka kirjataan edessä yhdeksään ja takana 10,5 tuumaan.

Lienee sanomattakin selvää, että G-Powerin tuotteet eivät ole ihan halpaa huvia. Pelkkä moottorinohjaussofta maksaa noin 2500 euroa, kun taas downpipeistä ja katalysaattoreista veloitetaan vajaat 4200 euroa. Huippunopeusrajoittimen poistosta pitää puolestaan pulittaa noin 500 euroa, ja vannesarja kustantaa hulppeat 7500 euroa.