GM säästää ja aikoo käyttää tulevissa autoissaan samaa perusrakennetta yli 10 vuotta

Mallistojen järkeistämisellä ja identtisten perusrakenteiden käytöllä saman konsernin erimerkkisissä autoissa saadaan huomattavia kustannusetuja. VW-konserni on tehnyt tästä jo lähes taidetta, mutta myös muut autonvalmistajat ovat hyppäämässä samaan junaan. Esimerkiksi Ford on palannut viime vuosina maailmanautopolitiikkaan, jota se on jo kokeillut menneinä aikoina huonolla menestyksellä. Viime vuosina tämä lähestymistapa on kuitenkin kantanut hedelmää, kun esimerkiksi Fusionin nimellä Amerikassa ja Mondeona Euroopassa myyty keskiluokan malli on menestynyt mukavasti molemmilla mantereilla.

Nyt toinen amerikkalaisjätti, eli General Motors seuraa perässä. GM:n johtajistoon kuuluva Dan Ammann kertoi uutistoimisto Reutersille, että yritys on vähentämässä käyttämiensä perusrakenteiden määrää, ja lisäksi uudet pohjalevyt voisivat pysyä tuotannossa yli kymmenen vuotta tai jopa pidempään. Tämä säästöfilosofia otetaan käyttöön uuden Chevrolet Cruzen myötä, mutta sitä laajennetaan vähitellen kattamaan lähes kaikki General Motorsilta tulossa olevat uudet mallit.

Ammann totesi, että tuore pohjalevystrategia on osa autojen tuotekehitysprosessin uusiksi laittamista, jossa ympäri maailmaa myytäviä malleja pystyään rakentamaan muutamista yhteisistä peruskomponenteista. Tällainen modulaarinen strategia voi tuoda autonvalmistajalle huimia säästöjä, kun tuotekehityskustannukset saadaan jaettua miljoonien erilaisten autojen kesken, jotka pohjautuvat kuitenkin identtiselle perusrakenteelle.


Vaikka samat pohjalevyt pysyvät tulevaisuudessa tuotannossa entistä pidempään, GM aikoo pitää autonsa ajan hermolla faceliftaamalla niitä aiempaa tiheämmin. Lisäksi tietoviihdejärjestelmän ja elektroniikan päivityksiä ollaan tarjoamassa asiakkaille kätevästi netin kautta, jolloin menopeli pysyy näiltä osin vaivattomasti ajanmukaisena. Tässä näkyy sähköautopioneeri Teslan vaikutus, joka on saanut perinteiset autonvalmistajat muuttamaan kaavoihin kangistuneita ajattelutapojaan.

Täytyy kuitenkin muistaa, että tekninen kehitys etenee huimaa vauhtia myös autojen alusta- ja korirakenteiden osalta. GM:n uudessa säästöstrategiassa piileekin se vaara, että perusrakenteeltaan ikääntynyt auto ei ole jossakin vaiheessa elinkaartansa enää kilpailukykyinen, vaikka tietoviihdelaitteet olisivatkin jatkuvien päivitysten myötä viimeistä huutoa ja ulkokuorta meikattaisiin säännöllisin väliajoin.