Halveksittu ja rumana pidetty 70-luvun jenkkiklassikko yllätti kovalla hinnallaan.

Makuasioista ei muka saisi kiistellä, vaan silti tekee mieli vääntää veistä virtalukossa. American Motors Corporationin suunnittelema ensimmäisen korimallin Matador oli valmistajansa ”muotoilukapinamalliston” tyypillinen lajiedustaja 70-luvulla Pacerien ja Gremlinien tapaan. Osa ihmisistä piti luomusta suorastaan kuvottavana, ja onpa Matadorin kuvaakin vilauteltu useammin kuin kerran puhuttaessa maailman rumimmista autoista.

Tällaisen jenkkiautofanin silmään moisen komistuksen ulkonäön pilkkaaminen herättää kysymyksen arvostelijan silmälasireseptin voimassaolosta. Mielipiteet jakavan muotoilun pohjalta onkin vaatinut melkoista pokkaa laittaa vuosimallin -74 härkätaistelija myyntiin Ebay-sivustolle hulppealla 250.000 dollarin ”osta heti”-optiolla. Olkoonkin, että tämä AMC-maailman melkoinen Graalin malja on erittäin hyväkuntoinen ja harvinainen 4-vaihteinen manuaali, ja vieläpä halutulla 401 V8-koneella.


Tämän Missourista USA:sta löytyneen auton lopullinen huutohinta on jäänyt hämärän peittoon, mutta viime vuonna kaupitellusta autosta tehdyn jutun viestiketjusta päätellen 50.000 dollarin hintavaraus oli ainakin ylittynyt. Hinta on melkoinen, kun muistaa että yleensä ykköskorin Matadoreista on voinut kymppitonnikin olla kiven alla.

Matadorit ovat Jenkkilässäkin harvinaista herkkua, ja tämä myyntiyksilö on ainakin kuvista päätellen ollut todellinen herkkupala. Myyjän mukaan 401 veekasilla ja nelivaihteisella manuaalilla tehtiin vain viisi autoa, joten valinnanvaraa moista haluavilla ei ole nimeksikään. Automyynnin historiassa on ties millä lehmännahkaverhoilujen ja bensatankin korkin koristemerkkien yhdistelmillä yritetty korottaa auton arvoa naurettaviin summiin, mutta sporttihenkisessä autossa ison koneen ja manuaaliaskin tuomaa hinnannousua ei voi koskaan vähätellä. Olisinpa ollut Amerikan Joe, jolla olisi poltellut ylimääräiset 50 donaa setelikäärönä farkkutakin povitaskussa!