Harvinainen sporttifarkku tarjolla – 435-heppaiseksi viritetty Volvo 850 T5-R on yksi vain 500:sta vihreästä yksilöstä

Volvon jo ikuiseksi luultu 200-sarja sai lopulta modernin seuraajan 1990-luvun alussa. Vuonna 1991 esitelty auto nimettiin 850:ksi, ja sen muodot seurasivat isommista 700- ja 900-sarjan autoista tuttua kulmikasta tyyliä. Tekniikka oli kuitenkin täysin erilaista. 850 oli nimittäin ensimmäinen tämän kokoluokan etuvetoinen Volvo. Moottoritkin olivat uusia, ja nokalla hyödynnettiin jännästi murisevia viisisylinterisiä voimanlähteitä poikittain asennettuna.

Aluksi tarjolle tuli vain mietoja vapariversioita, mutta T5-turbomallin vuoro koitti muutamaa vuotta myöhemmin. Volvo kokeili 1990-luvun puolivälissä siipiään myös Brittein saarten BTCC-ratasarjassa, jossa kisattiin aluksi Sportwagoniksi nimetyn kartanomallin turvin. Radalla kiitänyt farmari-Volvo oli todella eksoottinen ilmestys, jonka luokittelu vaati myös vastaavalla reseptillä luotua siviilimallia. Niinpä ruotsalaiset kehittivät T5:n pohjalta vielä tehokkaamman T5-R:n, joka muuttui myöhemmin pelkäksi R:ksi.


T5-R:iä valmistettiin vuosina 1994-1996 vain 5500 kappaletta. Suurin osa näistä autoista oli joko kananpojankeltaisia tai mustia, mutta joukkoon mahtui myös 500 vihreää yksilöä. Turboviitosen teho nostettiin T5-R:ssä tasan 241 heppaan, mistä saadaan kiittää osaltaan myös pannun kehitystyöhön osallistunutta Porschea. Nykyään T5-R:t ovat haluttuja keräilykohteita, joiden hinnat ovat noususuunnassa. Suurimmalla osalla autoista on jo takanaan melkoinen ajomäärä, mutta Volvon turbotekniikka tunnetaan luotettavana.

Nyt Saksan Saarbrückenissä sijaitsevassa autokaupassa olisi tarjolla melkoista herkkua Volvo-faneille. Liike kauppaa nimittäin vuoden 1996 farmarimallista T5-R:ää, joka on yksi 500:sta vihreästä yksilöstä. Lisäksi autossa on himoittu manuaalivaihteisto, joka jäi aikoinaan myyntimäärissä automaattilaatikon varjoon. Volvolla on ajettu 100 000 kilometriä, mikä on vielä vähän moniin muihin T5-R:iin verrattuna. Autoon on aikoinaan ruksittu automaattia lukuun ottamatta lähes kaikki mahdolliset varusteet, ja tekniikkaa on viritetty jälkikäteen reilusti.

2,3-litrainen viitosturbo on saanut mm. isomman ahtimen, ja alkuperäinen putkisto on korvattu paremmin virtaavalla 3,5-tuumaisella versiolla. Huipputeho on noussut viritysten ansiosta peräti 435 hevosvoimaan, joten eturenkailla riittää haasteita pidon kanssa. Sitä on yritetty kohentaa katuslicksien avulla, ja lisäksi Volvo on saanut vakiota tuhdimmat jarrut sekä KW:n säädettävän V3-alustan. Erikoisesta sporttifarmarista pyydetään 27 200 euroa, mikä ei ole ihan pieni summa 23 vuotta vanhasta 850:stä. Vastaavia autoja ei ole kuitenkaan juuri tarjolla, joten ehkäpä joku keräilijä tarttuu täkyyn.