Harvinaista Mersu-herkkua tarjolla – “panssarivaunukorista” S 72 AMG:tä vauhdittaa 525-heppainen V12

Mercedes alkoi olla 1980-luvun lopulla hätää kärsimässä, kun V12-koneiselle BMW 750i:lle ei löytynyt täysmoottorista vastinetta stuttgartilaisten mallistosta. Kilpailijaksi kehitettiin vuonna 1991 lanseeratun W140-korisen S-luokan kaksitoistamukinen huippuversio, joka totteli 600 SE – tai 600 SEL -nimeä akselivälin pituudesta riippuen. Massiivinen W140 tuli kuitenkin huonoon aikaan markkinoille, kun maailma oli vajoamassa syvän laman syövereihin ja panssarivaunuksikin haukutulle mahtipontiselle edustusautolle oli entistä vähemmän ymmärtäjiä.

W140 on alkanut nostaa pisteitään elinkaarensa jälkeen, koska auto oli laadullisesti aivan eri tasoa kuin kevyemmällä kynällä piirretty W220-seuraajamalli. 1990-luvun alkupuolen Ässän tehoskaala ei päättynyt tehtaan tekemään 600:een, koska hovivirittäjä AMG tarjosi vielä rutkasti lisävoimaa tarpeeksi paksulompakkoisille ostajille. AMG kehitti aluksi S 72:ksi nimetyn luomuksen, jonka V12:n iskutilavuus porattiin 7,2 litraan. Tehoa myllystä irtosi 525 heppaa, ja maksimivääntö kirjattiin 740 newtonin lukemaan.


S 72:sta valmistettiin vain muutamia kymmeniä yksilöitä, ja niistäkin suurin osa päätyi Japanin markkinoille. Pian auto muuttui vieläkin suuremmalla koneella varustetuksi S 73:ksi. Viralliset teho- ja vääntölukemat säilyivät kuitenkin ennallaan isommasta iskutilavuudesta huolimatta. Samaa perusmoottoria käytettiin myös Italian suunnalla, kun hyperautovalmistaja Pagani istutti AMG:n myllyn vieläkin tehokkaampana Zonda-nimiseen keskimoottorisporttiinsa.

Nyt Saksan Böblingenissä toimiva autoliike myy valkoista S 72 AMG:tä, joka on uitettu takaisin Saksaan Japanista. Valkoinen auto aloitti taipaleensa syyskuussa 1992 ”tavallisena” 600 SEL:nä, ja Mersu päätyi hieman myöhemmin AMG:n käsittelyyn. S 72:ksi muutettu luksuslimusiini palveli tehtaan hovivirittäjän esittelyautona loppuvuoteen 1995 asti, jolloin se myytiin Japaniin. Paluu Saksan maaperälle koitti vuonna 2012, minkä jälkeen auto vietiin jälleen AMG:lle. Ässään asennettiin monia uusia osia, ja se palautettiin pitkälti alkuperäiskuntoonsa.

Uuden maalipinnan auto sai kaksi vuotta sitten. S 72:een on myös asennettu Rialin 20-tuumaiset Daytona-vanteet, ja maskikin on maalattu valkoiseksi. Lisäksi konepeltiin on integroitu C 63 AMG:n tyyliset pullistukset, ja takavalojen alla kulkeva valolista on teipattu korinväriseksi. Muuten Ässä on kuitenkin alkuperäisessä AMG-kunnossa. Pakokaasut poistuvat tuplaulostuloilla varustetun AMG-putkiston kautta, ja helmatkin ovat virityspajan käsialaa. AMG:n nopeusmittarin skaala ulottuu 300 km/h:n lukemaan asti, mille on katetta. Rajoitin puuttuu nimittäin peliin vasta myöhemmin kuin vakiomalleissa.

Myyjäiike mainostaa valkoista AMG:tä ainoaksi yksilöksi, joka on tällä hetkellä Euroopassa tarjolla. Noin 160 000 kilometriä ajetun auton hinta kerrotaan vasta tosiostajille, mutta se lienee 100 000 euron paremmalla puolella.