Henri Toivonen – Kaikkien aikojen rallikuskit

Osa 7/10

Henri toivonen (1956-1986) ei koskaan ehtinyt olla kaikken aikojen rallikuski. Nuorta rallilupausta pidettiin hyvin lahjakkaana ja nopeana kuljettajana niin rallissa kuin rata-autoilussakin. Henri oli myöskin rallissa menestyneen Pauli Toivosen poika. Myös Henrin veli Harri on menestynyt rata-autoilussa. Henrin kohtalo on niin traaginen ja samalla kertaa myös kiehtova, että sijoitus listallamme on täysin oikeutettu. Onhan Henriä verrattu ulkomaisissa medioissakin itse Ayrton Sennaan yltiöpäisen vauhdinnälkäisenä ja taitavana kuljettajana.

Ensimmäinen maailmanmestaruusrallin Henri ajoi vuonna 1975 Jyväskylän suurajoissa, joka tunnettiin ulkomailla nimellä Rally of the Thousand Lakes (Tuhansien järvien ralli). Lyhyeksi jääneellä uralla hän ehti voittaa kolme MM-tason rallia: RAC-rallin vuosina 1980 ja 1985, sekä Monte Carlon rallin kuolinvuotenaan 1986. Henri Toivonen oli aina vuoteen 2008 nuorin osakilpailuvoittaja rallin MM-historiassa, kunnes Jari-Matti Latvala ohitti ennätyksen. Ensimmäisen kerran voitettuaan RAC-rallin Henri oli 24-vuotias, kun Latvala oli Ruotsin rallin voittaessaan 22.


Toivoselle ehti tulla tutuksi monelaiset autot. Rallia hän ajoi Simca 1000 Rallye 2:lla, Sunbeam Avengerilla, Talbot Lotus Sunbeamilla, Opel Asconalla, Opel Mantalla, Lancia Rally 037:llä, Porsche 911:llä ja Lancia Delta S4:llä joka jäi hänen viimeiseksi automallikseen. Radalla Henrille lisäksi tuli tutuksi mm. Porsche 962.

Toivonen ja hänen amerikanitalialainen kartanlukijansa Sergio Cresto saivat surmansa ulosajossa Korskikan rallissa toukokuussa 1986. Henrin ajama B-ryhmän Lancia Delta S4 ralliauto suistui rotkoon erikoiskokeella numero 18 syttyen välittömästi palamaan. Deltassa oli bensatankki kuljettajan istuimen alla, joten auton rakenne on ollut tällaisessa onnettomuudessa hengenvaarallinen. Vain vuotta aiemmin samassa rallissa menehtyi Toivosen ystävä ja tallikaveri Attilio Bettega. Molemmat ajoivat numerolla neljä, minkä seurauksena aina vuoteen 1994 saakka kyseistä numeroa ei käytetty Korsikan rallissa.

Toivosen kuolema tarkoitti myös kuolemaa hurjille B-ryhmän ”kaikkien aikojen ralliautoille” vielä samana vuonna 1986. Koko autoryhmästä oli 80-luvun aikana kehittynyt valtavan nopeita, mutta autojen ajo-ominaisuudet eivät pysyneet alkuunakaan nopeuden perässä. Kakkosella alkavat kiihtyvyydet nollasta sataan eivät olleet poikkeuksellisia, kuten vaikkapa Peugeot 205 Turbo 16. Myös esimerkiksi Audi Quattro Sport S1:n moottori saatiin kehittämään yli 700 hevosvoiman hetkelliset tehot. Kieltoon vaikuttivat myös aikaisemmat kuskien kuolemat, kuten Joaquim Santosin, sekä sveitsiläisen kartanlukijan Michel Wyderin surma Marc Surerin ulosajossa 1986. Lisäksi myös katsojia oli saanut surmansa joissain ulosajoissa. Myöhemmin B-ryhmän autoja nähtiin vielä muun muassa rallicrossissa, Dakar-rallissa ja Pikes Peak kilpailussa USA:ssa.

Kuvalähteet:

https://static.gulfnews.com/polopoly_fs/1.1816093!/image/3224549481.jpg_gen/derivatives/box_460346/3224549481.jpg

https://image.redbull.com/rbcom/010/2013-04-15/1331586319679_1/0100/0/1/henri-toivonen-in-action.jpg

https://i.pinimg.com/736x/bf/b8/81/bfb8810a09aa5967c823a6d8fbba267a–talbots-rally-car.jpg

http://www.biser3a.com/wp-content/uploads/2011/05/Henri-Toivonen-Pictures-biography-4-5-2011-51.jpg

http://snaplap.s3-us-west-2.amazonaws.com/wp-content/uploads/2016/01/02075626/toivonen-porsche.jpg