Hilseet pois yli 500 hepan voimin – Porsche esitteli uuden 911 Speedsterin New Yorkin autonäyttelyssä

Speedster-nimellä on lähes maaginen kaiku Porsche-fanien korvissa. Matalammalla tuulilasilla ja karummalla varustelulla höystetty kaksipaikkainen avo sai alkunsa 1950-luvulla silloisen 356:n pohjalta, kun Porschen USA:n maahantuojana toiminut Max Hoffman kaipasi edullisempaa mallia Atlantin takaisille urheiluautomarkkinoille. 356 Speedster kohosi myöhemmin todelliseksi kulttiautoksi, jonka hintakehitys on jättänyt tavalliset 356:t kauas taakseen.

Porsche herätti Speedster-idean henkiin 1980-luvun lopulla, jolloin lähtökohdaksi valittiin 356:n seuraajana suoraan alenevassa polvessa toiminut ikoninen 911. Vastaava versio nähtiin myös 911:n 964-sukupolven pohjalta, mutta seuraava Speedster lanseerattiin markkinoille vasta vuonna 2011 997-korimallin 911:stä. Nyt sarja sai jälleen jatkoa, kun Porsche esitteli New Yorkin autonäyttelyssä uusimman 911 Speedsterin.


Sitä voisi kutsua vanhana syntyneeksi, koska auton lähtökohtana on käytetty tuotannosta poistuvaa 991-sukupolvea uusimman 992:n sijasta. Aiheesta nähtiin jo viime vuonna konsepti, josta lopullinen tuotantomalli eroaa vain muutamien yksityiskohtien osalta. Speedsteriä vauhdittaa tutkielman tavoin 911 GT3:sta lainattu nelilitrainen bokserikuutonen, joka taitaa jäädä yhdeksi viimeisistä vanhan koulukunnan vapareista. Kone kiekaisee 9000 rundiin asti ihon lähes kananlihalle saavat soundin saattelemana, ja suoritusarvotkin ovat kunnossa.

Myllystä irtoaa noin 509 hevosvoiman huipputeho ja 469 newtonin maksimivääntö, jotka ohjataan ainoana vaihtoehtona tarjottavan kuusipykäläisen manuaalin kautta takapyörille. Satasen nopeus on taulussa 3,8 sekunnissa, ja huippunopeudeksi kerrotaan 309 km/h. Speedsteristä on yritetty saada myös mahdollisimman kevyt, ja niinpä nokkapelti, etulokasuojat sekä ohjaamon takaosan kansi on tehty hiilikuidusta. Vakiovarusteisiin kuuluvat lisäksi hiilikuitukeraamiset jarrut, ja jopa ilmastointi on jätetty pois painonsäästön nimissä. Haluttaessa sen saa kuitenkin autoon ilman lisämaksua.

Dieetin tuloksena Speedster näyttää vaa’alla 1465 kilon lukemaa. Sporttista ajettavuutta kohentavat 911 GT3:n tavoin nelipyöräohjaus sekä dynaamiset moottorinkiinnikkeet, ja myös 20-tuumaiset keskimutterivanteet on hyödynnetty GT3:sta. Aidon Speedster-tunnelman takaavat puolestaan madallettu tuulilasi, pienemmät sivuikkunat, käsikäyttöinen kevytrakenteinen rättikatto ja matkustajien takana kohoavat pullistukset. Tulevat Speedster-kuskit voivat tilata myös Porsche Designin suunnitteleman kellon, joka esiteltiin samalla kertaa kuin itse auto.