Hirviömäinen nimi ja hirviömäinen suorituskyky – Gemballa GTR 8XX EvoR BiTurbo kiihtyy nollasta sataan alle 2,4 sekunnissa

Saksalainen Uwe Gemballa perusti nimeään kantavan tuning-pajan vuonna 1981. Gemballa tuli tunnetuksi jo toimintansa alkuvuosina hurjasti levitetyistä luomuksistaan, jotka edustivat kasarituningia niin hyvässä kuin pahassakin. Massiivisilla levikkeillä ja spoilereilla varustetut Ferrari Testarossat tai SEC-Mersut eivät ole välttämättä kestäneet aikaa kovin hyvin, mutta ainakin ne toimivat loistavina symboleina 1980-luvun nousukauden huumasta.

Gemballa ei tyytynyt pelkästään ulkokuoren muutoksiin, vaan tekniikkaakin peukaloitiin mm. tuplaturbosarjojen avulla. Niitä on asennettu vuosien saatossa myös useisiin muihin super- ja luksusautoihin, joiden teholukemat ovat nousseet Gemballan ansiosta aivan uusille sataluvuille. Moni tuning-luomus oli lähtöisin Uwe Gemballan omasta kynästä, mutta hän koki traagisen lopun ollessaan liikematkalla Etelä-Afrikassa vuonna 2010. Gemballa murhattiin tuolla reissulla, ja huhujen mukaan syynä oli pieleen mennyt rahanpesuoperaatio.


Firman maine kesti tämänkin, ja se on jatkanut toimintaansa uudessa omistuksessa tutulla reseptillä. Viime vuosina käsittelyssä ovat olleet erityisesti Porschet, ja Gemballan todellinen suosikki on ollut 911:n nelivetoinen Turbo-huippuversio. Tämänhetkisessä 911 Turbo S:ssä on jo tehtaan jäljiltä 580 hevosvoimaa, joten lähtötaso on melkoisen korkealla. Tästäkin on kuitenkin varaa parantaa, minkä Gemballan tuorein luomus osoittaa. Sen hirviömäisyys alkaa jo nimestä, koska viritetty 911 on ristitty lyhyesti ja ytimekkäästi Gemballa GTR 8XX EvoR BiTurboksi.

Autosta julkaistiin jo etukäteen muutamia tiiserikuvia, ja nyt se tuotiin julkisuuteen koko komeudessaan. Porschen keulaa koristavat monenlaiset ilma-aukot, joita löytyy jopa nokkapellistä. Peräpäätä dominoi puolestaan GT3 RS -henkinen takasiipi, jota täydentävät massiivinen diffuusori ja samaa kaliiberia edustavat putkenpäät. Ulkonäölle löytyy katetta myös pellin alta, koska Gemballa on taikonut tupla-ahdetusta bokserikuutosesta peräti 818 heppaa. Maksimivääntö kirjataan puolestaan 1098 newtonmetriin, mikä riittäisi kuorma-autollekin.

Näiden lukemien valossa myös suorituskyky on luonnollisesti hurjaa luokkaa. Kiihtyvyydeksi nollasta sataan kerrotaan vain 2,38 sekuntia, mikä on lähes samaa tasoa kuin hyperautojen heimoon kuuluvalla Bugatti Veyron Super Sportilla. 200 km/h on puolestaan taulussa ainoastaan 7,5 sekunnin jälkeen, ja kolmensadan nopeus saavutetaan 17,4 sekunnissa. Huippunopeuskin on lähes hyperautoluokkaa, eli yli 370 km/h. Hinnaltaan Gemballa jää kuitenkin niitä huomattavasti edullisemmaksi, eli Bugatteihin ja kumppaneihin verrattuna kyse on suorastaan erikoistarjouksesta.