Hitlerin lahja hipeille – Sympaattiset kulkupelit

Osa 2/10: Volkswagen ”Kupla” Typ 1 (1938 - 2003)

Natsit olivat tehokkaita muussakin kuin etnisen vähemmistön uunissa paistamisessa. 30-luvun Natsi-Saksa eli Kolmas valtakunta oli suurten keksintöjen luvattu kultamaa. Ymmärrettävästi suurimmat ja kuuluisimmat innovaatiot palvelivat puhtaasti aseteollisuutta. Yksikään toinen valtio kuin Saksa ei silti ponnistellut yhtä ankarasti saavuttaakseen samantapaisen autoistumisen, kuin mitä Amerikan Yhdysvalloissa oli nähty.

Führerin, eli Natsi-puolueen johtaja ja valtakunnankansleri Adolf Hitler oli kuitenkin mukana luomassa jälkipolville kestävimmän ja tunnetuimman luomuksensa siviilipuolelta. Kaikki vauvasta vaariin, ja sairaanhoitajasta metroseksuaaliin tunnistavat eittämättä maailman kaikkien aikojen ikonisimman auton, Volkswagen ”Kuplan”. Auto sai alkunsa Hitlerin aloitteesta, joka halusi autoistaa arjalaisen kansakuntansa mahdollisimman kustannustehokkaasti.


Auton vaatimuksina olivat mm. että autoon mahtuu kaksi aikuista ja kolme lasta. Suurin sallittu kulutus sai olla 8 litraa satasella, ja huippunopeudenkin tuli olla 100 km/h. Tärkein kaikista oli kuitenkin hinta, joka tuli olla enintään 1000 valtakunnan markkaa. Auton muotoilun sai harteilleen lopulta Ferdinand Porsche, joten yhdennäköisyys Saksan toiseen tunnettuun automerkkiin ei ole sattumaa. Auto oli valmis tuotantoon 1938, ja tunnettiin tuolloin vielä nimellä KdF-Wagen.

Sota-aikana Kuplia valmistettiin Wehrmachtin alaisuudessa lähinnä Natsi-puolueen jäsenille mallimerkinnällä Typ 60. Samaa perustekniikkaa hyödynnettiin puhtaasti sotilaskäyttöön tehdyssä Kübelwagenissa, joka oli lähinnä amerikkalaisten Willys Jeepin vastine. Sodan jälkeen Saksan miehitetyllä alueella englantilaiset eivät osoittaneet kiinnostustaan Volkswagenin pommituksissa vaurioituneisiin tehtaisiin. Britit eivät nähneet Kuplassa potentiaalia, vaan antoivat saksalaisten jatkaa pian autonsa tuotantoa. Näin jälkikäteen ei voi kuin todeta kuinka Guinnesin kittaajien päätös lienee ollut yksi kaikkien aikojen virhearvioista. Joskus maailman suurimman autonvalmistajan kohtalo on voinut olla ihokarvan varassa.

Vietnamin sodan aikoihin 60-lukuun mennessä Kupla oli käytännössä valloittanut maailman mukaan lukien piskuinen Suomi siinä sivussa. Varsinkin Pohjois-Amerikassa oli myyty Kuplia kuin häkää eräänlaisena vaihtoehtoautona sikäläisille maantielaivoille. Horisontissa häämötti kuitenkin jo japanilaisten pieniruokaisten ja edullisten autojen invaasio. Pian ”maailman ensimmäisen tv-sodan” kauhistuttamat sotaa vastustavat rauhanaatteen kannattajat omivat itselleen Kuplan ja Volkkarin junakeulaisen pikkubussin, joita oli tarjolla käytettyinä runsaasti ja edullisesti.

Vuoden 1969 hippiliikkeen megatapahtumaan Woodstockiin virtasi kukilla ja rauhanmerkeillä koristeltuja Volkkareita tiuhaan tahtiin. Tämä oli joko kaikkien aikojen neronleimaus, tai sitten täydellinen typeryyden huipentuma. Joko hipit tunsivat historiansa erinomaisesti, tai sitten läksyt olivat jääneet kokonaan lukematta. Hitlerin väkivaltaisen maailmanvalloitussuunnitelman yksi symboleista oli kääntynyt suureksi sodanvastaiseksi tunnukseksi.