Honda City Turbo II – sievä tehopakkaus suoraan 80-luvulta

1980-luvulta muistuu ensimmäisenä mieliin ehkä hieman muut autot kuin kyseinen Honda City Turbo II. Tämä piskuinen turbo ei 80-luvulla juppi statusta olisi saanut muuten kuin ehkä kullattuna versiona, mutta amerikkalaisella autosivustolla huudettavana olleen vuoden -84 valkoisen version 24000 dollarin huudettu hinta alkaa olla siinä luokassa, että vaativampikin harrastelija saattaisi kiinnostua pikku tehopakkauksesta.

Eikä tässä vielä kaikki. Huudettavana olevassa paketissa oli mukana myös Hondan 50 kuutioinen taitettava Motocombo skootteri. Kumpikin näistä pursuavat retro fiilistä hakevaa. Se mikä tässä paketissa nostaa hintaa on edellisen omistajan mukaan tehdyt kunnostustoimet.


Turbo II Hondassa on ainakin vaihdettu ja maalattu etu- ja takapuskurit, kori kokonaisuutena uudelleen maalattu. Kyljen uusitut vahvat TURBO II sekä takalasin humoristinen HYPER TURBO II -tarrat viestivät voimasta ja siitä, ettei kannata ihan perus karvalakki versiolla tulla ryppyilemään valoissa. Sumulasit, ilmanottoaukot, roiskeläpät sekä sade ohjurit sivulaseissa löytyvät toki myös.

Vanteina on Volkin 14” Racing Artisaanit, joissa herkkuna kisa kireyttä henkivät valkoiset Turbofanit punaisilla Volk Racingin brodeerauksilla, jotka vielä käsin maalattu! Renkaat ovat 195/60 Toyo Eclipset.

Oikean puolen ohjaus yhdistettynä urheilullisiin kaksväri verhoiltuihin istuimiin lisää sisätiloissa auton kisahenkeä ja tottakai autosta löytyy myös ilmastointi, klassinen AM/FM radiokasettisoitin sekä kruununa pikku virvoitusjuoma jääkaappi! Täytyy sanoa, että tässä vaiheessa jutun tekoa alkoi toimittajaakin jo toden teolla kiinnostaa kyseinen pikkuherkku. Eikä lista vielä tähän lopu. Mittaristosta löytyy digitaalinen nopeusmittari sekä kierroslukumittari, jossa lukemat riittävät aina 7000rpm saakka. Autolla olisi omistajan mukaan ajettu vain 30000km, joka on kyllä ällistyttävän vähän tämän ikäiselle autolle.

Motocombo ja City Turbo II on kuin tehty pariksi. Omistaja kertoo vielä skootterin olevan maalattu virallisella Hondan R37 Caribian punaisella.

Honda Cityn 1.2 turbo version moottori antaa 85 hevosvoimaa. Autossa on viisilovinen manuaali laatikko, lohko alumiinia ja hiilikuitua. Kaikki nesteet on vaihdettu sekä käytetty dynossa.

Ilmajäähdytetty 50 kuutioinen moottori tuottaa 2.5 hevosvoimaa tarjoten 5000 kierrosta yksivaihteisella vaihdelaatikolla. Tankki on siivottu perin pohjin, kaasutin ja bensajohdot vaihdettu, kuten myös ilmanjäähdytin sekä akku.

Honda City tai Jazz, joksi sitä Euroopassa kutsuttiin, suunniteltiin alun perin Japanin markkinoille pikku käteväksi kaupunkiautoksi. Se esiteltiin ensimmäisen kerran jo 1981 mallikoodeilla AA (Sedan), VF (minivan), FA Turbo II ja avo versiona. Malleihin oli valittavissa mielenkiintoisia vaihdelaatikko vaihtoehtoja. Valittavana olivat 4/5 vaihteinen manuaali laatikko, 4+3 hyperspeed manuaalilaatikko, jossa neljä manuaalivaihdetta plus kakkos, kolmos ja nelos vaihteille automaatit ylivaihteille kytkettynä. Ja vielä 2-vaihteinen automaatti ylivaihteella.

Vuonna -84 esiteltiin oikein Pininfarinan avoversio helmalevikkeineen ja isoine puskureineen, jotka oli lainattu Turbo II -versiosta.

City Turboa myytiin -82 ja -86 välisenä aikana. Mallin ideoitsijat Hirotoshi Honda ja Soichiro Honda, joka oli perustanut 80-luvun alussa Mugen virityspajan, vaihtoivat ja muokkasivat tiettyjä Hondan malleja tyyliin, joka oli vuosia edellä muiden merkkien Turbo versioista. City Turbolla tehtiin myös huima 10000km:n matka Sisiliasta Norjan Tromssan läänin alueella sijaitsevaan Karasjokkaan.

Huudettavana ollut samantapainen Turbo II lisättiin mallistoon -83, jonka levikkeet korostivat auton urheilullisuutta saaden ”Bulldog” lempinimen