Huhut kuolemastani ovat vahvasti liioiteltuja – alkuperäisen G-Mersun tuotanto jatkuu edelleen

Vuonna 1979 esitelty alkuperäinen G-Mersu sai tämän vuoden alussa vihdoinkin seuraajan lähes 40 vuoden uran jälkeen. Uudessa G-luokassa ei ole kuin muutamia yhteisiä osia edeltäjänsä kanssa, ja leveyttäkin on tullut reilusti lisää. Tästä huolimatta auto näyttää ulkoisesti lähes samalta, koska maailman suurimpien maasturi-ikonien asemaan kohonnutta legendaa ei sovi muuttaa liiaksi.

Modernin seuraajan saanut G tunnettiin W463-koodinimellä, mutta G-luokasta on ollut tarjolla myös ammattikäyttöön tehty W461-mallisarja 1990-luvun alusta lähtien. Sen valmistus jatkuu Itävallan Grazissa sijaitsevilla Magna Steyrin tehtailla edelleen. Tarkoituksenmukaisen karusti varusteltua G:tä myydään ei puolilla maailmaa, kuten esimerkiksi Saksassa, Lähi-idässä ja Australiassa.


461-mallisarjaa tarjotaan kuitenkin vain sellaisilla markkina-alueilla, joilla hyväksytään Euro 5 -päästömääräyksen täyttävät autot. Ammattikäyttöön tarkoitetun G-luokan kysyntä on jopa kasvanut viime vuosina, koska autosta on tullut yhä ainutlaatuisempi. Juuri mikään muu merkki ei tarjoa yhtä tarkoituksenmukaista maasturia, kun samoilla apajilla kalastellut Land Rover Defenderkin poistui tuotannosta pari vuotta sitten.

W461-mallinen G-luokka on suunnattu lähinnä valtioiden laitoksille ja armeijoille, mutta sitä valmistetaan silti samoilla linjoilla siviili-G:n upouuden version kanssa. Vaikka auton ostajakunta on varsin rajoittunut, G:n ammattilaisversiota tarjotaan peräti kolmena eri korimallina. Farmarimaisen perinnemallin lisäksi saatavilla on pelkän nokan ja hytin sisältävä versio sekä 6×6-malli.

Klassikon ystävien ei tarvitse huolestua jatkossakaan, koska valmistuksen lopettamissuunnitelmia ei kuulemma ole. Auton kehitystyöhön ollaan päinvastoin investoimassa lisää, koska sille on edelleen olemassa riittävästi kysyntää.