Huutokauppakeisarin päiväuni: Tässä on maailman kallein huutokaupattu McLaren!

Vanhassa vara parempi on umpikliseinen, mutta yllättävänkin paikkansa pitävä hokema. McLaren F1 oli valmistajansa ensimmäinen katuauto, joka tuotannon alkuvaiheessa vuonna 1992 maksoi 640 000 silloista Englannin puntaa. Tänä päivänä summa on noin 1,4 miljoonaa euroa, joten McLarenit eivät koskaan ole olleet mitään tyhjätaskujen autoja. Alkuperäinen F1-malli on nykyään äärimmäisen haluttu keräilyauto, jonka myyntihinnoissa tehdään helposti ennätyksiä. Tällainen syntyi viime viikonlopun Montereyn autoviikkojen huutokaupassa Kalifornian Pebble Beachin kuuluisilla autohullujen vaellusmailla.

Myyntiin asetetun F1:n hinta-arvio liikkui 21 ja 23 miljoonan dollarin hujakoilla. Autosta julkaistiin alkujaan vuonna 1995 monin tavoin paranneltu LM-Specification malli, jolla juhlistettiin valmistajan F1-voittoa Le Mansissa samaisena vuonna. Nyt myyty auto oli lähetetty vuonna 2000 tehtaalle takaisin, jossa se muutettiin virallisesti täyttämään tämän erikoismallin vaatimukset. Myydyn F1:n hintavarauksesta jäätiin hieman, sillä lopullinen nuijittu lukema oli välityspalkkioineen 19 805 000 dollaria. Summa riittää kuitenkin rikkomaan ennätyksen kalleimmasta koskaan huutokaupatusta McLarenista. Arvonnousu auton alkuperäiseen myyntihintaan on ollut myös melkoinen, joten McLarenien tulisi kuulua pankkien tarjoamiin sijoituskohteisiin!


Metalliharmaana kuvissa hohtava auto on lähtenyt tehtaalta mustalla sisustalla, ja Midnight Blue Pearl –maalipinta pinnassaan, mutta auton toinen omistaja päätti antaa autolleen uudenlaisen elämän. LM-nimeen oikeuttavassa tuunauksessa on kajottu myös auton tekniikkaan. F1:n vapaasti hengittävä BMW:n valmistama 6,1-litran V12 tuottaa muutostöiden jäljiltä 53 heppaa enemmän kokonaistehon noustessa 680 hummaan. Myös kori on saanut muutoksia osakseen, sillä lisäteho on vaatinut toimenpiteitä myös auton pitovoiman parantamiseksi. Niinpä taakse onkin asennettu huikean kokoinen takasiipi, keulaa on alaosasta muotoiltu uudelleen ja kylkien ilmanottoaukot ovat myös erilaiset alkuperäiseen vakiomalliin nähden.

Iskunvaimentimet jousineen ovat vaihdettu myös täysin kisaluokan vermeisiin, alle on vaihdettu 18-tuuman GTR-vanteet, konehuoneeseen on tullut kaksi uutta jäähdytintä ja pakoputkisto on vaihdettu järeämpään. Vuosimallin -94 autolla on ajettu varsin vaatimattomat 13 352 mailia, joten ostajan kannalta autossa ovat täyttyneet suurin piirtein kaikki mahdolliset haluttavuustekijät. BBC:n Top Gearin mukaan auto olisi päätynyt amerikkalaiskeräilijän hoteisiin, mutta varmaa tietoa tästä nimettömänä pysytelleestä ostajasta ei ole. Toivottavasti auto saa osakseen kuitenkin hyvää kohtelua uudelta omistajaltaan, sillä Kummelin sketsiä mukaillen autot tykkäävät, että niillä ajetaan.