Hybridinkin voi virittää – Techart kutittelee Porsche Panamera Turbo S E-Hybridistä peräti 770 heppaa

Vanhan koulukunnan tuning-miehet eivät juuri perusta hybrideistä tai sähköautoista, mutta siihen suuntaan automaailma on vahvasti menossa. Virityspajojenkin täytyy pysyä kehityksessä mukana, ja niinpä hybridien tehonnostot ovat jossakin vaiheessa arkipäivää. Tässäkin tarvitaan pioneereja, joiden joukkoon lukeutuu esimerkiksi saksalainen TechArt. Porscheihin erikoistunut tuning-paja esitteli nyt viimeisimmän luomuksensa, joka liikkuu osin sähkön voimin.

Lähtökohtana on käytetty Porsche Panameran tehokkainta versiota, joka tunnetaan Turbo S E-Hybrid -nimellä. Autossa on jo vakiona 680 hevosvoimaa nelilitraisen tuplaturbokasin sekä sähkömoottorin ansiosta, ja huippuvääntö kirjataan muhkeaan 850 newtoniin. Turbo-Panameran hybridiversio kuuluu siis jo tehtaan jäljiltä maailman nopeimpiin neliovisiin autoihin, mutta virityspotentiaaliakin löytyy vielä.

TechArt on nimittäin peukaloinut Panameran tekniikkapakettia sen verran, että huipputeho on pompannut jo 770 heppaan. Vääntöä on puolestaan saatu kasvatettua 980 newtonmetriin, eli 1000 newtonin maaginen rajapyykki ei ole enää kaukana. On sanomattakin selvää, että TechArtin luomuksen suorituskyky on näillä voimavaroilla enemmän kuin kunnossa. Auto pinkaisee nollasta sataan vain 3,2 sekunnissa, eli 0,2 sekuntia lähtökohtaa ripeämmin. Huippunopeutta riittää puolestaan 316 km/h 310 km/h:n sijasta.


Virityspakettiin kuuluu myös TechArtin käsialaa oleva läppäputkisto, jonka pitäisi tuottaa vakiota muhkeammat soundit. Putkiston mukana tulevat lisäksi titaaniset päät, jotka on verhottu hiilikuituisiin kuoriin. Tekniikkapaketin ohella Panameraansa voi hankkia TechArtin GrandGT:ksi nimeämän korisarjan, joka koostuu mm. hiilikuituisesta konepellistä, muhkeista lokasuojanlevityksistä ja helmoista sekä vakiota leveämmästä raidevälistä.

Perää koristaa puolestaan massiivinen diffuusori, ja Formula V -nimiset vanteet ovat peräti 22-tuumaiset. Sisätiloihin on tuotu lisää vihreää tehosteväriä, jota Porsche käyttää muutenkin hybrideissään. Sitä löytyy esimerkiksi penkeistä, ja paketti viimeistellään sporttiratilla, valaistuilla kynnyslistoilla sekä alumiinipolkimilla. TechArtin superhybridi tuodaan suuren yleisön ihmeteltäväksi Essen Motor Show’hun, joka tunnetaan Saksan tuning-mekkana. Näyttely avaa ovensa ensi viikonloppuna, joten lähipäivinä luvassa voi olla vielä lisää tuning-puolen uutuuksia.