Hyundain hot hatchin ensimmäinen erä myytiin Saksassa loppuun kahdessa päivässä

Hyundai ei ole varsinaisesti tunnettu ajamisen hauskuudesta, mutta ajat ovat muuttumassa tässäkin suhteessa. Korealaiset kehittivät pitkään i30-kompaktimallistaan merkin ensimmäistä hot hatchia, ja N-lisäkirjaimen saanut auto tuotiin julkisuuteen muutama viikko sitten. N tulee Nürburgringistä, jossa uutuuden prototyyppejä on testattu ja osallistuttu jopa legendaariseen 24 tunnin kisaan. I30 on muutenkin lähes saksalainen auto, koska sitä on kehitetty Opelin naapurissa Rüsselsheimissa sijaitsevassa tuotekehityskeskuksessa.

Hyundai antoi ehkä näistä syistä saksalaisasiakkaille etusijan, kun i30 N:n First Edition -erä tuotiin myyntiin. 100 auton sarja meni kahdessa päivässä varaajille, joiden piti maksaa 1000 euron suuruinen pantti PayPalin kautta. Vastineeksi ostajat saavat Nürburgringin lähistöllä nautittavan päivällisen ja erityisen fanipaketin. Lisäksi he pääsevät osallistumaan autoa koskevaan workshopiin, jossa i30 N:n pääinsinööri kertoo luomuksestaan.


Nämä asiakkaat pääsevät myös ajamaan korealaismerkin hot hatchilla Nürburgringille, jossa he saavat ajo-opetusta rata-ajon ammattilaisilta. Tämä kaikki tapahtuu lokakuussa, jolloin autot myös luovutetaan ensimmäisille ostajille. Jokainen Hyundai on yksilöllisesti numeroitu, ja asiasta kertova laatta löytyy kojelaudasta.

I30 N:ää vauhdittaa kaksilitrainen bensaturbo, jota saa joko 250- tai 275-heppaisena. Molempien versioiden huippuvääntö on sen sijaan identtinen, eli 353 newtonmetriä. ”Perusmalli” kiihtyy nollasta sataan 6,4 sekunnissa, ja tehokkaampi versio nipistää tästä vielä 0,3 sekuntia pois. Molempien mallien huippunopeus on rajattu elektronisesti 250 km/h:n lukemaan monien saksalaisautojen tapaan.

Ajettavuutta on kohennettu sähköisellä tasauspyörästön lukolla, kierroksia tasaavalla tekniikalla sekä elektroniikan vahtimalla jousituksella, jonka pitäisi vähentää kallistelua ja lisätä nopeutta mutka-ajossa. Ajomoodeja löytyy viisi, ja tehtaan lupaamat kiihtyvyyslukemat pitäisi saavuttaa launch controlin ansiosta. Aluksi i30 N:ää saa vain kuusivaihteisella manuaalilla, mutta automaattikin tulee ilmeisesti myöhemmin tarjolle. Jossakin vaiheessa valikoima saattaa täydentyä jopa nelivetoversiolla.