Hyvästit legendalle – Peugeot aikoo hylätä sekä polttomoottorin että GTi-nimen uuden 208:n sporttimallissa

Hot hatch -luokan pioneerina voidaan pitää vuonna 1976 esiteltyä VW Golf GTI:tä, mutta seuraavalle vuosikymmenelle tultaessa Golfista tuli entistä pulleampi hieman isomman kakkoskorin myötä. Tämä avasi oven pykälää pienemmille luukkuperäsporteille, joista yksi oli ylitse muiden. Tämä auto oli Peugeotin pelastukseksi koituneen 205:n pohjalta tehty kuuma GTi. Aluksi 1,6- ja myöhemmin 1,9-litraisella nelosella ryyditetty pikkuauto laittoi suorituskyvyllään luun kurkkuun monelle isommalle, ja 205 GTi oli osaavissa käsissä myös yksi aikana hauskimpia autoja ajaa kaasua nostettaessa irtoavan perän ansiosta.

GTi-legendan sädekehä pääsi valitettavasti himmenemään pahasti 1990-luvun alussa, kun 205:n tuotanto päättyi lähes 10 vuoden valmistuksen jälkeen. Peugeot käytti kirjainyhdistelmää tämän jälkeenkin usean sporttimallin perässä, mutta yksikään niistä ei yltänyt 205 GTi:n tasolle. 2000-luvulla Peugeotin valikoimassa ei ollut moneen vuoteen minkäänlaista GTi:tä, kunnes vuonna 2012 lanseerattu 208 sai jälleen kolme kuuluisaa kirjainta takaluukun kanteensa.


Autoa yritettiin markkinoida menneiden vuosikymmenten 205 GTi:n henkisenä perillisenä, mutta myynti ei ottanut kunnolla tuulta alleen. 2010-luvun pikkuautosta oli yksinkertaisesti tullut liian painava ja mukava, jotta se olisi pystynyt tarjoamaan 205:n kaltaista alkukantaista ajamisen hauskuutta. 208:n perusmallit ovat juuri siirtyneet seuraavaan sukupolveensa, jossa myös sähköllä on merkittävä osa. Auto on nimittäin suunniteltu PSA-konsernin sisarmalli Opel Corsan tavoin niin, että myös täyssähköversio pystytään valmistamaan alusta alkaen samalla tuotantolinjalla.

Uuden 208:n tavallinen sähköversio on jo esitelty, ja se jakaa tekniikkansa uuden Opel Corsa-e:n kanssa. GTi:n perillistä on jääty vielä odottelemaan, ja ensimmäisten huhujen mukaan hot hatchia piti tarjota sekä bensa- että sähkömallina. Nyt brittiläinen Auto Express tietää kuitenkin kertoa, että uusi urheilumalli tulee markkinoille pelkästään täyssähköautona. Samalla myös legendaarinen GTi-nimi aiotaan heittää romukoppaan, koska se ei ranskalaisten mielestä sovi sähköllä liikkuvan sporttiversion perään.

Auton tunnukseksi ollaan sen sijaan antamassa hieman kryptiseltä kuulostava Peugeot Sport Engineered, joksi nimetty 508-sporttihybridikonsepti nähtiin jo keväisessä Geneven autonäyttelyssä. Ranskalaiset aikovat tulevaisuudessa käyttää tätä alabrändiä kaikkien urheilumalliensa kohdalla, mutta soraääniäkin on jo kuulunut. Peugeotin Ison-Britannian maahantuoja haluaisi nimittäin säilyttää GTi-mallinimen myös 208:n täyssähköisessä sporttiversiossa, koska kolmella kirjaimella on erityisen legendaarinen kaiku sumujen saarella. Esimerkiksi täyssähköinen Porsche Taycan Turbo toimii esimerkkinä vanhan mallinimen uusiokäytöstä sähkön aikakaudella, joten jäämme odottelemaan, pitääkö Peugeot kiinni päätöksestään.