Ilmiön kaava on kesän tärkein kirja

Viimeisen parin vuoden muotisana ja ismi on ollut ehdottomasti ilmiö. Ilmiöitä tulee ja menee, niitä rakennetaan tietoisesti ja niitä syntyy vahingossa. Esimerkiksi MTV mainostaa itseään ilmiöiden synnyttäjänä, joten taustalla täytyy olla jokin prosessi, jonka pohjalta tällaisia lupauksia annetaan.

978-952-14-2389-5_Ilmion-kaava_3d.jpg_7

Tähän prosessiin, tai kaavaan, on pureutunut myös kesän kynnyksellä näyttävästi julkaistu llmiön kaava -kirja, jonka ovat kirjoittaneet Johanna Puolitaival ja Lauri Hilliaho. Kirjan esittelytekstin perusteella käsissä on kirja, jonka avulla kuka tahansa voi paitsi ymmärtää ilmiöiden syntymekanismeja ja luonnetta, myös luoda ilmiöitä ja kaupallistaa niitä.


Tämäkin lupaus niin on vahva, joten otin kirjan käteeni ja luin sen läpi – useamman kerran.

Ilmiön kaava vaatii aikaa

Todetaan heti kärkeen, että Ilmiön kaava ei ole helppo kirja. Sitä on helppo lukea ja selata, mutta kirjan sisällön ymmärtäminen vaatii oman aikansa; pohtimista ja sulattelua. Kirja kannattaakin lukea sillä ajatuksella, että ensimmäisellä lukukerralla hahmottuu mitä kirja sisältää ja mitä ei. Toisella lukukerralla päästään jo syvällisemmin kiinni itse asiaan ja kolmannella kerralla kirjan viestit alkavat loksahdella paikoilleen. Siitä eteenpäin Ilmiön kaava toimii hyvänä käsikirjana, johon voi aina palata.

Jos olet miettinyt mistä ihmeestä nuorisoidoli Robin putkahti, Ilmiön kaava selittää sen.

Tämä ”vaikeus” on kirjan ehdoton vahvuus, sillä se ei ole kertakäyttölukemista, vaan siihen palataan aina tarvittaessa. Kirja itsessään myös haastaa lukijansa pohtimaan asioita, sillä vaikka ilmiön kaava on systemaattisesti purettu auki, jotain sen mekaniikasta jää hämäräksi – abstraktiksi.

Ilmion-kaava-aukeama

Ehkä syynä on bisneskirjaksi suurin puute, eli liian pintapuoliset case-kuvaukset, joista saa ahaa-elämyksen miksi ilmiö on syntynyt, mutta varsinainen ”kuinka juuri tämä on tuotavissa omaan liiketoimintaan” -näkökulma jää ilmaan leijumaan. Mutta ehkäpä tämä onkin ajatus, sillä kun kirja herättää tämän tarpeen tunteen, niin sitten kirjan kirjoittaja kutsutaan konsulttina paikalle. :-)

Miksi Ilmiön kaava -kirja kannattaa lukea?

Ilmiön kaavasta on apua monelle; yrittäjälle, ammattijohtajalle, valistuneelle kuluttajalle. Vaikka aiemmin hieman moitin kirjan pintapuolista B2B-lähestymistä, niin kirjan vahvuus on sen yleispätevyys. Olit sitten ilmiöiden luoja, tai niiden kokija, saat kirjasta arvokasta informaatiota oman ymmärryksen kasvattamiseen.

Hyvästä parhaaksi, Sinisen meren strategia, Ilmiön kaava. Tutkimukseen perustuvia bisneskirjoja, joihin kannattaa sännöllisin väliajoin palata.

Maailma on pullollaan bisneskirjallisuutta, jota kannattaa lukea. Ilmiön kaava sujahtaa tähän kirjahyllyyn vaivattomasti ja jos voisin päättää, tämä kirja päätyisi suomalaisen johtajan kesälukemistoon. Näin jokaisella olisi aikaa sisäistää kirjan sanoma ja ottaa se soveltaen käyttöön lomien jälkeen.