Iskikö Teslallle paniikki – Autopilotin toimintoja vähennetään dramaattisesti uutta järjestelmää kehitettäessä

Teslan Elon Musk lupaili jo viime viikolla, että sähköautopioneeri kertoo tällä viikolla jonkin suuren uutisen. Se piti paljastaa jo maanantaina, mutta julkistus venyi jostakin syystä parilla päivällä. Nyt tuo uutinen tuli maailmalle, ja se herättää varsin ristiriitaisia tunteita.

Tesla ilmoitti nimittäin, että kaikki merkin mallit pystyvät tulevaisuudessa ajamaan autonomisesti. Tähän tarvittava tekniikka asennetaan autoihin kuitenkin jo tästä päivästä alkaen, ja arsenaali käsittää peräti kahdeksan surround-kameraa. Ne tarjoavat 360 asteen näkymän ympäri autoa jopa 250 metrin päähän. Autopilotiin on tuotu myös 12 päivitettyä ultraäänisensoria, jotka pystyvät tunnistamaan kohteita lähes tuplasti pidemmältä matkalta kuin tähänastinen järjestelmä. Lisäksi auton etunäkymää skannaavaa tutkaa on parannettu, ja se pystyy nyt näkemään voimakkaan sateen, sumun, pölyn ja jopa edessä kulkevan auton läpi.

Kaiken tämän datan käsittely vaatii paljon myös auton tietokoneelta, ja se onkin nyt Teslan sanojen mukaan yli 40 kertaa tehokkaampi kuin entinen systeemi. Uusi tekniikkapaketti tuodaan kaikkiin Tesloihin, eli myös tuleva Model 3 pääsee nauttimaan siitä heti tuoreeltaan. Sähköautopioneerin uudessa Autopilotissa on kuitenkin yksi erittäin iso mutta. Asiakkaat eivät nimittäin saa sitä vielä käyttöönsä, vaan he toimivat tavallaan Teslan testikuskeina uutta järjestelmää kehitettäessä.


Systeemi kerää jatkuvasti dataa eri tilanteissa, mutta se ei reagoi niihin. Sen sijaan järjestelmä kertoo Teslalle, miten se olisi toiminut, jos Autopilot olisi saanut ottaa ohjat käsiinsä. Autonomisen ajamisen mahdollistava systeemi saadaan näin kalibroitua käytännön kokemusten pohjalta, minkä pitäisi lopulta vakuuttaa myös lainsäätäjät Autopilotin turvallisuudesta. Koska järjestelmä on vasta kalibrointivaiheessa, monet nykyisestä Autopilotista tutut ominaisuudet poistuvat toistaiseksi käytöstä. Niihin kuuluvat mm. törmäysvaroitin, kaistallapysymisavustin, aktiivinen vakionopeudensäädin ja automaattinen hätäjarrutus.

Nämä toiminnot tulevat jälleen käyttöön autoihin tehtävän päivityksen myötä, kun kalibrointivaihe on ohi. Uusissa Tesloissa on siis periaatteessa hyvin edistyksellinen tekniikkapaketti valmiina, mutta sitä ei saa vain vielä käyttää. Varovaisuus toisen sukupolven Autopilotin suhteen johtunee muutamista systeemille sattuneista onnettomuuksista, jotka ovat nakertaneet pahasti Teslan mainetta. Lisäksi esimerkiksi Saksa kielsi äskettäin Autopilot-sanan käytön Teslan markkinoinnissa, joten asialle on ollut pakko tehdä jotakin. Mutta mitähän uuden Teslan tilanneet tuumivat siitä, että Autopilot on toistaiseksi vain varjo entisestään?