Iso-Britanniassa on nyt enemmän sähköautojen latauspisteitä, kuin polttoaineen tankkauspisteitä

Brexitin kanssa sekoileva Iso-Britannia on onnistunut kuitenkin kasvattamaan sähköautojen latausverkostoa, sillä tänä vuonna sähköautojen latauspisteiden määrä on ylittänyt polttoaineen tankkauspisteiden määrän.

Nissanin teettämän tutkimuksen mukaan latauspisteiden määrä on tällä hetkellä noin 9300, joista 1600 on pikalatauspisteitä. Sinä aikana, kun latauspisteiden määrää on lisätty kiihtyvällä tahdilla, on polttoaineen tankkauspisteitä taas vähennetty. Tänä päivänä Iso-Britanniassa on noin 8400 tankkauspistettä, mikä on siis miltei tuhat vähemmän, kuin latauspisteitä.


Sähköautojen kysyntä Iso-Britanniassa on kasvanut yksin tässä kuussa lähes 160 prosenttia, joka on mitä ilmeisemmin laajentuneen latausverkoston ansiota. Latausverkosto onkin yleisesti ottaen yksi sähköautojen myynnin suurimpia esteitä tai katalysaattoreita. Riittävä verkosto helpottaa ”toimintamatka-ahdistusta” ja houkuttelee yhä useampia siirtymään sähköautoiluun.

Yksi sähköautojen myynnin vauhdittajista on ollut tänä vuonna Lontoossa avattu Ultra-Low Emission Zone -alue, missä lähes kaikkien autojen on vastattava ULEZ-päästönormeja tai maksettava lisämaksua liikkumisesta alueella.

Historiasta kiinnostuneille: Iso-Britannian ensimmäinen huoltoasema avattiin marraskuussa vuonna 1919, Aldermastoniossa, Berkshiressä.