Itäblokki Teslalla osa 3: Kaunas – Augustow – Varsova

Jokamies-Itäblokki-Augustow-sakot

Kaunasin jälkeen matka jatkui kohti Varsovaa. Kilometrejä oli edessä reilut 400, eli matka olisi ajettavissa ilman lataustaukoja täydellä akulla. Akku oli kuitenkin vajaa eikä moottoritiellä hinustelu oikein sovellu meikäläiselle, joten päätin vetää päivän kahden stopin taktiikalla.

Jokamies Itäblokki - Augustow - kartta
Matkareitti Kaunas-Varsova on suoraviivainen. Vaihtoehtoisesti voisi kokeilla reittiä Bialystokin kautta, kilometrejä ei tule hirveästi lisää ja sieltä koko matka Varsovaan on moottoritietä. KUVA: Google maps

Liettua tuo 70% sähköstään (pääasiassa Ruotsista) ja sähkön markkinahinta on Euroopan korkeimpia. Siitä huolimatta valtio tarjoaa ilmaisia sähköauton latauspisteitä, joita minäkin nuukana matkamiehenä hyödynsin. Ensimmäinen tauko olikin siksi jo alle 100 km ajon jälkeen Puolan vastaisella rajalla, jossa pysähdyin lyhyesti täyttämään akun 85% tasolle. CHAdeMOn latausteho alkaa tässä kohtaa laskea nopeasti, joten en jaksanut notkua laturilla pikku säästön takia.

Jokamies-Itäblokki-Latauspaikka-Liettuan-rajalla
Puolan vastaisella rajalla on rekkamiesten suosima baari, ja sen pihalla maan eteläisin ilmainen latauspiste. Uskaltauduin dieselmiesten keskelle noutamaan aamukahvin samalla kun akku täyttyi 85% tasolle. Syödäkseen olisi saanut kolmella eurolla, paluumatkalla olisi pidemmän tauon paikka. KUVA: Joose Luukkanen

Ensimmäinen isompi kaupunki Puolan puolella on Suwalki. Päätin ajaa vaihtelun vuoksi kaupungin läpi, mutta mitään mullistavaa ei näkynyt. Suwalkin kohdilla rekat ohjataan kiertotielle, joten siirtymä Augustowiin käy ripeästi.


Jokamies-Itäblokki-Suwalki
Ajoin joutessani Suwalkin läpi. Normi pikkukaupunki, jossa ei ole mitään kummempaa nähtävää. Voi kiertää. KUVA: Joose Luukkanen

Augustowin kanava

Augustow on noin 30 000 asukkaan pikkukaupunki, jonka vehreyttä ihailin jo edellisreissulla. Tällä kertaa stoppasin tutustumaan kaupungin mukaan nimettyyn kanavaan, joka osoittautuikin varsin merkitykselliseksi insinöörityön taidonnäytteeksi. 1800-luvun alkupuolella rakennettu kanava on nimittäin keskisen Euroopan ensimmäinen, joka ensin nousee ja sitten laskee (engl. Summit-level). Aiemmin rakennetut kanavat viettivät ainoastaan yhteen suuntaan, jolloin sulkujen käyttön tarvittava vesi saatiin yläjuoksulta automaattisesti. Augustowin kanavan voimanlähteenä taas toimii Necko ja Sajna järvien vesi.

Jokamies-Itäblokki-Augustow-sulku
Vaatimaton sulku ei paljasta, että nyt ollaan historiallisesti ja teknisesti merkittävässä kohteessa. KUVA: Joose Luukkanen

Kanava rakennettiin vuosina 1825-1839 Puolan ja Valko-Venäjän ollessa osa Venäjän keisarikuntaa. Puolan tärkein vesireitti Veiksel virtasi tuolloin Itämereen Preussille kuuluvan Danzigin (nykyinen Gdansk) alueella, ja satamaa hallitsevien saksalaisten perimät verot eivät olleet venäläisten mieleen. Kanavan tavoitteena oli luoda vesiyhteys Puolasta Ventspilin satamaan, ohittaa Preussi ja välttää tullimaksut.

augustowski_kanal
Augustow on keskellä kanavaa. Sen molemmin puolin olevat järvet ruokkivat kanavaa ja sen sulkuja. KUVA: Waterways.net

Yhteys Veikseliltä Augustowiin kulkee ensin Veikselin sivujokea Narewia ja myöhemmin Biebrza-jokea varsinaiselle kanavalle. Nykyisen Valko-Venäjän puolella kanava yhdistyy Czarna Hańcza-jokeen ja myöhemmin Niemeniin. Jo olemassaolevia kanavia hyödyntäen aukesi reitti myös Mustallemerelle.

Jokamies-Itäblokki-Augustow-silta
Valtatie ylittää kanavan. Sen vieressä oleva Bystryn pato säätelee Augustowia reunustavien järvien vedenpintaa. KUVA: Joose Luukkanen

Niemen virtaa Kuurinhaffiin, joka oli tuolloin kokonaisuudessaan Preussin hallussa, joten pelkkä kanavayhteys Niemeniin ei vielä ratkaissut tulliongelmaa. Yhteys Itämerelle vaati vielä Windawskin kanavan valmistumista Niemenin sivujoen Dubysan ja Itämereen laskevan Ventan välillä. Rakennustyöt aloitettiin 1825, mutta ne keskeytyivät Marraskuun kansannousun 1831 myötä puolalaisten kapinoidessa Venäjän valtaa vastaan. Töitä ei koskaan jatkettu, ja 1800-luvun puolivälissä avattu Pietari-Varsova rautatie siirsi kuljetusten painopisteen raiteille.

Jokamies-Itäblokki-Augustow-laivat
Kanavaan pääsee tutustumaan myös risteilyaluksilla. KUVA: Joose Luukkanen

Nykyisin Augustowin kanava toimii lähinnä virkistyskäytössä. Vuonna 2005 Puola ja Valko-Venäjä sopivat kanavat kunnostamisesta virkistyskäyttöön, ja kesäisin myös rajan ylittäminen on mahdollista veneellä. Lukuisat veneet ja historialliset sulut houkuttelevat myös pyöräilijöitä ja kävelijöitä. Kanavaa on ehdotettu myös Unescon maailmanperintökohteeksi.

Jokamies-Itäblokki-Augustow-kirkko
Augustowin kirkko paistattelee kevätauringossa. Kaupungin keskusta on kilometrin päässä kanavasta. KUVA: Joose Luukkanen

Lataustauko

Matka jatkui kohti Lomzaa, jossa ajattelin ladata tutussa paikassa aiemmilta reissuilta. Galeria Lomzan alakerrassa on Greenwayn pikalaturi ja yläkerrassa KFC, joten auto saisi hampulaisen mittaisen tauon. Samalla sähköä tulisi heittämällä Varsovaan pääsemiseksi myös moottoritienopeuksilla.

Tie 61 Augustowista Lomzaan on kohtuuhyvässä kunnossa. Rekkoja on paljon, onneksi Teslalla pääsee helposti ohi. Pieniakkuisille autoille ne tarjoavat mahdollisuuden rangen venyttämiseen ilman matkan merkittävää venymistä, koska rajoittimet on säädetty lähemmäs 100 km/h nopeutta. Liian peesissä tosin ei kannata ajaa, koska isoja monttuja riittää!

Jokamies-Itäblokki-Augustow-lataus-Lomza
Galleria Lomzan laturilla oli tilaa tälläkin kertaa. Saavuin latauksen kannalta optimaalisella akkutasolla ja ruokatauon aikana CHAdeMO antoi koko ajan 45 kW teholla voimaa. KUVA: Joose Luukkanen

Greenwayn latauspisteitä on Liettuasta Varsovaan ajaessa vähintäänkin riittävästi. Lataus onnistuu joko RFID-kortilla (tilattava etukäteen) sekä Greenwayn verkkosivujen kautta. Vaikka sovellusta ei ole, onnistuu lataus samantien rekisteröinnin jälkeen. Tunnukset kannattaa toki tehdä etukäteen, jolloin verkkosivuilla näkee kätevästi myös latauspisteiden varaustilanteen. Puolassa sähkö on kallista, n. 50 senttiä per kWh, joten nuuka hyödyntää lukuista ilmaiset lataukset (löytyy Plugsharen sovelluksella, asenna se NYT jos sitä ei vielä ole). Greenwayn maksut veloitetaan luottokortilla.

Jokamies-Itäblokki-Greenway-latauspisteet-Koillis-Puolassa
Latausmahdollisuuksia on puolenkymmentä Varsovan ja Suwalkin välillä. Viime vuonna oli yksi, ja mennä vuosina jouduttiin turvautumaan voimavirtatöpseleihin. KUVA: Greenway Poland

Sakkoja, sakkoja

Puolalainen liikennekulttuuri on varsin metka. Teillä ajetaan lujaa vaikka nopeusvalvontaa on paljon. En oikein päässyt selville mikä on puuttumiskynnys, joten ajelin pikkaisen yli muiden mukana. Waze-sovellus osoittautui mainioksi, koska se varoitti liki kaikista ratsioista etukäteen. Puolalaiset selvästi haluavat auttaa kaveria!

Niinhän siinä kävi, että Waze ei varoittanut siitä yhdestä tutkapartiosta, jonka edessä täräytin sopivasti rekoista ohi. Tikkari heilahti, Tesla sivuun ja tuomiota kuulemaan. Koitin kovasti solkata suomea, mutta kielitaitoisempi kaksikosta pyyteli dokumentsia niin määrätietoisesti, että jouduin taittumaan. Pienenä källinä kokeilin näyttää suomenkielistä mobiiliajokorttia, mutta puolanpojat nokittivat maksupäätteellä. Nopeaa ja tehokasta!

Jokamies-Itäblokki-Augustow-sakot
Mr. Luukkanen do you have a credit card? Sakotus on nopeaa ja hinnat kohdillaan Suomeen nähden. KUVA: Joose Luukkanen

Loppumatka Varsovaan sujui onneksi ilman lisäkuluja. Majoitus Nowy Swiatin tuntumasta löytyi nopeasti ja iltakävelyllä ehti vielä taivaltaa vanhaan kaupungiin saakka. Ensi jaksossa lisää Varsovasta.