Itäblokki Teslalla osa 5: Varsova – Krakova

Varsovan jälkeen edessä oli ajo Krakovaan. Suorin reitti kulkisi tietä S7 Radomin ja Kielcen kautta (n. 300 km), mutta minä poika halusin pitkästä aikaa ladata Superilla! Niinpä reittivalinta kieppasikin tietä S8 Katovicen Superchargerin kautta muutamasta lisäkilometristä huolimatta. Laskin, että reitti olisi joka tapauksessa rivakampi nopeamman latauksen ansiosta.

Jokamies - Itäblokki Teslalla - kartta
Koukkasin Superchargerin kautta, koska laskin reitin olevan nopeampi. Bonuksena ei tarvitsisi maksaa Greenwayn kirskurihintoja! KUVA: Google maps

Varsovan keskustan ruuhkista selvittyä matka jatkoi mateluvauhtia moottoritien työmaan takia. Piotrków Trybunalskia lähetyessä tietyöt loppuivat ja matka jatkui normaalilla moottoritienopeudella. 90% ladattu akku riittäisi hitaan alun ansiosta perille asti helposti nopeutta himmaamatta.

Ennen Czestochowaa tie muuttui perunapelloksi. Etenkin oikea kaista oli massiivisten kuoppien peitossa ja suorastaan vaarallinen ajaa. Nopeusrajoitus oli 70 km/h, mutta todellisuudessa ajettiin normaalia moottoritienopeutta tien kunnosta murehtimatta. Kuljettajat pyrkivät parhaansa mukaan välttämään suurimmat montut nopeilla korjausliikkeillä. Ei heikkohermoisille.


Jokamies-Itäblokki-Teslalla-kuopat
Puolan tiet näyttivät parastaan. Tie oli pahimmillaan yhtä perunapeltoa, ja ajaminen yhtä siksakia. Ainakin pysyi hereillä! KUVA: Joose Luukkanen

Alkumatkan sakosta säikähtäneenä mietin, mitä tässä nyt pitäisi tehdä. Ajanko oikean kaistan perunapeltoa 100 km/h vai siirrynkö tasaisemmalle vasemmalle kaistalle ajamaan 130 km/h? Vanhaan suomalaiseen sananlaskuun turvaten valitsin mieluummin virstan (tai tarkemmin 60 km/h verran väärää) vaaran sijaan. Matka alkoi taas edetä.

Pian sydän pomppasi kurkkuun, kun mittaristoon ilmeni herja rengaspaineista. Oliko jokin monttu rikkonut renkaan? Kurvasin huoltoasemalle, ja kaikki paineet olivat kolmessa baarissa kuten pitikin. Resetoin anturit, ja havaitsin vian palaavan aina muutaman kymmenen kilometrin ajon jälkeen. Vika olikin rengaspaineantureissa.

Loppumatka sujui ongelmitta, ja Teslan Supercharger löytyi helposti kuten aina. Katovicen Supercharger on huoltoaseman pihassa, ja vieressä on myös Burger King, josta löytyikin todella edukasta evästä. Lataustauko sujui kuskia tankatessa, ja päätin lopuksi vielä pesaista autonkin, kun automaattipesu kustansi hurjat 2,50€! On muuten suomalaisessa pesussa katetta.

Jokamies-Itäblokki-Teslalla-Katowice-Supercharger
Katowicen Superilla ei ollut ruuhkaa. Käytin latauksessa säästyneen ajan Via Baltican räntäsateessa kuraantuneen auton ehostamiseen. Puolassa autonpesu on halpaa ja käytännöt erilaisia kuin Suomessa – autosta noustaan pois pesun ajaksi. KUVA: Joose Luukkanen

Loppumatka Katovice – Krakova meni todella vauhdikkaasti erinomaisessa kunnossa olevaa moottoritietä (hinta 2,40€). A4 jatkuu idässä Lviviin Ukrainaan ja lännessä Wroclawin kautta Saksaan. Suuri osa autoista oli ulkomaalaisia ja viikonlopun lähestyessä joukossa oli myös lomaliikennettä. Tesloja tai muita sähköautoja ylipäätään ei näkynyt, mutta sain hyväksyvää peukkua Porschen takapenkillä matkustaneelta pikkupojalta.

Jokamies-Itäblokki-Teslalla-Krakova-moottoritie
A4 Wroclawista Lviviin on erinomaisessa kunnossa. Tiemaksu on 2,40€ suuntaansa, mutta se kannattaa maksaa vaihtoehtoisten reittien koukatessa joka kylän läpi. KUVA: Joose Luukkanen

Krakovan majoitus löytyi aivan vanhankaupungin muurien läheisyydestä. Akussa riitti virtaa eikä latauspisteitä tarvitsisi etsiä, koska suunniteltu keskitysleirivisiittikin menisi samoilla sähköillä. Lataisin auton uudelleen Katovicissa ennen matkan jatkumista Tsekin puolelle.