Itäblokki Teslalla osa 6 – Krakova

Itäblokki-Teslalla-Krakova-Keskusaukio

Krakova on Puolan toiseksi suurin kaupunki heti Varsovan jälkeen (kolmantena on Lodz, jonne ajoin 2018). Asukkaita Krakovassa on noin 750 000, ja lähiöt mukaan lukien väestö nousee 1,2 miljoonaan. Krakova on Puolan suosituimpia turistikohteita, eikä suotta: se on suurista Puolan kaupungeista ainoa, joka selvisi toisesta maailmansodan koettelemuksista suhteellisen vahingoittumattomana. Unescon maailmanperintökohteita alueelta löytyy peräti kolme: Krakovan vanhakaupunki, Auschwitzin keskitysleiri sekä Wieliczkan suolakaivokset. Reitille osuisi kaksi ensimmäistä, tässä jutussa keskitytään Krakovaan ja seuraavassa kauhistellaan natsien hirmutekoja.

Krakova on vanha kaupunki

Veikseljoen rannalla, nykyisen Wavelin linnan alueella on ollut asutusta tuhansien vuosien ajan. Tarinan mukaan Wavelin luolassa asui lohikäärme, joka piinasi seudun asukkaita vaatimalla viikoittain mehevän naudan ruuakseen. Viekkaat veljekset Lech ja Krakus keksivät piilottaa lehmäntaljan sisään hehkuvia hiiliä, jotka aiheuttivat pahaa-aavistamattoman lohikäärmeen kuoleman. Veljekset eivät kuitenkaan päässeet sopuun siitä, kumpi saa kunnian lohikäärmeen tappamisesta. Lech tappoi veljensä ja syytti siitä lohikäärmettä, mutta oikean asianlaidan selvittyä hänet ajettiin maanpakoon ja kaupunki nimettiin kuolleen veljen mukaan Krakovaksi.

Itäblokki-Teslalla-Krakova-Lohikäärme
Lohikäärme vartioi Wavelin linnaa. KUVA: Joose Luukkanen

Ensimmäiset kirjalliset viitteet kaupungista ovat vuodelta 965, jolloin kaupungin kerrottiin olevan tärkeä kaupallinen keskus. Kaupungin sijainti Veikselin varrella yhdistää sen alajuoksulla Varsovaan ja Gdanskiin, idässä kauppaa käytiin Kiovaan ja Mustallemerelle. Krakovasta tuli Puolan pääkaupunki 1038, jonka jälkeen Wavelin linnaa ja Wavelin katedraalia alettiin rakentaa. Seuraavalla vuosisadalla aloitettiin keskustorilla sijaitsevan Mariankirkon rakennustyöt. Vaikka mongolit polttivat kaupungin kahteen kertaan (1241 ja 1259), kaupunki rakennettiin aina uudelleen. Vuonna 1364 Kasimir suuri perusti Krakovaan yliopiston, joka oli kolmas laatuaan Euroopassa.


Itäblokki-Teslalla-Krakova-Keskusaukio-2
Krakova on täynnä kirkkoja (ja turisteja). Vasemmalla Mariankirkko, oikealla 1000-luvulla rakennettu Pyhän Adalbertin kirkko, joka on Puolan vanhimpia kivikirkkoja. Aukiota reunustavat talot ovat nekin satojen vuosien ikäisiä. KUVA: Joose Luukkanen

1400- ja 1500-luvut olivat Krakovan ja koko Puolan kulta-aikaa. Kaupunki kasvoi ja houkutteli monia taitelijoita, myös kaupungin ensimmäiset kirjapainot perustettiin. Kaupunki paloi 1495 ja syntipukin rooli lankesi kelles muille kuin juutalaisille. Heidät karkoitettiin kaupungin alueelta Kazimierzin alueelle, mutta sallittiin jatkaa talouden toimivuudelle tärkeää kaupankäyntiä keskustorilla. Kaupungin merkitys väheni, kun Sigismund II kuolli vailla perillistä, ja kruunu siirtyi Ranskan kuninkaalle. Pääkaupunki siirtyi Varsovaan.

Simmler_Death_of_Barbara_Radziwiłł
Sigmund II Augustus suree kuollutta vaimoaan Barbara Radzwilliä. Tarinoiden mukaan pari tapasi ennen Sigmundin vaimon kuolemaa, ja huhujen mukaan Sigmund rakennutti Vilnan ruhtinaanpalatsistaan salakäytävän Barbaran palatsiin, jotta he saattoivat tavata huomiota herättämättä. Pari avioitui salassa, mutta Barbara menehtyi vain 30 vuotiaana. Rakkaustarina on innostanut monia taiteilijoita, tässä Jozef Simmlerin näkemys. Teos on nähtävillä Varsovan kansallismuseossa. KUVA: Wikipedia

Seuraavien vuosisatojen aikana kaupunki kärsi useista sodista. Kaupunkia kurittivat vuorollaan Habsburgien Itävalta, Venäjä ja suuruudensa huipulla käynyt Ruotsi. Puolan jaossa 1795 Krakova päätyi Itävallalle, joka pysyi vallan kahvassa vuoteen 1915 saakka. Ensimmäisen maailmansodan jälkimainingeissa itsenäistynyt Puola otti pääkaupungikseen Varsovan, mutta Krakova piti asemansa puolalaisen kulttuurin tyyssijana.

Itäblokki-Teslalla-Krakova-hevospeli
Romanttinen valjakkoajelu on yleinen hupi turistien keskuudessa. Hinta tingataan erikseen, hiljaisena päivänä ajelulle pääsee kympillä. Taustalla fransiskaanikirkko. KUVA: Joose Luukkanen

Saksa valtasi Krakovan heti toisen maailmansodan alettua. Kaupungista haluttiin tehdä täysin saksalainen poistamalla kaikki juutalaiset (neljäsosa asukkaista) sekä puolalaiset, ja nimeämällä kadut uudelleen. Natsit pystyttivät päämajansa Wavelin linnaan, josta tulisi sodan jälkeen uudelleen kirjoitetun historian myötä saksalainen linna.

Toisin kuin myöhemmin Baltiassa, juutalaisia kannustettiin muuttamaan pois kaupungista. Jäljelle jääneet asutettiin ghettoon, jota tosin ei valvottu, vaan juutalaiset saattoivat kulkea sieltä pois ja palata sinne vapaasti. Seuranta tiukkeni ja lopulta ghettoon jääneet kuljetettiin vuoden 1942 aikana läheisille keskitysleireille tuhottavaksi.

Itäblokki-Teslalla-Krakova-Pietarin-ja-Paavalin-kirkko
Pietarin ja Paavalin roomalaiskatolinen kirkko on barokkia parhaimmillaan. KUVA: Joose Luukkanen

Neuvostoliitto valtasi Puolan 1945. Varsova oli tuhottu ja sen sivistyneistö asettui Krakovaan, joka jatkoi maan kulttuurin ja tieteen keskuksena. Unesco lisäsi kaupungin maailmanperintökohteiden listalleen 1978, ja samana vuonna Krakovan arkkipiispa Karol Wojtyla valittiin paaviksi. Krakovan Johannes Paavali II:n lentokenttä on nimetty hänen mukaansa.

Itäblokki-Teslalla-Krakova-konsertti
Krakovassa järjestetään lukuisia konsertteja. Klassinen soi kauniisti kirkossa, mutta turisteilta voisi napata kännykät pois konsertin alkaessa – jatkuvasti joku huitoi kameransa kanssa. KUVA: Joose Luukkanen

Kommunistihallinto teollisti voimakkaasti Krakovan aluetta, ja esimerkiksi maan suurin terästehdas rakennettiin uuteen sosialistisen ihanteen mukaan rakennettun Nowa Hutan kaupunginosaan. Kaupunkiin tehtiin vielä toinenkin suuri, Leninin nimeä kantava terästehdas, eikä päästöillä ollut niin väliä. Krakovan alue oli kommunistihallinnon kaatumiseen saakka yksi Puolan ja Euroopan saastuneimmista alueista. Sen jälkeen kaupunkia on siivottu ja restauroitu, ja vanhaa nuhjuisuutta näkee enää esikaupunkialueilla.

Turistirysä

Krakova on Puolan suosituin turistikohde. Maaliskuu on vielä kaukana sesongista, mutta silti väkeä riitti. Hinnat ovat muuta Puolaa selvästi korkeammat, mutta edelleen suomalaisittain edulliset.

Itäblokki-Teslalla-Krakova-sapuskaa
Konstailematon annos siirtää nälkää tuonnemmas. KUVA: Joose Luukkanen

Krakovan keskusaukio on Euroopan suurimpia ja kattaa liki neljän hehtaarin alueen. Se rakennettiin uudelleen nykyiseen muotoonsa 1257 mongolien tuhottua ensin kaupungin. Vanhakaupunki on rakentunut sen ympärille tiukkaan ruutukaavaan lukuunottamatta aukion etelänurkkaa, josta erkanee vanha katu Grodzka kohti Wavelin linnoitusta.

Itäblokki-Teslalla-Krakova-Wavel
Kevät saapui kanssamme Waveliin. Viikkoa myöhemmin kaupunki olisi jo ollut keväisen vehreä, huhtikuinen Krakova on mainio kohde pitkälle keväviikonlopulle. KUVA: Joose Luukkanen

Keskusaukion keskellä on Sukiennice, paikallisen kankaan kauppaan rakennettu halli. Ennen turistikrääsän kauppaajia siellä vaihdettiin kankaan lisäksi muitakin paikallisia tuotteita, kuten lyijyä ja suolaa tuontituotteisiin, esimerkiksi mausteisiin, silkkiin ja nahkoihin. Yläkerrassa on mittava 1800-luvun taidekokoelma, joka on ollut avoinna yleisölle jo vuodesta 1879. Näyttelyssä on esillä Ja Matejkon ja Henryk Siemiradzkin teosten lisäksi lukuisten muiden puolalaistaiteilijoiden töitä. Taideantia löytyy kymmenestä muustakin museosta; Krakovassa voi tutustua mm. Leonardo Da Vincin kuuluisa teokseen Nainen ja Kärppä.

Siemiradski_Fackeln
Henryk Siemiradzkin Neron soihdut. Roomalaiset ovat keisarinsa Neron johdolla kokoontuneet seuraamaan kuinka Rooman suuresta palosta (v. 64) syytetyt kristityt poltetaan roviolla. KUVA: Wikipedia

Torin koillisnurkassa on goottilaistyylinen Mariankirkko. Sen tornista soitetaan trumpetilla tasatunnein Hejnał mariacki, joka muistuttaa mongolien hyökkäysestä varoittanutta sotilasta, jonka hälytys keskeytyi vihollisen ammuttua häntä kurkkuun. Kirkkovierailu ja sen kuuluisan alttaritaulun tutkiminen jäi väliin pitkähkön jonon vuoksi, joten visiitti kannattaa suunnitella etukäteen. Halukkailla on myös mahdollisuus kiivetä kirkontorniin.

Itäblokki-Teslalla-Krakova-Trumpetinsoittaja
Trumpetti raikuu tasatunnein Mariankirkon tornista. Soitto soi vuorollaan kaikkiin neljään pääilmansuuntaan muistona mongolien liki 800 vuoden takaisesta hyökkäyksestä. KUVA: Joose Luukkanen

Vanhan kaupungin voi kiertää ulkopuolelta ympäröivän puiston vehreydestä nauttien – kunhan saapuu paikalle huhtikuun puolella. Krakovan barbakaani löytyy kaupunginmuurin pohjoisreunasta, ja se on ainoa säilynyt osa lukuisista kaupunginmuuria ympäröineistä puolustusvarustuksista. Goottilaistyylinen linnake on rakennettu 1948, ja se on lajinsa parhaiten säilynyt koko Euroopassa.

Itäblokki-Teslalla-Krakova-Florianin-portti
Florianin portti johtaa vanhaan kaupunkiin pohjoisen suunnalta. KUVA: Joose Luukkanen

Kuninkaantie johtaa vanhankaupungin läpi barbakaanilta Wavelin linnoitukseen. Kasimir III Suuri perusti linnan 1300-luvulla Veikselin rannassa kohovan kukkulan huipulle. Vuosien aikana sitä Wavelin aluetta on ehostettu niin, että nykyisin alueelta löytyy käytännössä kaikkia eurooppalaisia tyylisuuntia edustavia rakennuksia. Wavel toimi linnoituksena vuoteen 1905 saakka, jolloin itävaltalaisjoukot jättivät sen ja aluetta alettiin restauroida. Linnassa toimii nykyisin museo, sen lisäksi Wavelin katedraali on vierailemisen arvoinen.

Itäblokki-Teslalla-Krakova-Wavelin-aukio
Wavelin huipulla on laaja italiastyylinen sisäpiha. Keskellä katedraali, oikealla museo. KUVA: Joose Luukkanen

Sähköauton lataus Krakovassa

Akun täyttäminen Krakovassa ei ole ongelma. Sähköä saa 50 kW pikalatureista CHAdeMO ja CCS liittimiin lukuisista paikoista. Myös 43 kW type2 löytyy sitä tarvitseville. Pysäköinti ainakin vanhankaupungin läheisyydessä on sen sijaan kimurantimpaa, eikä kadunvarsipysäköinnin varaan kannata laskea. Olin kaukaa viisas, maksoin muutaman euron extraa ja sain käyttöön Airbnb-emännän parkkihalliruudun. Vielä kun olisi pistorasia ollut latausjohdon kantaman päässä niin paikka olisi ollut täydellinen!

Tesla on reviirinsä itälaidalla. Saavuin itse Katowicen Superchargerin kautta lännestä (75 km), ja myös Zvolenista etelästä (230 km) pääsee Krakovaan asti pikkuakkuisellakin Teslalla. Muualta tulevien on syytä varustautua CHAdeMO-adapterilla, tai valita jokin neljästä Tesla Destination chargerin tarjoavasta keskustahotellista.

Itäblokki-Teslalla-Krakova-Latauspiste-lentökentällä
Johannes Paavali II tarjoaa sähköt. Otin kokeeksi muutaman kilowatin, niin paluumatkalla Katowicin Superille ei tarvitse himmailla. KUVA: Joose Luukkanen

Krakovan lentokentällä on tarjolla ilmainen pikalatauspiste. Laturi löytyy maksullisen parkkialueen sisältä, mutta huhujen mukaan nuuka selviää maksutta jos jaksaa käydä kuittaamassa tiketin aspassa.

Greenwayllä on puolenkymmentä pikalatauspistettä lähinnä kehätien varren ostoskeskuksissa. Lataus onnnistuu suoraan verkkosivujen kautta tai tilaamalla RFID-lätkän etukäteen. Sovellus on toistaiseksi toiminut 100% varmuudella, mutta lätkä on hyvä olla varalla.

GO+EAuto tarjoaa sekin useamman latauspisteen, mutta verkkosivut ovat vain puolaksi. En ole tutustunut toimivuuteen. Edellämainittujen lisäksi Type2-lataus on tarjolla lukuisissa kauppakeskuksissa, muista tarkastaa ajantasainen tilanne kannattaa Plugshare-sovelluksella.

Matka jatkuu seuraavassa osassa Auschwitziin, pysykää kyydissä!