Itäblokki Teslalla osa 8: Brno

Krakovan jälkeen suuntasin auton keulan kohti etelää. Tai jos tarkkoja ollaan niin luodetta, ja Katowicen Superchargeria. Ja senkin jälkeen matkattiin luoteeseen Brnoa, matkalla lataisin vielä Olomoucissa. Päivän päätepisteeksi valikoitui pienen pähkäilyn jälkeen Bratislava, koska ajattelin ehtiväni kahlata Brnon iltapäivän kuluessa.

Paluu Superchargerille

Puolan CHAdeMO-rumban jälkeen Supercharger-verkoston pariin palaaminen oli yhtä juhlaa. Katowicessa ehdin vain käydä vessassa ja ostaa kahvin, kun sähkö jo riitti seuraavaan kohteeseen. On hauska huomata, että muiden sähköautomerkkien kipuillessa vielä latauksen kanssa, on Teslalla latausinfra ollut kunnossa alusta alkaen: nytkin auto odotti kuljettajaa eikä päinvastoin.

Jokamies-Itäblokki-Teslalla-moottoritie
Aurinkoinen sää vaihtui pilviverhoon. Moottoritie vetää hyvin ja matka sujui nopeasti. Teslan käytännön range 130-140 kmh moottoritienopeudessa on 200-250 km. Lataustauko ei vie kauaa, kunhan ei pidä akkua liian täynnä: pyrin saapumaan Superchargerille 5-10% varauksella, koska tyhjä akku täyttyy merkittävästi nopeammin. Viisivuotias Tesla ottaa 35% tasoon asti sähköä yli 100 kW teholla. KUVA: Joose Luukkanen

Matkaa Olomouciin oli 200 km, ja matka kulki sujuvasti hyväkuntoista A1 moottoritietä. Siirtymistä Tsekin puolelle ei huomannut oikeastaan mistään, ja pian ajoin jo Ostravan ohi. Olomoucin Supercharger löytyi huoltoaseman pihasta.


Olomouc

Sadan tuhannen asukkaan Olomouc on Määrin (Moravia) historiallinen pääkaupunki. Paikalla on ollut asutusta pitkään, ja huhut roomalaishistoriasta varmistuivat markomannisotiin (vuosina 166-180) ajoittuva linnoituksen paljastuttua arkeologisten kaivausten myötä. Nykyinen kaupunki on alkanut rakentua vuosien 900-1000 aikana ja se sai piispanistuimen vuonna 1063. Kaupunkin oli vilkas kauppapaikka jo tuhat vuotta sitten.

Jokamies-Itäblokki-Teslalla-Massikka
Olomoucin lähistöllä oli jo toukotyöt täydessä käynnissä. Tosin Tsekissä täytyy puhua varmaan maalistöistä, koska pellolle pääsee pari kuukautta aiemmin kuin eteläisessä Suomessa. KUVA: Joose Luukkanen

Toisin kuin maan tasalle poltettu Krakova, Olomouc pystyi torjumaan mongolien hyökkäykset 1200-luvulla. Puolustus piti ja piirityksessä epäonnistuneet mongolit kävivät Unkarin kimppuun. Kaupunki perustettiin virallisesti 1300-luvulla, ja kukoisti kasvaen Määrin suurimmaksi kaupungiksi. Olomouc kilpaili alueen tärkeimmän kaupungin paikasta Brnon kanssa aina 1600-luvulle saakka, kunnes Ruotsi valloitti sen 30-vuotisessa sodassa 1642. Kahdeksan vuoden miehityksen jälkeen kaupunki oli raunioina, joista se ei enää toipunut entiseen loistoonsa.

1280px-Olomouc-Horní_náměstí
Olomoucissa olisi sielläkin paljon nähtävää, mutta visiitti rajoittui tällä kertaa laitakaupungin Superchargeriin. KUVA: Wikipedia

Sodan jälkeen Olomouc päätyi Habsburgien Itävallan alaisuuteen. Kaupunki säilytti kosmopoliitin luonteensa, tosin pienemmässä mittakaavassa. Yhteydet Itävaltaan tekivät ja pitivät kaupungin saksalaisena, ja poteroihin asettuneet kunnanisät koittivat estää tsekkien osuuden nousun kaikin keinoin. He onnistuivat siinä ensimmäiseen maailmansotaan ja Tsekkoslovakian valtion perustamiseen saakka.

Saksalaismielisyys nousi uudelleen pinnalle toisessa maailmasodassa. Saksalaisvähemmistö tuki avoimesti natseja, ja mm. kaupungintori nimettiin Hitlerin mukaan. Kaupungin juutalaiset karkoitettiin sodan varhaisessa vaiheessa Dachaun keskitysleirille. Sodan jälkeen lähtövuorossa oli kaupungin saksalaisväestö, ja kaupungin monisataavuotinen saksalaishistoria päättyi.

Jokamies-Itäblokki-Teslalla-Olomouc-Supercharger
Olomoucin Supercharger löytyi huoltoaseman pihasta. Matka-ajossa Supercharger-lataustauot minimoituvat, kun lataa mahdollisimman tyhjää akkua. Siis akkua ladataan vain sen verran, että pääsee seuraavalle Superchargerille. Jos on bensa-autolla tottunut tankkaamaan heti kun polttoainemittarin neula vajoaa alle puolivälin, niin tapa pitää unohtaa: pitämällä sähköauton akussa 30-50% varausta pohjilla latausajat tuplaantuvat! KUVA: Joose Luukkanen

Englantia puhutaan Tsekin rajaseudulla heikosti, koska turistit eivät ole jostain syystä löytäneet tietään hienoon kaupunkiin. Vanhan kauppakaupungin historia on sekin kadonnut, ja kahvin ostaminen huoltoasemalta melkein tuppasi kielimuuriin. Onneksi on elekieli!

Brno

Brno oli ainoastaan 80 km päässä, joten matka sinne sujui nopeasti. Tarkemmin sanoen matka Brnon moottoritierampille sujui nopeasti, koska osuin kaupunkiin pahimman töistäpaluuruhkan keskelle. Viimeiset 5 km veivät yhtä pitkään kuin sitä edeltävät 50 km. Koska akku oli hyvässä tikissä en edes miettinyt latausta, vaan ajoin auton kätevästi Gallery Vankovkan parkkiin. Kauppakeskus oli optimaalisesti rautatieaseman vieressä vastapäätä vanhaa kaupunkia.

Jokamies-Itäblokki-Teslalla-Vihannestori
Kauniit talo reunustavat Vihannestoria. Taustalla katedraalin tornit, jotka lyövät puolta päivää tunnin etuajassa. Legendan mukaan kaupunkia piirittäneet ruotsalaiset yrittivät kaupungin valtausta viimeisen kerran 15. elokuuta 1645, ja komentaja oli luvannut perääntyä mikäli valtaus ei onnistuisi ennen puoltapäivää. Neuvokkaat kaupunkilaiset soittivat kelloja tunnin etuajassa ja hämäsivät ruotsalaisjoukot perääntymään. Brno on ainoa kaupunki, joka onnistui torjumaan ruotsalaisten piirityksen kolmekymmenvuotisen sodan aikana. KUVA: Joose Luukkanen

Brno huokuu sekin tuhatvuotista historiaa. Kaupunki hönki Olomoucin peesissä 1600-luvulle saakka tavoitellen Määrin pääkaupungin asemaa, ja pääsi niskan päälle keskinäisessä kahinassa pysäyttämällä ruotsalaiset porteilleen. Myös Preussi yritti vallata Brnon 1700-luvun puolivälissä siinä onnistumatta. Brno pysyi Määrin pääkaupunkina vuoteen 1945, jolloin Määrin autonomia tuli päätökseensä.

Jokamies-Itäblokki-Teslalla-Katedraali
Brnon Katedraali on vaikea kuvattava, koska se sijaitsee keskellä muita rakennuksia. Nykyinen katedraali rakennettiin 1300-luvulla vanhemman kirkon paikalle, ja sitä on rakennettu kaikessa rauhassa vuosisatojen ajan. 84-metrin korkeuteen kurottavat tornit lisättiin vasta 1905. Sisältä kirkko on barokkityylinen, kun taas julkisivu on edustaa uusgoottista tyylisuuntausta. KUVA: Joose Luukkanen

Vain 10 km Brnosta etelään käytiin Austerlitzin taistelu, jossa Napoleon kukisti Venäjän ja Itävallan lukumääräisesti ylivoimaiset armeijat. Sitä pidetään Napoleonin suurimpana voittona ja taktisena taidonnäytteenä. Alueella olisi nähtävää pidemmällekin visiitille.

Jokamies-Itäblokki-Teslalla-Katedraali-sisältä
Katedraali ei ole sisältä ihan niin korkea, kuin mitä ulkopuolelta voisi kuvitella. Katedraalin sijainti jyrkällä mäellä saa aikaan illuusion todellista korkeammista seinistä. Haahuilu kaupungilla aiheutti sen, että yli 80 metriin kurkottavan tornin näköalapaikka oli jo suljettu turisteilta. Googlen mukaan aukioloaika olisi ollut pidempi, mutta portit menivät kiinni sesongin ulkopuolella jo klo. 17. KUVA: Joose Luukkanen

Määri kattaa noin 30% nykyisestä Tsekin tasavallasta. Alueen itsehallinnon määrä on vaihdellut tuhannen vuoden ajan sen ollessa osa Pyhää saksalais-roomalaista keisarikuntaa ja Itävaltaa. Alueella on ollut laaja saksalaisvähemmistö vuoteen 1945 saakka, jolloin heidät kaikki karkoitettiin kommunistien väestönsiirroissa.

Jokamies-Itäblokki-Teslalla-Linna
Spilbergin Linna nähtynä katedraalin takaa löytyvältä näköalatasanteella. Vanha kaupunki on kaunista katseltavaa, mutta muihin suuntiin tiiraileva saa silmiinsä lähinnä realiisosialismin luomia lähiöitä… KUVA: Joose Luukkanen

Nykyisin Brnossa on 400 000 asukasta ja se on maan toiseksi suurin kaupunki pääkaupunki Prahan jälkeen. Kaupungissa on runsaasti teollisuutta, jota alettiin kehittää 1800-luvulla. 1839 valmistunut rautatie Wieniin liitti maan tiukasta Itävaltaan.

Jokamies-Itäblokki-Teslalla-Tuomaksen-kirkk
Tuomaksen ja Marian Ylösnousemuiksen kirkko (miten ihmeessä suomennetaan Church of Saint Thomas and the Annunciation?) rakennettiin alunperin 1400-luvulla, mutta se kärsi mittavat vauriot ruotsalaisten piirittäessä kaupunkia. Kirkko sai barokkijulkisivun 1700-luvulla tehdyissä korjauksissa. Kirkon edessä seisoo Jaroslav Ronan upea hevospatsas, joka aiheutti paljastamisensa aikoihin (vuonna 2015) pahennusta paikallisissa. Patsaan pitkien jalkojen alta pääsee kävelemään. KUVA: Joose Luukkanen

Kaupunkin siluettia vallitsevat Spilberkin linna ja katedraali. Historiallisessa keskustassa piisaa muutakin nähtävää, joten aikaa olisi pitänyt olla yhtä iltaa enemmän. Kukkulan päälle rakennetun kaupungin könyäminen yhdellä kertaa kävi työstä, joten matkailija palkitsi itsensä kaupunkikierroksen jälkeen erinomaisella rullakebabilla (suosittelen ravintolaa noin Masarykova 20 nurkilla).

Jokamies-Itäblokki-Teslalla-Hait
Brnon Mikael Gabriel tekee vähän erityyppistä taidetta! KUVA: Joose Luukkanen

Krakovan tapaan myös Brno tuntee legendan lohikäärmeestä. Täälläkin otus piinasi asukkaita, jotka keksivät hieman samanlaisen tavan päästä siitä eroon. Asukkaat tekivät nahasta säkin, joka täytettiin kalkilla: sen syötyään ja vettä päälle juotuaan lohikäärme kuoli.

Jokamies-Itäblokki-Teslalla-Vanha-kaupungintalo
Brnon vanha kaupungintalo, jonka sisällä voi ihmetellä Brnon lohikäärmettä. Vanhan kaupungin kujien tunnelma houkuttelee kurkkaamaan vielä seuraavan kulman taa. KUVA: Joose Luukkanen
Brno dragon
Brnon lohikäärme roikkuu vanhan kaupungintalon katossa. Selvä krokotiilihan se on, mutta kukaan ei tiedä miten se tänne päätyi. KUVA: Brnon matkailutoimisto

Yöksi Bratislavaan

Illan kuluessa oli tarkotus kerätä uusi valtio plakkariin ja poiketa lataamaan Itävallan puolelle Poysdorfin Superchargerille. Matkaa perille olisi 160 km, joten kutina takaraivossa hoputti tarkastuslaskentaan – kyllä vain, suoraan Bratislavaan olisi 130 km, johon 40% akkua kyllä riittäisi nätisti ajaen. Itävalta saisi odottaa ja ajaisin suoraan E65 moottoritietä Bratislavaan.

Jokamies-Itäblokki-Teslalla-Bratislavan-linna
Bratislavan linna hallitsee Tonavan pohjoisrantaa. Supercharger-tauolla kannattaa kävellä jokirantaan kauppakeskuksessa lorvailun sijaan ja nauttia maisemasta. KUVA: Joose luukkanen

Ajoin ensimmäiset kilometrit rauhaksiin, kunnes ajotietokone alkoi päästä ennusteessaan plussan puolelle. Loppumatkan ajoin nätisti sallitun 130 (ehkä vähän ylikin kun säikähdin skodatehdasta tienvarressa) ja akkua oli perille tullessa vielä riittävät 2%. Nappisuoritus!

Jokamies-Itäblokki-Teslalla-Normibemmi
Bemarikuskin taidonnäyte Bratislavan Superchargerilla – enemmistö pilasi taas vähemmistön maineen! Mieli teki peruuttaa lataamaan pykälää lähemmäs ja blokata idiootti niille sijoilleen… KUVA: Joose Luukkanen

Teslalla koko akun hyödyntäminen on naurettavan helppoa eikä sähkön loppumista tarvitse pelätä. Brnon ja Bratislavan välillä oli myös hätävarana kolme Greenwayn pikalatausasemaa, joille olisin voinut kurvata arvioni mennessä pieleen. Ajamalla 120 tai 110 akkua olisi saanut toki säästettyä merkittävästi ja pelivaraa kasvatettua, mutta minä nautin elää reunalla!

Jokamies-Itäblokki-Teslalla-Ufo
Tonavan yli johtavan Uuden Sillan pylonin päähän rakennettiin näköalatasanne ja ravintola vuonna 2005. Ufon kyytiin noustaan pilarin sisään piilotetulla hissillä reilun 8€ korvausta vastaan. KUVA: Joose Luukkanen

Bratislavan Supercharger löytyy Tonavan etelärannalta Auparkin kauppakeskuksen pihasta. Päätin ladata tyhjän ja valmiiksi lämpimän akun valmiiksi seuraavaa päivää varten. Siirtymä Zvolenin Superchargerille itään veisi 200 km moottoritietä, ja reippaan matkavauhdin takaamiseksi latasin 80% tasolle saakka. Sillä välin ehdin haukata iltapalan ja käydä tutustumassa paikalliseen Ufoon. Aamu alkaisi tutustumisella Tonavan pohjoispuoliseen Bratislavaan.