Italialainen koripaja laittoi Land Rover Defenderin uusiksi – maasturilegenda näyttää tältä Ares Designin käsittelyn jälkeen

Maailman tunnetuimpiin maastoautoihin kuuluvaa Land Rover Defenderiä ehdittiin valmistaa peräti 67 vuoden ajan, kunnes auton tuotanto oli pakko lopettaa pari vuotta sitten kiristyvien päästömääräysten vuoksi. Tällä hetkellä Lantikan mallistossa ammottaa Defenderin kokoinen aukko, koska auton seuraaja esitellään vasta muutaman vuoden päästä. Monet pelkäävät, että täysin uusi Defender ei yllä edeltäjänsä kulttimaineeseen, vaikka seuraajastakin tulee varmasti hyvin pätevä maasturi. Auton valmistuspaikaksi on kaiken lisäksi kaavailtu Slovakiaa, mikä voi saada perinnetietoisimpien brittien kello viiden teet väärään kurkkuun.

Luksus- ja urheiluautoihin erikoistunut modenalainen Ares Design -koripaja on nyt ottanut perinteisen Defenderin käsittelyynsä uutta mallia odotellessa. Ares on omien sanojensa mukaan päivittänyt ikonin, ja Lantikassa onkin laitettu lähes kaikki uusiksi. Auton nokalla murisee nyt 4,7-litraiseksi porattu veekasi, joka pohjautuu Land Roverin alkuperäiseen 4,5-litraiseen kasiin. Moottori on saanut mm. uudet nokka-akselit, päivitetyt sylinterinkannet ja isommat bensansuuttimet. Myös pakosarjat on laitettu uusiksi, ja koneelle johdetaan ilmaa ITG:n valmistaman airboxin kautta. Kunnon soundeista vastaa Milltekin käsialaa oleva läppäputkisto, ja katalysaattoritkin ovat peräisin samasta osoitteesta.


Teholukema on kasvanut näillä toimenpiteillä 278 hevosvoimaan, ja vääntöä mylly luovuttaa 439 newtonin verran. Jos tämä ei riitä, Ares tarjoaa myös mekaanisesti ahdettua vaihtoehtoa. Se on tehty 4,7-litraisen kasin pohjalta, josta irtoaa ahtimen ansiosta jo 468 heppaa ja 649 newtonmetrin maksimivääntö. Molempien koneversioiden tuottama voima välitetään kaikille neljälle pyörälle kuusivaihteisen Tiptronic-automaatin kautta. Jarruihinkin on panostettu, ja Ares on asentanut etuakselille kuusimäntäisillä AP Racingin satuloilla varustetut 362-milliset levyt. Vanteiden koko on puolestaan 18 tuumaa, ja ne on kietaistu 305/70 R18 -profiilisille Cooperin renkaille.

Maastokelpoisuutta kohennetaan entistä suuremmalla maavaralla. Se on kasvanut vapaasti hengittävässä versiossa 75 millillä ja ahdetussa mallissa 50 millin verran. Alustamuutokset viimeistellään Foxin käsialaa olevilla iskunvaimentimilla, jotka sopivat kuulemma sekä kadulle että maastoon. Ulkokuorta koristaa koko liuta hiilikuituosia, joiden joukkoon kuuluvat mm. lokasuojanlevitykset, konepelti, lampunkehykset ja maski. Sopivuus maastoon varmistetaan vielä tukevilla etu- ja takapuskureilla, pohjapanssarilla, vahvistetuilla hinaussilmukoilla, astinlaudoilla sekä teräksisillä kattokaiteilla.

Näkyvyyttä on kohennettu puolestaan vaihtamalla kaikki valot lediversioihin. Tämäkin Defender on edelleen käytännöllinen auto, mutta sisustaan on tuotu aivan uutta luksusta käsin tikatulla nahalla verhoilluilla etupenkeillä ja monilla muilla nahka- sekä hiilikuituosilla. Käsijarru on vaihdettu sähköiseen versioon lisätilan luomiseksi etuistuinten väliin, ja lattiat on vuorattu mattojen sijasta alumiinilla maasturihengen mukaisesti. Jos Areksen Defender alkoi himottaa, sen saa omakseen vaivaisella 190 000 punnan sijoituksella lähtökohtana käytetyn perusmallin Defenderin ostohinnan lisäksi. Auton valmistaminen ei ole kuitenkaan ilmaista, koska jokainen yksilö vaatii peräti kahdeksan viikon työn. Lisäksi eksklusiivisuuden varmistaa vain 53 kappaleen valmistusmäärä.