Italialaistunnelmia Genevestä: kaunis Giulia ja äkäisiä Abartheja

Alfa Romeo Giulian Quadrifoglio-huippuversio esiteltiin jo viime syksynä Frankfurtin autonäyttelyssä. Takavetoista urheilusedania vauhdittaa Ferrari-pohjainen tuplaturbo-V6, josta irtoaa yli 500 hevosvoimaa. Huippumalliakaan ei ole saatu vielä myyntiin asti, mutta Alfa-fanit ovat jo kovasti odotelleet hieman pienemmälle kukkarolle sopivia Giulia-malleja. Ne paljastettiin tällä viikolla Geneven autonäyttelyssä.

Merkin ystävien ei tarvinnut pettyä, koska tavallinenkin Giulia on hyvin kaunis auto. Sporttiset mittasuhteet ovat ennallaan, mutta Quadrifoglion lisäilmanottoaukoista ja spoilereista luopuminen on tehnyt muotoilusta suorastaan klassisen tyylikästä. Giuliaan tarjotaan kahta 2,2-litraista dieseliä, joiden tehot ovat 150 ja 180 hevosvoimaa. Niiden voima välitetään takapyörille joko kuusivaihteisen manuaalin tai kahdeksanvaihteisen automaatin kautta. Bensakoneiden osalta tarjolla on tällä hetkellä vain kaksilitrainen turbonelonen Quadrifoglio-huippuversion alapuolella. Nelosturbon teho on tasan 200 heppaa ja vääntö 330 newtonia. Bensamoottorin pariksi saa ainoastaan kahdeksanpykäläisen automaatin.

Giulia_2


Giulian moottorivalikoimassa on siis vielä melkoinen aukko 200- ja yli 500-heppaisten koneiden välillä, mutta mallistoa ollaan täydentämässä vielä myöhemmin. Auton kolme varustetasoa ovat Giulia, Super ja Quadrifoglio. Jo perusmallissa on vakiona mm. 16-tuumaiset alumiinivanteet, vakionopeudensäädin, kaksialueinen ilmastointi ja Connect 6.5 -niminen tietoviihdejärjestelmä. Giulian tilauskirjat avataan Euroopan, Lähi-idän ja Afrikan markkinoilla 15. huhtikuuta, joten Alfa-fanien pitkä odotus on vihdoinkin päättymässä.

Abarth

Fiat Chrysler Automobiles paljasti Genevessä myös 124 Spiderin pippurisen Abarth-version. Mazda MX-5:een pohjautuva retrotyylinen 124-roadster esiteltiin viime vuoden lopulla, mutta auton muotoilu oli pieni pettymys. Lähtökohtana käytetty MX-5 tuntui miellyttävän useimpien silmää enemmän. Genevessä nähty Abarth saa 124:n kuitenkin puhkeamaan täyteen kukkaansa. Tehomallissa on 170 hepan tehon ja 250 newtonin väännön tuottava 1,4-litrainen turbonelonen ja tasauspyörästön lukko vakiona. Takavetoinen sportti painaa ainoastaan 1060 kiloa, joten ajamisen hauskuuden pitäisi olla taattua. Abarthin konepelti ja takaluukun kansi on maalattu retrotyyliin mattamustaksi, ja autossa on lukuisia muitakin sporttilisukkeita sekä sisällä että ulkona.

Abarth_2

1960- ja 1970-lukujen Abarth 124 Spider oli suosittu ralliauto, ja retroversio seuraa nyt samoilla jalanjäljillä. Fiat esitteli nimittäin Genevessä myös uuteen 124:een pohjautuvan ralliversion, joka henkii väritystä myöten historian siipien havinaa. Rallimallissa on 1,8-litrainen nelosturbo, josta irtoaa lähes 300 heppaa, eli tehoissa se ei juuri jää WRC-autoille. Takavetoisella rallitykillä pääsee kilpailemaan FIA:n R-GT Cupissa, joka koostuu lähinnä asfalttiralleista. Sarjassa on tähän mennessä kilpailtu mm. Porsche 911 GT3:n ralliversioilla, joten kalusto on ainakin kotimaisella mittapuulla varsin eksoottista.

Abarth_3Abarth_4