Jaguar Land Rover aikoo saada autonomiset autonsa ajamaan ihmisten tavoin

Autonominen ajaminen on yksi autoalan tulevaisuuden megatrendeistä. Lähes kaikki itseään kunnioittavat merkit tutkivat asiaa ja yrittävät saada teknologiansa ensimmäisten joukossa markkinoille. Tekniikka kehittyykin lupaavaa vauhtia, mutta tämänhetkinen lainsäädäntö asettaa vielä useimmissa maissa rajoitteita itsestään liikkuville autoille.

Intialaiselle Tata-konsernille nykyään kuuluva brittiyhtiö Jaguar Land Rover kertoi nyt kunnianhimoisista suunnitelmistaan saada autonomiset autot ajamaan kuin lihaa ja verta olevat kuskit. Lontoolaisen Greenwichin kaupunginosan asukkaiden käyttöön annetaan nimittäin erikoisvarusteltuja Jaguareja ja Land Rovereja, joiden monet sensorit keräävät dataa lukemattomien kuljettajien ajotyylistä päivittäisessä työmatkaliikenteessä.

Autonvalmistaja analysoi tietoja ja yrittää löytää kuskien luonnollisia käyttäytymismalleja liikenteessä sekä selvittää, millaisia päätöksentekoprosesseja autoilijat tekevät. Kuljettajien toimintaa tutkitaan erityisesti sen suhteen, kuinka he antavat tietä liikenneympyröissä ja risteyksissä, miten he lähestyvät hitaasti risteyksiä ja millä tavalla kuskit reagoivat takaa tuleviin hälytysajoneuvoihin.


Kaikkea tätä tietoa tarvitaan, jotta autonomisesti ajavat autot saataisiin matkimaan ihmiskuskien ajotapoja. Jaguar Land Roverin mukaan tämä on siksi erityisen tärkeää, koska autojen kuljettajilla on suurempi luottamus itsekseen ajavia autoja kohti, jos ne eivät aja kuin robotit. Projektin tuottamaa dataa annetaan myös vakuutusalan asiantuntijoille, jotka auttavat kehittämään autonomisia autoja varten räätälöityjä vakuutuksia. Lainsäätäjien ja vakuutusyhtiöiden täytyy nimittäin määritellä, kuka on vastuussa, jos itsekseen liikkuva auto joutuu onnettomuuteen.

Brittien ajamista kartoittavaa kunnianhimoista projektia vetää Bosch, ja tietoja kerätään kolmen vuoden ajan. Jaguar Land Rover haluaa helpottaa tulevaisuudessa kuskin oloja esimerkiksi epämukavissa pysäköinti- ja ruuhkatilanteissa, jolloin auto voi ottaa ohjat käsiinsä. Kun olosuhteet ovat kuljettajan kannalta miellyttävämmät, hän voi siirtyä jälleen tilanteen herraksi. Toivottavasti autonomiset autot eivät kuitenkaan opi tämän projektin seurauksena myös ihmiskuskien vähemmän miellyttäviä ajotapoja.