Jaguar modernisoi vanhan XJ6:n Iron Maidenin rumpalille – upea luomus tuotiin Geneven autonäyttelyn parrasvaloihin

Täyssähköisen I-Pace-crossoverin tuotantoversio on Jaguarin kuumin uutuus Geneven autonäyttelyssä, ja I-Pace kuuluu myös koko näyttelyn ja autovuoden merkittävimpiin lanseerauksiin. Intialaisen Tatan omistuksessa nylyään oleva brittimerkki on kuitenkin tuonut Sveitsiin myös yhden vanhemman mallinsa, joka on modernisoitu perusteellisesti maineikasta asiakasta varten. Jaguar Classic on nimittäin rakentanut tämän yksilön räätälintyönä Nicko McBrainille, joka tunnetaan hevibändi Iron Maidenin rumpalina.

Auton avulla juhlistetaan myös koko XJ-mallisarjan puolivuosisataista taivalta, koska ensimmäinen XJ esiteltiin vuonna 1968. McBrainin yksilö on kuitenkin vähän tuoreempaa perua, ja se on valmistettu vuonna 1984. Auton modernisointi on niellyt peräti 3500 työtuntia Jaguar Classicin väeltä. Työssä on konsultoitu tilaajan lisäksi muotoilija Wayne Burgessia, jonka kädenjälki näkyy klassikon muutetuissa linjoissa. Puskurit on nyt integroitu koriin nykyautojen tapaan, ja lokasuojanreunojakin on levitetty.


Pirelli P Zeroille kietaistut pinnavanteet ovat 18-tuumaiset moderniin tyyliin, mutta niiden design on taatusti klassinen. Lisäksi ovenkahvat, peilit ja bensatankin korkit on laitettu täysin uusiksi, mutta tämä on vasta alkua muutostöiden listalla. Ajovalot on modernisoitu ledeillä, ja Jaggessa on nyt myös päiväajovalot. Väriksi on valittu uniikki violetin sävy, joka sointuu yllättävän hyvin yhteen tulipunaisen sisustan kanssa.

Punainen nahka saa kontrastia mustista tehostenauhoista, ja kojelaudan puuverhous on nyt tummanharmaata plataania. Se on kuulemma saanut inspiraationsa McBrainin suosikkirummuista. Lisäksi äänieristystä on parannettu ja penkkien pehmustusta on kohennettu. Alkuperäinen ratti on korvattu sporttisemman näköisellä kolmipuolaisella ruorilla, ja auto käynnistyy nyt napin painalluksella. Varustelistalle kuuluvat myös kauko-ohjattu keskuslukitus, sisustan tunnelmavalaistus, kosketusnäytön välityksellä toimiva navigaattori ja korkealuokkainen äänentoistojärjestelmä. Sen sorvattuihin alumiininuppeihin on otettu mallia Marshallin kitaravahvistimesta.

Pellin alla murisee 4,2-litrainen suora kuutonen, jolle on annettu lisäpuhtia E-Typestä lainatuilla kaksituumaisilla triplakaasuttimilla. Pakokaasut poistuvat takahelmaan integroidun neljän putkenpään kautta, ja ajettavuutta on kohennettu säädettävillä iskunvaimentimilla takana. Johnny 3:ksi nimetty auto on jo McBrainin kolmas ja ainakin miehen omien sanojen mukaan hienoin XJ. Tästä onkin hankala pistää paremmaksi, jos tavoitteena on Jaggen klassikkosedanin modernisointi.