Jaguarin ainoa urheiluauto uudistui – F-Typellä on nyt entistä vihaisempi ilme

Jaguar on edelleen leimallisesti urheiluautomerkki, vaikka valtaosa intialaisen Tatan omistaman brittibrändin myynnistä tulee nykyään katumaastureista muutaman sedanin ohella. Jaguarin mallistosta löytyy kuitenkin yksi pesunkestävä urheiluautokin, eli jo vuonna 2013 markkinoille lanseerattu F-Type. Kuten nimikin jo kertoo, auto toimii legendaarisen E-Typen suorana henkisenä perillisenä. F-Type on kuulunut muotoilunsa osalta nykyautojen parhaimmistoon, mutta ikä on alkanut viime aikoina jo painaa tätäkin kaunotarta.

Niinpä F-Type sai nyt ensimmäisen faceliftinsä malli-iän siinä vaiheessa, jossa normaalisti esiteltäisiin jo kokonaan uusi sukupolvi. Sitä täytyy kuitenkin F-Typen kohdalla odotella vielä useampi vuosi, joten kasvojenkohotus saa riittää. Tässä tapauksessa facelift-termi on harvinaisen osuva, koska kirurgin veitsi on kohdistunut lähinnä Jaguarin nokkaan. Keskellä etupuskuria komeileva verkkomaski vaikuttaa nyt entistä suuremmalta, ja samaa voidaan sanoa sitä reunustavista ilmanottoaukoista. Etuvalot ovat puolestaan litistyneet kapeiksi viiruiksi, mikä antaa autolle entistä vihaisemman ilmeen.


Myös konepelti on mennyt uusiksi, ja sama koskee vanteita sekä etulokasuojien kiduksiakin. Takapuskuriakin on hienosäädetty, ja takavaloissa ollut pyöreä osa on litistynyt. Sisällä on sen sijaan vähemmän uutta kerrottavaa. Suurin osa sisätiloista on entisellään, mutta kuskin edessä komeilee kuitenkin tuore 12,3-tuumainen digitaalimittaristo. Lisäksi tietoviihdejärjestelmä on päivitetty Jaguarin uusimpaan Touch Pro -nimiseen systeemiin, joka on yhteensopiva sekä Android Auton että Applen CarPlayn kanssa. Lisäksi tietoviihdejärjestelmää pystyy tulevaisuudessa päivittämään etänä.

Moottorivalikoima alkaa tuttuun tapaan kaksilitraisesta turbonelosesta, joka luovuttaa tasan 300 hevosvoiman huipputehon ja 400 newtonmetrin maksimiväännön. Näillä voimavaroilla kissapeto pinkaisee nollasta sataan hieman yli 5,5 sekunnissa, ja huippuja riittää 250 km/h:n verran. Suurin muutos pellin alla on se, että aiemmin tarjolla olleet kuutoskoneet on jätetty Euroopan valikoimasta kokonaan pois. Nelosen vaihtoehdoksi tarjotaan viisilitraista kompressorikasia, jonka 450 heppaa ja 580 newtonia kiidättävät F-Typen 4,6 sekunnissa nollasta sataan. Tämän mallin saa haluttaessa myös nelivetoisena.

SVR-huippuversio tunnetaan puolestaan jatkossa pelkkänä R:nä. Moottorin voimavarat ovat kuitenkin ennallaan, eli ahdetusta veekasista irtoaa 575 heppaa ja 700 newtonmetriä. Nelivetoinen urheiluauto kiihtyy vain 3,7 sekunnissa satasen nopeuteen, kun taas huippunopeudeksi kerrotaan tasan 300 km/h. R:n alustaa on kuulemma päivitetty kattavasti, ja muutosten listalle kuuluvat uusien mukautuvien iskunvaimentimien lisäksi mm. jäykemmät olka-akselit takana. Ärrässä on myös muita malleja leveämmät 20-tuumaiset vanteet. Naapurisovun ylläpitämiseksi molemmissa V8-malleissa on lisäksi uusi Quiet Start -toiminto, joka mahdollistaa nimensä mukaisesti hiljaisemman käynnistämisen pakoputkiston suljetuilla läpillä.