Jaguarin uudessa supertykissä on lähes 600 heppaa

Jaguar E-Type oli yksi 60-luvun ikonisimmista urheiluautoista, jota tehtiin yli 10 vuoden ajan. Auton seuraajaksi 70-luvun puolivälissä esitelty XJ-S ei kyennyt oikein koskaan täyttämään edeltäjänsä saappaita, koska uudemman coupén muotoilu ei ollut läheskään yhtä sulavalinjaista kuin kuvankauniissa E-Typessä. Lisäksi XJ-S oli kasvanut nelipaikkaiseksi gran turismoksi, ja myöhemmät XK8:t jatkoivat samalla linjalla. Kissamerkin fanien rukouksiin vastattiin lopulta, kun Jaguar esitteli F-Typen muutama vuosi sitten. Se on E-Typen henkinen seuraaja, eli aito kaksipaikkainen urheiluauto, ja muotoilussakin on monia yhtymäkohtia legendaariseen esikuvaan.

F-Typeen on tarjottu ahdettuja V6-moottoreita, ja ravintoketjun huipulla on nököttänyt ahdetulla veekasilla varustettu F-Type R. Ärrän koneesta irtoaa 550 heppaa, ja sounditkin ovat yhdet nykykasien hienoimmista. Jaguar Land Rover on kuitenkin esitellyt viime aikoina monista malleistaan uudella SVR-lyhenteellä varustettuja sporttiversioita, ja nyt sellainen tulee myös F-Typestä. Hollantilainen Autovisie-lehti on saanut käsiinsä jo nyt julkisuuteen vuotaneen esitteen F-Type SVR:stä, joka tulee myyntiin ilmeisesti loppukeväällä. Tällä hetkellä ei ole vielä varmaa, jääkö R-mallikin tuotantoon vai korvaako uusi SVR sen.

Jaguar_2


SVR:n mekaanisesti ahdetusta viisilitraisesta padasta irtoaa vielä 25 heppaa enemmän kuin Ärrän koneesta, eli kokonaisteho on hulppeat 575 hevosvoimaa. Vääntöä on puolestaan 700 newtonia, eli SVR:n voimalla liikuttaisi vaikka kuorma-autoa. F-Type SVR:n mainostetaan olevan Jaguarin äärimmäisin urheiluauto, ja tämän pitää tietysti näkyä myös ulkoapäin. Niinpä uudessa sportissa on entistä isommilla ilmanottoaukoilla varustettu etupuskuri, puskurin alla oleva spoilerilippa, ilmanpoistoaukot konepellissä ja suuri takaspoileri kuin pisteenä i:n päällä. Takasiipi kohoaa automaattisesti auton nopeuden kasvaessa.

Lisäksi autossa on 20-tuumaiset takovanteet, joiden ympärille on kietaistu Pirelli P Zero -renkaat. Putkisto on titaania, ja jarrujakin on peukaloitu aiempaan F-Type R:ään verrattuna. SVR:ssä on myös elektroninen tasauspyörästön lukko, jäykempi alusta ja adaptiiviset iskunvaimentimet. Sisätiloihin ei ole tehty suuria muutoksia, mutta autossa on kuitenkin mm. ruutukuvioiset sporttipenkit ja SVR:n logoja ympäri sisustaa.

Jaguar_3

SVR:n lähes 600-heppaisen veekasin voima välitetään kahdeksanvaihteisen automaatin kautta kaikille neljälle pyörälle, joten kiihtyvyys on brutaalia tasoa. Coupé-korinen F-Type SVR pinkaisee nollasta sataan 3,7 sekunnissa, ja huippunopeus on huimat 322 km/h. Avomallinen SVR kiihtyy yhtä nopeasti satasen nopeuteen, mutta huippunopeus on heikomman aerodynamiikan ja hieman suuremman painon vuoksi ”vain” 312 km/h. Koska auton pitäisi tulla myyntiin jo toukokuussa, virallinen esittely tapahtunee hyvin pian. Veikkaamme, että F-Type SVR on ensimmäistä kertaa suuren yleisön nähtävillä reilun kuukauden kuluttua Geneven autonäyttelyssä. Jos näin käy, uusi kissapeto paljastetaan samassa paikassa kuin alkuperäinen E-Type tasan 55 vuotta myöhemmin.

Jaguar_4

Kuvat: Autovisie