James Bond voi nyt maastoutua tyylikkäästi – Aston Martin esitteli ensimmäisen katumaasturinsa

Aston Martinin ensimmäinen katumaasturi on ollut yksi automaailman heikoimmin pidettyjä salaisuuksia usean vuoden ajan. Aiheesta esiteltiin ensimmäinen konsepti jo vuonna 2015, jolloin DBX-niminen tutkielma oli vielä kaksiovinen sportti-SUV. Tuotantopäätöksen myötä ovien lukumäärä kasvoi neljään, ja auton naamioituja prototyyppejä on bongattu testiajoissa jo pitkään. Aston Martin on itsekin julkaissut virallisia kuvia naamioteippien peittämistä testiprotoista osana ennakkomarkkinointikampanjaa, ja uutuuden tärkeimmät tekniset tiedot kerrottiin muutama kuukausi sitten.

Nyt salaisuuden verhon rippeetkin laskettiin, kun DBX tuotiin julkisuuteen koko komeudessaan Los Angelesin autonäyttelyn aattona. Kuten tiedettiin jo aiemmin, katumaasturia vauhdittaa Mercedes-AMG:ltä ostettu nelilitrainen tuplaturbokasi. Samaa pannua hyödynnetään brittimerkin Vantage- ja DB11-urheiluautoissa, mutta SUV:ssa siitä on revitty hieman yllättävästi vielä enemmän tehoa. Moottori tuottaa DBX:n nokalla 550 hevosvoimaa ja 700 newtonmetriä, jotka välitetään yhdeksänpykäläisen momentinmuunninautomaatin kautta kaikille neljälle pyörälle.


Nelivedon herkkuihin kuuluvat mm. aktiivinen keskitasauspyörästö ja takapyörien välillä voimaa annosteleva torque vectoring -toiminto. Nollasta sataan pyrähdetään vain 4,5 sekunnissa, ja huippunopeus on vieläkin komeampaa luettavaa katumaasturin kohdalla. Sitä riittää nimittäin peräti 291 km/h:n verran, joten moni oikea urheiluauto jää ihmettelemään DBX:n takavaloja. Uutuus ei ole suorituskyvystään huolimatta mikään keijukainen, vaan sille on kertynyt reilusti massaa monen muun SUV:n tavoin.

Astonin kohdalla vaaka näyttää 2245 kilon lukemaa, jota on yritetty häivyttää 48 voltin sähköjärjestelmään pohjautuvan kallistuksenestojärjestelmän ja mukautuvien iskunvaimentimien avulla. Mukavuudesta huolehtii puolestaan ilmajousitus, jonka myötä ajokorkeutta voi nostaa 45 millillä ja laskea 50 millimetrin verran ajoalustasta riippuen. DBX:n kyvyt riittäisivät varmasti kunnon maastomöyrintäänkin, mutta ainakin muotoilunsa puolesta uutuus on enemmän kotonaan asfalttiviidakossa. DBX on sen verran tyylikäs ilmestys, että myös 007 kehtaisi saapua sen kyydissä vaikkapa Monte Carlon kasinolle.

Maski ja etuvalot edustavat esimerkiksi Vantageen verrattuna jopa yllättävän perinteistä Aston Martin -designia. Klassisista urheiluautoista tuttu tyyli istuu hienosti myös katumaasturiin, jonka sivuprofiilikin säilyttää sporttisen elegantin vaikutelman. Peräpäätä dominoi puolestaan takaluukun kanteen integroitu ankanpyrstöspoileri, joka on suoraan Vantagesta lainattu muotoilukikka. Samaa voidaan sanoa takavalot toisiinsa yhdistävästä kapeasta ledinauhasta, kun taas korin alapuolen mustilla osilla halutaan ilmeisesti viestiä maastokelpoisuudesta.

Myös sisusta noudattaa Astonin urheiluautoissa viime vuosina nähtyä tyyliä. Kolmipuolaisen ratin takana komeilevat vaihtoläpyskät, ja kuskilla on käytössään 12,3-tuumainen digitaalimittaristo. Kojelaudan keskeltä löytyy puolestaan tietoviihdejärjestelmän 10,25-tuumainen kosketusnäyttö. Sen lisäksi monia toimintoja voi käyttää keskikonsolin touchpadilla, ja Applen CarPlay-yhteensopivuus on vakiona. ”Kelluva” keskikonsoli lisää tilantuntua lasisen panoraamakaton tavoin, ja monet nahalla tai alcantaralla päällystetyt pinnat tuovat katumaasturiin aitoa Aston Martin -fiilistä.

Myös DBX:n täytyy tarjota aito Aston-kokemus, koska sen pitäisi tuoda merkille monia uusia asiakkaita. Heillä täytyy olla aiempien Aston Martin -kuskien tavoin tarpeeksi paksu lompakko, koska esimerkiksi Saksan markkinoilla uutuuden hinnat alkavat 193 500 eurosta. Suomessa päälle tulisi vielä autovero, joka ei ole ihan pientä luokkaa tehokkaalla bensakasilla ryyditetyn luksus-SUV:n kohdalla.