Japanin keisari sai uuden Toyotan – yksittäiskappaleena valmistettu neliovinen avoauto korvaa Rolls-Roycen

Euroopassa Toyota on tunnettu lähinnä Corollan ja Avensiksen kaltaisista perusautoista, kun taas konsernin luksuspuolesta vastaa Lexus. Japanin kotimarkkinoilla asia on kuitenkin toisin. Siellä Toyotan valikoimaan kuuluu myös todella ylellisiä menopelejä, joiden kirkkaimpana tähtenä loistaa jo 1960-luvun lopulta lähtien tarjolla ollut Century. Auton sukupolvet ovat olleet sen verran pitkäikäisiä, että luksus-Toyota siirtyi vasta viime vuonna kolmanteen painokseensa.

Century on palvellut myös Japanin keisariperhettä jo vuosikymmenten ajan. Uusi keisari Naruhito astuu virkaansa lokakuun 22. päivä, ja Toyota on tehnyt seremoniaa varten aivan ainutlaatuisen Centuryn. Kyseessä on yksittäiskappaleena luotu avomalli, joka on vieläpä neliovinen umpikattoisen Centuryn tapaan. Avoauton viralliseksi nimeksi on kuulemma annettu keisarillinen paraatiauto, ja Century kuljettaa uuden keisari Naruhiton tämän kruunajaispäivänä 4,6 kilometrin matkan halki Tokion katujen Akasakan palatsiin.

Keisariperhe ei ole hankkinut turhan usein uusia paraaativaunuja. Avo-Century on nimittäin ensimmäinen uusi paraatiauto 30 vuoteen, ja se korvaa vuoden 1990 Rolls-Royce Cornichen. Rollsia ei ole käytetty kuin kahteen kertaan viimeisten 29 vuoden aikana, mutta Centuryn varalle on enemmän suunnitelmia. Toyotaa aiotaan nimittäin hyödyntää useissa korkean profiilin tapahtumissa, kuten Tokiossa ensi vuonna järjestettävissä kesäolympialaisissa.


Kun auto ei ole käytössä, se on kuulemma näytteillä Kiotossa ja Tokiossa sijaitsevissa palatseissa. Uniikki avomalli muistuttaa ulkoisesti pitkälti ”tavallista” Centuryä, mutta Toyotassa on avautuvan katon lisäksi modifioitu peräpää. Lisäksi paraatiautoon on kehitetty omat istuimensa, joiden selkänojat on asetettu kiinteään 25 asteen kulmaan. Tämän myötä autossa matkaava keisariperhe näkyy paremmin ulospäin, ja takapenkit on lisäksi asennettu 40 milliä korkeammalle kuin tavallisessa sedanissa.

Länsimaisten valtionpäämiesten panssaroituihin limusiineihin verrattuna japanilaisten avoauto vaikuttaa melko huolettomalta ratkaisulta, mutta nousevan auringon maan keisarin ei ilmeisesti tarvitse olla terrori-iskuista huolissaan. Auton tekniikasta ei ole annettu vielä tarkempia tietoja, mutta se lienee identtistä umpimallin kanssa. Sedan-korista Centurya vauhdittaa nikkelimetallisesta akusta, sähkömoottorista ja viisilitraisesta bensakasista koostuva hybridivoimalinja. Pelkästä bensakoneesta irtoaa 381 heppaa sekä 510 newtonin huippuvääntö, ja kokonaisteho kirjataan 431 hevosvoiman lukemaan.