Jay Lenolla on uusi lelu – vakiokuntoisen näköisen klassikkomaasturin pellin alla möyryää upouuden Shelby GT500:n 760-heppainen veekasi

Fordin vuonna 1965 markkinoille lanseeraama Bronco-maasturi on Atlantin toisen puolen klassikkoautomarkkinoilla tällä hetkellä kovassa huudossa. Tämä johtuu osin uusien autojen SUV-buumista, joka on nostanut myös klassikkomaasturien haluttavuutta. Toinen syy löytyy tulevaisuudesta, koska Bronco tekee ensi vuonna paluun USA:n Fordin mallistoon pitkän poissaolon jälkeen. Eri tyyliin rakenneltuja Broncoja on näytteillä myös parhaillaan käynnissä olevassa Las Vegasin SEMA Show’ssa, jossa annetaan esimakua jopa upouudesta Broncosta kilpuriprototyypin avulla.

TV-persoona ja kovan kaliiberin automies Jay Leno satsaa sen sijaan vanhaan rautaan. Ford Performance on tehnyt yhteistyössä SEMA Garagen kanssa Lenon vuoden 1968 Broncolle täysentisöinnin, joka pitää tässä tapauksessa ymmärtää hieman vapaamielisemmin. SEMA Show’ssa esiteltävä auto näyttää kyllä ulkoisesti pitkälti alkuperäiseltä kaksivärimaalausta ja peltivanteita myöten, mutta ulkokuori hämää pahan kerran. Tekniikka on nimittäin laitettu pitkälti uusiksi, ja suurimmat muutokset on tehty pellin alla.


Siellä murisee alkuperäisen suoran kuutosen tai pikkulohkokasin sijasta suoraan nykymuskelien ravintoketjun huipulta napattu voimanlähde. Se on mallivuoden 2020 Mustang Shelby GT500:sta lainattu 5,2-litrainen Predator-veekasi, joka saa lisäpuhtia mekaanisen ahtimen avulla. Pata tuottaa muikeat voimavarat, eli 760 hevosvoiman huipputehon ja vajaan 850 newtonmetrin maksimiväännön. Alustarakenteet ovat puolestaan tunnetun Bronco-spesialisti Kincer Chassisin käsialaa, ja sama firma asensi myös moottorin klassikon nokalle. Vaihteistona palvelee Tremecin viisipykäläinen TR-4050-manuaali, kun taas jakolaatikko on Advance Adaptersin Atlas II.

Putkisto ja äänenvaimentimet ovat puolestaan peräisin Borlalta, ja jarrujen osalta luotetaan Wilwoodin osaamiseen. Lisäksi Lenon uuteen leluun on asennettu Foxin kisatasoiset coiloverit ja ohjausiskunvaimennin. Järeää tekoa olevassa nelivedossa hyödynnetään mm. Eatonin Detroit Truetrac -tasauspyörästöjä, Carolina Drivelinen vetoakseleita, Tuff Stuffin ohjaustehostimen pumppua ja Dutchman Motorsportsin komponentteja akselistoissa.

Kori on yritetty pitää mahdollisimman vakiotyylisenä todellisen sleeper-hengen mukaisesti. LGE-CTS Motorsports -niminen paja on kuitenkin asentanut Broncoon upouudet peltiosat ja muokannut koria tarvittavissa kohdissa. Ulkoväriksi on valittu tyylikäs Tonight Blue -niminen tummansininen, joka saa kontrastia valkoisesta katosta ja myöskin valkoisista peltivanteista. Ilahduttavan vintage-tyyliset kiekot ovat Detroit Steel Wheelsin käsialaa, ja ne ovat klassisesta ulkonäöstään huolimatta 18-tuumaiset. Sisustaa on puolestaan höystetty penkeissä, kojelaudan yläosassa ja ovipaneeleissa käytetyllä Eagle Ottawan nahalla. Äänentoiston komponentit ovat peräisin Sonyltä ja digitaaliset mittarit Dakotalta.

Odotamme jo innolla, koska Jay Leno päästää uusimman hankintansa ulos tallistaan ja julkaisee autosta koeajovideon.