Jay Lenon tallista: 60-luvun Volga oli alkeellinen, mutta kestävä Neuvosto-auto.

Amerikkalainen suosittu talk show –isäntä Jay Leno omistaa mittavan arsenaalin klassikkoautoja, joista eräs hieman poikkeuksellinen valinta on vuosimallin 1966 valkoinen GAZ-21 Volga. Leno itse kuvailee autoaan reliikiksi Neuvostoliitosta, joka on alitehoinen ja työkonemainen, mutta myös lujatekoinen kulkupeli. On hyvä muistaa, että eräs maailman kehittyneimmistä lentokoneista vuonna 1949 oli Mig-15 suihkuhävittäjä. Neuvostoliitto laukaisi myös avaruuteen Sputnikin ennen jenkkien Explorer I –satelliittia. Itänaapurissamme oli kaikki tietotaito olla maailman parhaita, joten miksi heidän autoteollisuutensa ei ollut samalla tasolla?

Kommunistisen Venäjän sotilasvetoinen hallinto halusi laittaa paukkunsa niihin tuotantoaloihin, jotka parhaiten heijastivat suurvallan asemaa maailman mahtavimpiin kuuluvana valtiona. Valitettavasti yksityisautoja ei nähty samanlaisena ylpeyden aiheena, vaan niitä pidettiin pikemminkin länsimaisena hapatuksena. Kunnon sosialistinen työnsankari käytti tietenkin joukkoliikennettä matkallaan tehtaaseen töihin. Jos neuvostokansalainen malttoi tehdä töitä ja säästää tarpeeksi, oli mahdollista päästä käsiksi autoihin kuten Pobeda ja Moskvitsh. Jos onnistui pääsemään tarpeeksi pitkälle puoluekentällä, saattoi palkintona odottaa ihkaoikea Volga.


Jay Lenon omistama Volga on naamataulultaan kolmatta sukupolvea, jota valmistettiin vuosina 1962-70. Kaikkiaan ensimmäisen korimallin Volgaa valmistettiin vuosina 1956-70 yhteensä 635.000 autoa. Viimeisinä vuosinaan auto oli jo rankasti ajastaan jäljessä. Jos Volgaa vertaa aikansa amerikkalaisiin autoihin on niiden ideologisissa lähtökohdissa suuria eroja. Siinä missä ajanmukaiset ja ominaisuuksia pursuavat jenkkiautot olivat tehty vanhenemaan jatkuvalla syötöllä lanseerattujen uudempien mallien tieltä, edusti Volga toisenlaista näkemystä. Neuvostoliitossa valinnanvara oli huomattavasti suppeampaa, joten todellisen kilpailun eteen ei tarvinnut ponnistella samalla tavalla.

Volga lienee laadultaan yksiä parhaita aikansa Neuvostoautoja. On toki helppo arvostella auton heikkoja ajo-ominaisuuksia tai kiihtyvyyttä, mutta materiaalivalinnat paljastavat auton olevan Amerikan-serkkujaan laadukkaampi. Jay Leno on moneen kertaan kertonut hänen isänsä 60-luvulla omistamasta Ford Galaxiesta, joka pian vuoden jälkeen sai pintaansa ensimmäiset ruostekukkaset. Paksupeltinen Volga korkealuokkaisine kromauksineen on kestänyt huomattavasti ankarimmissa olosuhteissa pidempään. Lämmityslaitteetkin ovat teholtaan olleet lähellä sulatusuuneja, joten näissä maalaisissa työkoneen tapaisissa autoissa on ollut myös oma viehätyksensä ja ylivertaisuutensa. Muutoinkin tuon ajan amerikkalaisten ja venäläisten autojen vertailu on epäreilua, sillä edellä mainitut olivat tehty lähinnä hyväkuntoisille ja suorille maanteille, kun jälkimmäiset olivat parhaimmillaan huonokuntoisilla hiekkateillä, joiden montuissa olisi ollut tilaa pitää vaikka juhlat.