Jenkkimies rakensi itselleen aidon Teslan 6500 dollarilla

Tesla on monen (sähkö)autoilijan unelma, mutta Model S:n ja Model X -katumaasturin hinnat ovat vielä useimpien sukankuluttajien ulottumattomissa. BMW 3-sarjan ja kumppaneiden kokoluokkaan asettuva Model 3 lupaa helpotusta tilanteeseen, mutta senkin hinta alkaa todennäköisesti noin 40 000 euron lukemasta. Itse tekemällä voi kuitenkin säästää melkoisesti, minkä seuraava esimerkki osoittaa.

YouTubessa Car Guru -nimistä kanavaa pitävä Rich halusi toteuttaa unelmansa edullisesta Teslasta ja ryhtyi tuumasta toimeen. Hän hankki tulvan alle jääneen mustan Model S:n, joka nimettiin Deloresiksi. Auto maksoi Jenkeissä 14 000 dollaria, mutta lähes koko ostohinta saatiin takaisin myymällä Teslan komponentteja eteenpäin.

Niinpä toimivat akkumoduulit kaupattiin 10 000 taalalla, ja pilalle menneestä moottoristakin saatiin vielä 3000 dollaria. Lisäksi istuinten airbagit ja muutamat sisustaosat toivat kasaan 900 taalaa, jolloin loppuauto oli lähes ilmainen, mutta tietysti pahasti puutteellinen. Apua saatiin ostamalla Slim Shadyksi nimetty valkoinen Model S, joka oli kolaroitu. Siitä jouduttiin pulittamaan 14 500 dollaria, mutta tässäkin autossa oli paljon myytävää.


Airbagit, ratti ja kojelauta menivät kaupaksi 3000 taalalla, ja ovet toivat 1500 dollaria. Alumiinisesta korikehikosta saatiin puolestaan 1700 taalaa, ja akun sulakkeet, jäähdytyspumppu sekä muut sekalaiset osat kasvattivat pottia vielä mukavasti. Niistä tuli kasaan 1800 dollaria, jolloin loppukustannuksiksi jäi noin 6500 taalaa.

Rich sai siis kasaan oman palapelisähköautonsa niin edullisesti, että 6500 dollarin Model S on varmasti maailman halvin Tesla. Lukuihin ei ole tietysti laskettu työkuluja eikä osien varastointikustannuksia, mutta sopivissa tiloissa toimivan tee se itse -miehen ei tarvitse niistä välittääkään. Lisäksi Richin käsiin jäi vielä monia ylimääräisiä osia, jotka pystyy myymään myöhemmin eteenpäin. Itse rakennettu Tesla vahvistaa myös sen teorian, että sähköautojen tekniikka on monin kohdin paljon polttomoottoriautoja yksinkertaisempaa.