Jokamies katsastaa Manilan – minne tie vie?

KUVA: GoodFreePhotos.com LISENSSI: Public Domain, TheDigitalWay

Manila. Filippiinien pääkaupunki, maailman tiheimmin asuttu kaupunki. Kuuma, kostea ilma liimaa shortsit kiinni kalpeisiin, karvaisiin kinttuihin. Korvia huumaava liikenteen säksätys ja pakokaasun tuoksu ilmassa luo välittömän, kotoisan tunnelman. Jokamies on valmis seikkailuun.

KUVA: GoodFreePhotos.com LISENSSI: Public Domain, TheDigitalWay

Jokamies.fi -sivusto tunnetaan terävistä autoarvosteluistaan ja näppäräkielisestä kirjoitustyylistään, mutta sivustollemme mahtuu paljon muutakin. Moneen taipuva, monipuolinen Jokamies kiertää maailman kaupunkeja sähköautoilla reissaten, automaailman uusia trendejä haistellen ja ihmetellen eri maailmankolkkien liikennekäyttäytymistä. Tässä artikkelissa Jokamies katsastaa Manilan autoharrastajaa houkuttelevat tapahtumat, must-see -nähtävyydet ja ohessa tarjoaa myös kattavan tietopläjäyksen tästä Filippiinien kuhisevasta suurkaupungista.

Manilaan saapuessa turistirysiin tottuneen pakettimatkalaisen pettymyksen voi lähestulkoon haistaa. Manila ei ole matkakohteena kaikista perinteisin, eikä se ensiaistimalta tuoksahda luksuselämältä, kylpylälomilta tai infrastruktuuriltaan metodistilaiselta selkeydeltä. Manilaa pidetään yleisesti ottaen täydellisenä esimerkkinä räjähdymäisesti kasvaneesta kaupungista, jonka infrastruktuuri ei ole pysynyt kasvavan väestömäärän kilpajuoksussa mukana. Manila koostuu nimittäin kolmestatoista eri kaupungista, jotka levittäytyvät Metro-Manilan alueelle sekalaisena tilkkutäkkinä rikkautta, köyhyyttä ja nopeakasvuista länsimaalaisuutta.


Manilan värikkääseen historiaan mahtuu aikakausi espanjalaisten ja brittien siirtomaana, kuten myös tovi amerikkalaisten tukikohtana ja myöhemmin japanilaisten valloittamana. Manila on Filippiinien taloudellinen keskus, ja suur-Manilan alueella asuu 12 877 253 ihmistä.

Manila – maailman kamalin liikennesuma

Jokamiehen näkökulmasta kaupungissa kiehtoo eritoten sen kaoottinen liikenne. Manila on maailman tiheimmin asuttu kaupunki, joten katukuvassa liikkuu ihmisten lisäksi myös huomattava määrä moottorikäyttöisiä ajoneuvoja. Suositun Waze-navigointisovelluksen teettämän tutkimuksen mukaan Manilan liikenne on maailman kamalin. Ongelmat liikenteessä johtuvat kaupungin huonosti suunnitellusta infrastruktuurista, liikennekulttuurista, sekä siitä, että Manilassa on enemmän autoja liikenteessä kuin sen kadut kykenevät kantamaan.

Kaikesta kaoottisuudestaan huolimatta Manilan miellyttävä ilmasto ja mielenkiintoinen katunäkymä ovat saaneet Formula 1 -kisojen järjestäjät pohtimaan, voisiko Manila tai Filippiinit vielä jonain päivänä toimia Formula 1 -kisojen isäntänä. Aasiassa järjestetään useita moottoriurheiluun liittyviä tapahtumia, ja Manilassakin on aikoinaan järjestetty joitain vuosia pyörineitä rallitapahtumia. Kaupungin liikenteen siivoaminen kisakuntoon vaatisi kuitenkin melkoisesti hartiavoimaa, joten toistaiseksi emme ole vielä näkemässä Manilaa Formula-kisojen isäntänä.

Autoharrastajan mielenkiintoa kutkuttelevia tapahtumia kaupungista löytyy kuitenkin monia. Manilassa järjestetään vuosittain lukuisia festivaaleja, joista esimerkiksi Manila International Auto Show -tapahtuma tarjoaa jokamiehille taatusti ikimuistoisen elämyksen. Kansainvälisen autonäyttelyn lisäksi Manilassa järjestetään kuukausittain kymmeniä muita tapahtumia, jotka pyörivät paikallisen kulttuurin tai esimerkiksi pop-kulttuurin ympärillä. Manilassa järjestetään myös vuosittainen APPT-festivaali, jota vietetään tänä vuonna heinä-elokuun vaihteessa Okada Manilassa.

Manila turistin silmin

Jotta artikkelimme ei jäisi turhan yksipuoliseksi, tulee meidän mainita myös Manilan perinteiset, must-see -nähtävyydet. Eihän ulkomaanmatka olisi mitään ilman tunnistettavien maamerkkien edessä otettuja meitsieitä. Jotta matkastasi jäisi siis käteen myös paikallisen kulttuurin helmiä, suosittelemme katsastamaan seuraavista nähtävyyksistä vähintään kaksi.

1. Intramurosin vanha kaupunki

Manilan arkkitehtuurissa näkyy vahvasti espanjalaisvalloittajien vaikutus. Tämä Manilan vanhin osa, Intramuros eli muurien sisällä, on 67 hehtaarin alueelle levittäytyvä muurein suojattu alue. Espanjalainen siirtolaishallitus rakensi kaupungin muurien sisälle 1500-luvun lopulla suojatakseen asukkaitaan ulkoisilta hyökkäyksiltä. Tässä pienessä kaupungissa on erikoinen, eurooppalainen tuntu, joka luo hätkähdyttävän kontrastin perinteisen aasialaisen ja modernien pilvenpiirtäjien joukkoon. Siirtomaa-ajan aikaisen muodin mukaan rakennettu kaupunki toimi espanjalaisen siirtomaahallituksen pääkaupunkina 1500-luvun lopulta aina vuoteen 1898.

2. Bindondo – maailman vanhin Chinatown

Manilan kiinalaiskaupunki saattaa jo valmiiksi aasialaisessa miljöössä tuntua erikoiselta nähtävyysvaihtoehdolta, mutta kokemuksena se on aivan omaa luokkaansa. Bindondo on säilyttänyt jalansijansa kiinalaisten kauppapaikkana jo 800-luvulta lähtien, jopa espanjalaisvalloittajien aikakauden halki. Ensivaikutelma Bindondosta on kaoottinen, mutta hetken hiljaisuus sen buddhalaistemppeleiden äärellä tuo ihmisvilinään kummallista rauhaa.

3. Kiinalaisten hautausmaa – Kuolleiden kaupunki

Manilassa on vuosisatojen ajan ollut huomattava kiinalaisvähemmistö, joka kuitenkin uskonnollisista ja kulttuurillisista syistä on eristäytynyt valtaväestöstä. Katolisen hallinnon aikana kiinalaisia ei saanut haudata Manilan hautausmaille, joten kiinalaiset rakensivat oman, ylitsepursuavan loistokkaan hautausmaansa. Ero hiljaisen ja rauhallisen, kiinalaisen puutarhan ja Manilan kuhisevien katujen välillä on käsinkosketeltavissa.

4. Imelda Marcosin kenkämuseo

Viimeisimpänä, muttei vähäisimpänä, lienee Manilan erikoisin nähtävyys. Marikinan kaupungiosassa sijaitseva, Marikina Shoe Museum, on omistettu tyystin kuuluisimmalle filippiiniläiselle naiselle, (tai oikeammin hänen kengilleen) Imelda Marcosille. Imelda Marcos on näyttävä, muotitietoinen fröökynä, joka on jäänyt historiaan valtavan kenkäkokoelmansa ja miehensä, Ferdinand Marcosin ansiosta. Ferdinand Marcos oli Filippiinejä hallinnut diktaattori. Vallankumouksen tultua Marcosien asunnosta löydettiin huimat 3000 paria naisten kenkiä, jotka ovat nyt näytillä Marikina Shoe Museumissa.

Kuinka Manilaan pääsee?

Suoria lentoja Manilaan ei valitettavasti ole, mutta useimmat lentoyhtiöt tarjoavat vaihtolentoja esimerkiksi Hong Kongin kautta. Manilassa on kaksi lentokenttää, joista Nino Aquinon kansainvälinen lentokenttä on useimmiten kauempaa saapuvien lentomatkustajien kohde. Diosdado Macapagalista sen sijaan lentää kätevästi ja edullisesti Manilan lähellä sijaitseviin kohteisiin.