Jokamies New Yorkissa – tutustuimme USS Intrepid -lentotukialukseen

Jokamies ei New Yorkiin päästyään lähde kiertelemään pitkin sinkkuelämien kuvauspaikkoja vaan keskittyy olennaiseen. Erittäin houkutteleva vaihtoehto on Intrepid Sea, Air and Space museoon, joka on todennäköisesti äijämäisin museo maan päällä. Kun saman katon alta (tai no, taivasallahan nämä on) löytyy lentotukialus, ydinsukellusvene, Concorde, hävittäjiä ja avaruussukkula, niin kilpailu Nykin kiinnostavimmasta nähtävyydestä ratkeaa ennen kuin on ehtinyt alkaakaan.

USS Intrepid

Museolentotukialus toimi museona

Museona toimii USS Intrepid, Essex -luokan lentotukialus, joka palveli sekä toisessa maailmansodassa, että Vietnamin sodassa. Vuonna 1943 vesille laskettu Intrepid (suomeksi suunnilleen urhea) valmistui parahiksi toisen maailmansodan koitoksiin. Iästään huolimatta se yllättää koollaan ja on ihan niin masiivinen kuin lentotukialuksen odottaakin olevan, kun pituutta on reilut 250 metriä ja uppoumaa 35 000 tonnia. No, uudempi kalusto on eri kaliiperia, kun 2017 laivastolle luovutettu USS Gerald R. Ford lyö pöytään lukemat 333 metriä ja 100 000 tonnia.

Ilmakuva museosta ennen Enteprisen hallin rakentamista Intrepidin perään (etualalla). Edessä vasemmalla Concorde ja laiturin vasemmalla puolella USS Growler. Lentokannella on nähtävänä kymmeniä lentokoneita ja helikoptereita. KUVA: Wikipedia / Autopilot

Museo löytyy Hudsonjoen laiturista numero 86, aivan 46th Streetin länsipäästä. Museo on vain 5 korttelia Times Squarelta eli tänne helppo livahtaa jos vaikka muun porukan mieliteot eivät osu yhteen. Myös lähin metroasema löytyy sieltä. Itse museota on luonnollisesti mahdoton olla löytämättä jos osuu edes lähelle jokivartta.


Lockheed A-12
Lockheed A-12 näyttää pieneltä Intrepidin kannen nurkassa. Tukialus täyttää koko laiturin. KUVA: Joose LUukkanen

Museo on auki arkisin 10-17 ja lauantaisin 10-18. Ennen reissua kannattaa kuitenkin tarkastaa aukioloajat suoraan museon verkkosivuilta.

USS Intrepid toisessa maailmansodassa

Intrepidin valmistuessa lentotukialusten ja konsepti haki vielä muotoaan. Erilaisi kokeiluja tehtiin mm. suoraan hangaarista katapultilla laukaistavista lentokoneista ja vanhaa kalustoa konvertoitiin tukialuksiksi. Lentokansi oli kaikissa aluksissa vielä suora eikä samanaikaisesti voitu lähettää ja vastaanottaa koneita. Toinen maailmansota nosti lentotukialukset laivastojen tärkeimmiksi aluksiksi, kun huomattiin niiden ylivoima meriä siihen saakka hallinneita taistelulaivoja vastaan.

USS Intrepid Filippiinienmerellä marraskuussa 1944. Lentokansi on vielä suora. Koneet siirrettiin takakannelle yhteen läjään odottamaan vuoroaan ja laukaistiin kerralla matkaan. KUVA: Wikipedia / US Navy

Lentokoneita mahtui Intrepidin kyytiin satakunta, ja niiden aseistus muodostui konetykistä, pommeista ja torpedoista. Lentotukialuksen iskukyky oli siten taistelulaivaa suurempi ja ulottui laajemmalle alueelle. Nykyisten täsmäaseiden ollessa vielä suunnittelupöydällä tarvittiin kuitenkin reilusti hyvää yritystä, ja esimerkiksi taistelulaiva Yamamoton upottamiseen tarvittuja 11 torpedoa ja 6 pommia oli toimittamassa 280 lentokonetta. Mutta eipä mennä asioiden edelle.

TBM 3E Avenger
Grumman esitteli torpedopommittaja TPF Avengerin sattumalta samana päivänä, kun Japani hyökkäsi Pearl Harboriin. Ensimmäiset koneet ehtivät Midwayn taisteluun 1942, jossa kuitenkin viisi kuudesta koneesta tuhoutui. Myöhemmissä yhteenotoissa ne osoittautuivat tehokkaiksi aseiksi ja ne osallistuivat mm. Yamatom ja Musashin upottamiseen. Intrepidin hangaarissa on esillä vuonna 1944 esitelty TBM-3E Avenger (eli General Motorsin rakentama TGF-3E), jossa oli mm. tehokkaampi moottori. Koneen alla näkyy ensimmäinen lentokoneesta laukaistavaksi suunniteltu torpedo, Mark 13. Pullea Avenger sai osuvan lempinimen ”kalkkuna” möhkälemäisen ja kieltämättä ruman ulkomuotonsa ansiosta. Kuuluisin Avenger-lentäjä lienee USA:n presidentti George Bush (vanhempi). KUVA: Joose Luukkanen

Intrepid osallistui Tyynenmeren taisteluihin ensiksi Marshall-saarilla. Alku oli tahmainen, ja Trukin laguunin taistelussa keväällä 1944 japanilainen sukellusvene sai torpedolla täysosuman Intrepidiin jumittaen peräsimen. Miehistö sai onnekseen paikattua aluksen niin, että se pysyi nilkuttamaan takaisin Pearl Harboriin. Väliaikaisten korjausten jälkeen alus vietti kolme kuukautta San Fransiscossa telakalla.

Intrepid-ITT
Intrepidin ilmatorjunnasta vastaa Boforsin 40mm tykki. Jokainen piippu voi ampua 120 kutia minuutissa, joten koko patteri räkii liki 500 ammusta minuutissa kohti lähestyvää vihulaista. KUVA: Joose Luukkanen

Intrepid pääsi takaisin tositoimiin heinäkuussa ja ehti sopivasti mukaan Filippiinien kampanjaan ja maailmanhistorian suurimpaan meritaisteluun Leytenlahdella. Aluksen Avenger ja Helldiver hävittäjät auttoivat TF38 -osastoa upottamaan kaksi japanilaisten lentotukialusta ja lukuisia pienempiä aluksia. Japanilaisten kokema tappio tarkoitti Filippiinien menetystä, raaka-ainetoimitusten (erityisesti öljyn) katkeamista ja lopulta koko sodan häviämistä resurssipulan myötä.

USS Intrepid Leytenlahdella. Huomaa juuri lentoon lähdössä oleva lentokone. KUVA: Wikipedia / US Navy

Ensimerkit japanilaisten epätoivoisuudesta saatiin kamikaze-hyökkäysten alkamisen myötä. Intrepidiin osui ensimmäinen kamikaze lokakuussa 1944, mutta se aiheutti ainoastaan pienet vahingot. Sen sijaan toinen hyökkäys marraskuussa aiheutti 66 miehen kuoleman, sytytti aluksen palamaan ja Intrepid joutui taas palaamaan San Franciscoon korjauksiin. Essex-luokan lentotukialukset olivat kuitenkin vahvaa tekoa, koska yhtään ei menetetty taisteluissa.

Intrepid-punkat
Intrepidin makuusalissa on tiivis tunnelma. Punkkia on kolmessa kerroksessa ja joukkoon osuu ihan väkisin muutama kovasti kuorsaava kaveri. No, sodan melskeissä uni taisi maittaa häiriöistä riippumatta… KUVA: Joose Luukkanen

Sodan lopulla Intrepid pääsi vielä kerran mukaan toimintaan. Aluksi se osallistui keisarillisen laivaston viimeisten alusten tuhoamiseen Kuren satamaan, jonka jälkeen se höyrysi tukemaan maihinnousua Okinawalle. Viimeisen taistelun toisessa maailmansodassa alus koki elokuussa 1945 pommittaessaan Waken saarta.

Jokamies-Intrepid-potkuri
Intrepidin potkuri on miehekkään kokoinen. Neljän höyryturbiinin tuottamat 110 000 kW sinkosivat aluksen 33 solmun huippunopeuteen. KUVA: Joose Luukkanen

Rauhan vuosia

Sodan jälkeen alus päätyi reserviin, mutta kylmän sodan varustelukierre veti kaiken saatavilla olevan kaluston tositoimiin. Vuonna 1952 alus lähetettiin Norfolkiin telakalle päivitettäväksi suihkuhävittäjäaikaan. Lokakuussa 1954 aluksen päivitystyöt saatiin valmiiksi ja se siirtyi Atlantin laivaston alaisuuteen. Parin vuoden kuluttua alus pääsi taas remonttiin, kun sen lentokansi muutettiin nykyaikaiseen vinomuotoon.

Intrepidin uusi ja vanha lentokansi. Vino kansi tehostaa lentokoneiden käsittelyä, kun lentokoneita voidaan samaan aikaan lähettää ja vastaanottaa. Pitkäksi menneessä laskussa on myös helppo vetää kone uudestaan ylös, eikä törmäysvaaraa aimmin laskeutuneisiin koneisiin ole. KUVA: Wikipedia / Solicitr

Vuonna 1962 alusta modernisoitiin jälleen. Kylmä sota kiihtyi ja sukellusveneistä laukaistavat ydinohjukset nousivat suureksi uhaksi USA:n Itä- ja Länsirannikon miljoonakaupungeille. Intrepidin tuleva rooli olisi sukellusveneiden torjunnassa.

Intrepid-Lego
Tämä Intrepid -pienoismalli on vaatinut muutaman legopalikan, sorminäppäryyttä ja muutaman tovin aikaa. KUVA: Joose Luukkanen

Alus sai 60-luvulla myös tärkeän roolin USA:n avaruusohjelmassa. Nasan avaruuslentojen kapselit laskeutuivat aluksi mereen ja Intrepid valittiin astronautit noukkivaksi alukseksi. Sekä Aurora että Gemini -aluksilla matkaavat pääsivät helikopterikyydillä ensin Intrepidille ja sitten takaisin Cape Canaveraliin.

Intrepid valmistautuu nostamaan Gemini 3 -kapselin merestä maaliskuun 23. päivä 1965. KUVA: Nasa

USS Intrepid Vietnamin sotaan

Vuosina 1966-1969 Intrepid palveli Vietnamin sodassa. Aluksella olot olivat rauhalliset USA:n ilmaherruuden ansiosta, joten ainoastaan lentäjät joutuivat tositoimiin. Siirtymä suihkuhävittäjiin oli edelleen vaiheessa, joten modernien A-4 Skyhawkien Intrepidiltä operoitiin myös jo pitkään palvelleilla A-1 Skyrider potkurikoneilla. Se ei menoa haitannut, koska kone selvisi vihollisen modernimpaa Mig-17 kalustoa vastaan kohtuuhyvin: pudotukset menivät Migille vain 3-2.

Jokamies-Intrepid-Douglas-A-4B-Skyhawk
Douglas A-4B Skyhawk oli erinomainen tukialuskone pienen siipien kärkivälin ansiosta (8,4m), joten se ei tarvinnut hankalia taittuvia siipiä. Monikäyttöistä konetta käytettiin niin tiedustelukoneena kuin hyökkäyksissä strategisiin kohteisiin. Sen aseistus ja lisäpolttoaine kuljetettiin siipien ja rungon alla kiinnikkeissä. Kuvan kone, joka on palautettu alkuperäiseen asuunsa, lensi Vietnamissa Intrepidin ensimmäisellä komennuksella 1966. KUVA: Joose Luukkanen

Vuosikymmenen lopulla intrepid kiersi vielä pariin otteeseen mukana NATOn harjoituksissa pitkin jäsenmaita vuosina 1971-1972. Alus laitettiin lopullisesti naftaliiniin vuonna 1974. Alus oli tarkoitus romuttaa kunhan se selviäisi näyttäytymisestä USA:n 200-vuotisjuhlissa, mutta kiinteistömogulien Zachary ja Larry Fisherin kampanjoinnin ansiosta alus annettiin museoitavaksi.

USS Intrepid kuvattuna jossain Välimerellä 1970-luvulla. Kuvasta erottuvat kaksi katapulttia joilla lentokoneet laukaistiin ilmaan; laskeutuminen taas tapahtui vinolle taaemmalle ”kiitotielle”. KUVA: Wikipedia / US Navy

Intrepid -museo avattiin 1982 ja nykyisin se kerää vuosittain yli miljoona kävijää. Ei ihme, koska harvemmin sitä pääsee tutkimaan aitoa lentotukialusta. Näyttely on mielenkiintoisesti järjestetty ja kävijä pääsee kokemaan miltä elämä on mahtanut maistua kannen alla: miehistön ja upseerein majoitustila, messi, lentokansi, komentosilta (nyt tietysti remontissa) ja ankkurihuone ovat kaikki avoinna tutustuttavaksi.