Jokamies opastaa: toimi oikein Teslan Superchargerilla

Jokamies-Teslan-osto-Hollannista-Supercharger

Teslojen määrä Suomessa kasvaa nopeasti Model 3 toimitusten vihdoin alettua. Maaliskuussa 2019 rekisteröitiin yli 150 Teslaa ja tahti tuskin hidastuu kun edullisemmat kansanmallit saadaan toimitukseen syksyllä. Vaikka Model 3 ei sisälläkään ilmaisia Supercharger-latauksia, joilla kiihdytettiin aiempien mallien myyntiä, niin Kolmosia on näkynyt Supereilla runsaasti. Latauspisteiden käyttöasteen kasvaessa on syytä muistuttaa mieliin miten Superchargerilla toimitaan.

Oikean latausruudun valinta

Supercharger tarjoaa nykyisin maksimissaan 120 kW lataustehon. Teknisesti tehoa kuitenkin rajoitetaan niin, että kahdelle laturille on yhteensä tarjolla 140 kW latausteho. Esimerkiksi latauspaikat 1A ja 1B jakavat syötön, ja viimeisenä lataamaan tullut saa vain sen tehon mitä ensimmäiseltä jää yli. Siis jos ensimmäisenä paikalle 1A tullut lataa 100 kW teholla, saa seuraava vain 40 kW tehon. Väärään ruutuun ajamalla aikaa kuluu rutkasti enemmän!

Tesla-Supercharger-ruudut
Tesla Model S lataa Akaalla. Kaksi peräkkäistä paikkaa jakavat 140 kW lataustehon, joten jos joku ajaisi edessä olevaan ruutuun, olisi myöhemmin saapuneelle tarjolla pahimmillaan vain 25-30 kW latausteho. Aja siis tyhjään jonoon! KUVA: Joose Luukkanen

Tämän takia paikat täytetään Superchargerilla joka toinen ruutu väliin jättäen niin pitkään kuin tilaa riittää. Numerointi vaihtelee hieman eri paikoissa, mutta jättämällä hajuraon yleensä pärjää. Kun latausruudut ovat vierekkäin, jätetään yksi tyhjä ruutu väliin; peräkkäisissä ruuduissa taas ajetaan vierekkäin niin pitkään kun tilaa riittää. Parin latauksen jälkeen logiikka kyllä selviää.


Ruutuun ajaminen

Latausluukku on auton kuljettajan puoleisessa takanurkassa. Joillain Superchargereilla (Akaa) latureiden sijoittelu hämää ensikertalaisia (ja kokeneitakin) ja joissain kehno kunnossapito (Pyhtää talvella) suorastaan pakottaa lataamaan ”väärästä” tolpasta. Pitkälle pääsee kun muistaa pysäyttää auton maalatun ruudun sisään. Ja jos olet ainoa lataaja, ei asialla oikeastaan ole väliä.

Tesla-Supercharger-Model-
Model 3 lataa Akaalla ”väärästä tolpasta”, joka on tarkoitettu kuvassa auton ja tolpan vasemmalla puolella olevan ruudun käyttöön. Kun auto pysäytetään ruutuun, osuu latausluukku automaattisesti oikeaan kohtaan. Joskus olen itsekin ajanut ”väärin päin” peräkkäisiin ruutuihin; muista ajaa niin päin, että tolpat jäävät kuljettajan puolelle. KUVA: Joose Luukkanen

Jos Supercharger-tolpat ovat rivissä kentän laidalla, niin auto peruutetaan ruutuun (tämä on helppoa erinomaisen peruutuskameran ansiosta). Joissain latureissa (ainakin Norjassa) yksi tai useampi tolppa on voitu sijoittaa niin, että siihen ajetaan muista poiketen keula edellä tai vinottain. Tämä piste kuuluu jättää vapaaksi tilan salliessa, koska siihen on mahdollista ajaa perävaunun kanssa kärryä irrottamatta. Jatkossa näiden pisteiden määrä ja tarve kasvaa, kun myös Model 3 ja Model Y saavat peräkoukun nykyisen Model X:n lisäksi.

Jokamies Tesla Model X karavaanari
Tesla Model X sopii kärrin vetoon mainiosti, eikä tämä yhdistelmä hyydy mäkiin! Ison kärryn irrottaminen latauksen ajaksi on työlästä, joten annettakoon anteeksi jos yhdistelmä varaa kaksi ruutua tai on vähän vinossa… KUVA: Joose Luukkanen

Ruuhkat

Teslojen määrän kasvaessa Suomessakin yleistyvät ne tilanteet, että puolet lataustolpista on jo varattu. Autosta ei näe ulospäin missä vaiheessa lataus on, joten ilman muiden lataajien vinkkejä parhaan tehon antavan pisteen valinta on arpapeliä. Jos lataus tuntuu hitaalta, niin kokeile toista tolppaa.

Tesla-Supercharger-3A
Latauspisteen numero löytyy tolpan juuresta. Esimerkiksi kuvan 3A jakaa tehon tolpan 3B kanssa. Ensimmäisenä tulleella on oikeus ottaa maksimiteho ja myöhemmin saapunut saa sen mitä jää yli. KUVA: Joose Luukkanen

Kannattaa huomioida kaveri: kun tiputtelet viimeisiä kilowattitunteja akkuusi ja valmistaudut lähtöön, niin vilauta vaikka valoja tulijalle jolloin hän osaa ajaa viereesi. Tai jos olet vasta tullut neljän tolpan Superille ja toinen auto oli jo lataamassa saapuessasi, niin ohjaa kolmas lataaja sen aiemmin saapuneen viereen, jolloin hän todennäköisesti saa suuremman lataustehon.

Latausajan minimointi matka-ajossa

Teslan akku latautuu Superilla nopeimmin tyhjänä. Oma auto lataa yli 100 kW teholla 30-35% varausasteeseen saakka, jonka jälkeen nopeus alkaa laskea. Yli 80% tasolla latausteho hidastuu merkittävästi ja yli 90% lukemiin on ihan turha ladata kesken matkan jos ei ole ihan pakko perille pääsemiseksi (tai Superille palaamiseksi).

Matka-ajossa kannattaa tähdätä siihen, että Superille saapuessa akku on mahdollisimman tyhjä. Kun Superchargereita on 150-200 km välein, niin välin taittamiseen tarvittavan 30-40 kWh lataaminen on huomattavasti nopeampaa kun lataa akun 10% → 60% kuin jos lataisi 30% → 80%. Jos aiemmin tankkasit auton polttoainemittarin painuessa alle puolivälin, niin nyt on aika muuttaa tapoja!

Supercharger-lataus
Supercharger moottoritieajossa lämmenneeseen akkuun 100 kW lataustehon vielä 35% kohdilla (tyhjään akkuun 115 kW). Matka-ajossa ei kannata pitää akussa reserviä yhtään enempää kuin mitä tarvitaan seuraavalle latauspisteelle pääsemiseksi; muutoin latausajat helposti tuplaantuvat. Kuvan auto Model S 2014 85 kWh akulla. KUVA: Joose Luukkanen

Minulle riittää nykyisin 2-5% varaus Superille saapuessa, mutta ensialkuun 10-15% varaukseen tähtääminen saattaa vähentää sydämentykytyksiä. Navigaattori laskee pelivaraa vähän liiankin kanssa, joten siihen uskaltaa kyllä luottaa: matkaa voi hyvillä mielin jatkaa vaikka raskaallakin kaasujalalla heti kun auto antaa luvan. Kun auto ja sen kulutus tulee tutuksi, niin tässä kohtaa voi optimoida jolloin pidemmillä matkoilla säästää reilusti aikaa.

Myös lataamisen ajankohtaa kannattaa miettiä. Esimerkiksi ajaessani Hyvinkäältä Tampereelle tapaamiseen, osuu matkalle Akaan Supercharger, ja vaihtoehtoina on ladata joko mennessä tai tullessa (tai molempiin suuntiin). Koska tyhjä akku latautuu nopeammin, niin kannattaa mieluummin ladata paluumatkalla: silloin lataustauko on lyhyempi.

Ajanvietto

Vaikka Supercharger onkin nopea, niin joskus laturilla vierähtää pidempikin aika. Kahvin ja pullan sijaan ajan voi käyttää hyödyksi: itse hoidan päivittäisen kävelylenkin lataustauon aikana. Ihan joka paikassa ei ole mahtimaisemia luvassa, mutta vaikkapa Pyhtäällä Kymijoen varsi kivikirkkoineen tai Akaan satama ovat jo lyhyen puolen tunnin kävelylenkin sisällä. Kannattaa tutkia karttaa!

Pyhtää-Supercharger-talvella
Pyhtäällä on jäänyt lumityöt tekemättä. Joskus huono kunnossapito voi estää oikeaan ruutuun ajamisen. Kannattaa vinkata heikosti hoidetuista Superchargereista suoraan Teslalle, yhteystiedot löytyvät tolpista. KUVA: Joose Luukkanen

Nykyisin latauspisteitä on niin paljon, että lataaminen ei muodostu erilliseksi ohjelmanumeroksi. Jos haluaa joka tapauksessa vetää kunnon lounaan, niin silloin on ihan turha optimoida latausaikaa vaan ladata akkua niin pitkään kun tauko kestää (vaikka 90-100% saakka) ja ajaa seuraavan Superchargerin ohi. Ja jos mökkireissulla pitää joka tapauksessa käydä kaupassa, niin poikkea kauppaan jonka pihassa on latauspiste, jolloin saat kauppareissun aikana 100-150 km lisää kilometrejä. Aina ei kannata orjallisesti ladata Superilla, ei edes silloin kun se on ilmaista.

Kohteliaisuus

Superilla tulee usein vaihdettua sana tai pari muiden lataajien kanssa. Kokemusten jakaminen on mukavaa, ja keskusteluhalukkuudesta voi viestiä vaikkapa nauttimalla taukokahvin auton vierellä ilman kännykkää kädessä (ja se tyhjä kuppi laitetaan sitten roskiin). Väkisin ei kannata tunkea jutulle, joten jos kaveri vaikka hakkaa läppäriä keskittyneenä, niin ei ehkä kannata lähteä kyselemään paljonko hänen Äksänsä monsterivanteet lisäävät kulutusta…

Jokamies-Teslalla-talvella-Nordkappiin-lataustauko
Myyntijantteri turvautuu hands-on -puheluun. Autosta puhuttaessa äänenvoimakkuus on laitettava hiljaiselle tai ulkopuoliset kuulevat keskustelun. KUVA: Joose Luukkanen

Teslan äänentoisto kuuluu paitsi auton sisälle, niin myös sen ulkopuolelle. Ajaessa siitä ei ole haittaa, mutta kannattaa huomata, että parkissa handsfreen kautta hoidetut puhelut kuuluvat selvästi auton ulkopuolelle. Tindertälliä lämmitellessä kannattaa äänenvoimakkuus laittaa reilusti pienemmällä tai nostaa luuri korvalle, jos ei halua jakaa keskustelua muille. Kun äänenvoimakkuuden himmaa tasolle 2 tai 3, niin jo pieni taustameteli blokkaa keskustelun.

Puheluiden lisäksi myös musiikki kuuluu autosta ulos. Naapuriautosta raikaava Meiju Suvas voi herättää aggressiota, joten kannattaa suosiolla laittaa popit pienemmälle. Ole kohtelias!

No miten se latausjohto kiinnitetään?

Itse lataaminen on helppoa. Tästä olemme tehneet varmuuden vuoksi tästäkin videon jo aiemmin, löydät jutun seikkaperäisine ohjeineen täältä.

Moikataan Superilla!