Jokamies testaa: Tesla nollakelillä

Jokamies-Tesla-nollakelissä

Esson baarin mukaan sähköauto hyytyy talven tullen. Ihan kaikkea ei kannata uskoa, mutta ajomatkan lyhentyminen pakkasilla on tosiasia. Päätimme kokeilla, miten sähköauto taivaltaa pikkupakkasilla. Jotta tehtävä ei olisi helppo, ohjattiin Tesla reitille jossa ei ole Superchargereita nopeita latauksia varten.

Kymenlaaksosta Savoon ja takaisin

Testireitiksi valikoitui Kotka – Kuopio – Kotka. Reittivalinta oli konstailematon, matka etenisi Kouvolan kautta Mikkeliin ja siitä Vitostietä Kuopioon. Edestakaisin kilometrejä kertyy reilut 600, joten edes isoakkuisimmalla Teslalla on turha yrittää selvitä taipaleesta lataamatta – ainakin jos ei halua olla tientukkona!

Jokamies-Tesla-nollakelissä
Reitti on pullollaan pikalatauspisteitä. Tesla latautuu CHAdeMOsta parhaimmillaan vajaan 50 kW teholla, joten Superchargerien nopeuteen ei ylletä. Nopeus riittää kuitenkin matka-ajoon mainiosti.

Supereita reitiltä ei siis löydy. Keskinopeaa Chademo-latausta kuitenkin tarjotaan reitin varrella roppakaupalla. Lataaminen onnistuisi myös ilmaiseksi useammassa paikassa, mm. Kouvola, Mikkelin ja Kuopion Lidleissä, sekä Pitkälahden ABC:llä. Tarkoitus on hyödyntää näitä mahdollisuuksien mukaan.


Jokamies-Tesla-nollakelissä-CHAdeMO-hidas
Tesla lataa CHAdeMOsta nopeimmillaan n. 46 kW teholla. Latausnopeus riippuu akun varauksesta: standardin mukainen maksimi latausvirta on 125A, jolloin matala akun jännite aiheuttaa pienemmän lataustehon. Suurin teho saadaan ladatessa 50%-80% välillä.

Testiautona toimii Tesla Model S 85 vm. 2014. Autolla on ajettu noin 200 000 km, se on takavetoinen ja akun kapasiteettia on 71 kWh kuljettajan käytössä (ja 4 kWh varalla). Kesäkelissä tällä pääsee 400 km täydellä latauksella. Tasanopeudella moottoritiellä range on nollakelissä 290 km kun cruisessa on 130 km/h, joten vaihtelevassa maantieajossa pitäisi päästä reilut 300 km.

1. Stintti: Kotka – Mikkeli

Matkaan lähdettiin aamun jo valjettua. Lämpötila oli nollan tuntumassa, mutta kuitenkin pari astetta plussan puolella. Eikä takavetoinen Tesla olisi pakkasta ja jääkelejäkään pelännyt, eikä edes kitkarenkailla, koska luistonesto toimii erinomaisesti ja eleettömästi. (Ei pito tietenkään kunnon nastoilla varustettua nelivetoista voita, mutta normaaliajossa ei tule ongelmia.)

Jokamies-Tesla-nollakelissä
Ajokeli oli ilmastonmuutoksen jälkeisen Etelä-Suomen tyypillinen talvikeli: lämpötila juuri nollan yläpuolella, ei lunta, märkä asfaltti ja vettä tihuttaa hiljaksiin.

Akku oli ladattu liki täyteen, joten periaatteessa matkasta voisi selvitä yhdellä latauksella Kuopiossa. Aamupalaksi pelkkää kahvia nauttinut kuljettaja sen sijaan arvioi kaipaavansa pientä hiukopalaa jo aiemmin, joten ensimmäiseksi etapiksi otettiin Mikkelin Lidl kutakuinkin menomatkan puolivälissä.

Sää oli pilvinen, mutta aamupäivällä ei onneksi satanut. Liikenne oli suhteellisen rauhallista, mutta talvirajoitusten tultua nopeuserot vaihtelivat. Kameratolppia oli reitillä turhan paljon, ja suomalaiskansalliseen tapaan niiden kohdalla jarrutetaan vaikka olisi jo valmiiksi nopeutta kymppi alle rajoituksen. Onneksi Teslalla pääsee hinupettereistä ohi eikä edes ohituskaistan kiusakiihdyttelijöistä ole riesaksi.

<avautuminen> Talvirajoituksista tuntui olevan enemmän haittaa kun hyötyä nopeuserojen kasvaessa. Osa vetää 70 ja toisessa päässä nopeutta on reilu satanen. Itse ajoin päiväsakkorajalla, mutta se ei riittänyt nopeimmille. En kyllä ihmettele, koska 80 rajoitus sulalla asfaltilla nyt vaan on täysin typerä rajoitus, ja satanenkin tuntui matelulta. Ei talvirajoituksilla ole mitään tekemistä liikenneturvallisuuden kanssa, mutta kamerat sen sijaan mahtavat kilahdella. Onni on Waze. </avautuminen>

Matka sujui varsin leppoisasti ja Lidlin laturi löytyi näkyvältä paikalta pihasta. Ei muuta kuin töpseli kiinni ja tunnin ilmainen lataus käynnistyi. Hain hiukopalaa ja aloitin tauon latauksen lomassa. Ensimmäinen 152 km veto vei 33,4 kWh joten keskikulutus oli kohtuullinen 220 Wh/km. Märkä tie, lämmitys ja lukuisat rekkojen ohitukset vaativat veronsa.

Jokamies-Tesla-nollakelissä
Maakuntien Lidleihin on ilmestynyt tämän vuoden aikana lukuisia latauspisteitä. Mainiota toimintaa, koska Superchargereiden viereiset aakkosasemat ovat tulleet jo liiankin tutuiksi.

Hölmöilyä latauspisteellä

Lidlin latauspiste on kieltämättä hieman heikosti merkitty ja sijoitettu lähelle ovea, mutta se ei silti oikeuta hölmöilyyn. Lyhyen visiitin aikana törmäsin peräti kahteen teiden ritariin, jotka pysäköivät surutta sähköautopaikalle. Ensiksi paikallisen autokoulun auto ajoi viereen ja ilmeisesti opettaja kävi hakemassa evästä. Annetaankohan oppilaille yhtä hyvää asennekasvatusta muissakin kohteissa? (Nyt tiedän, etteivät toimiston pihaan miten sattuu pysäköivät ole voittaneet ajokorttiaan arpajaisissa, vaan he ovat käyneet autokoulunsa Mikkelissä.)

Toisen sankarin ajaessa viereeni päätin nousta huomauttamaan asiasta. Huomautin ystävälliseen sävyyn kuljettajalle, että sattuiko hän huomaamaan autonsa päätyneen sähköauton latauspaikalle. Vastaus ei ollut ystävällinen, vaan kuljettaja alkoi jänkätä ettei missään kielletä pysäköimästä tälle paikalle muilla kuin sähköautoilla. Yllätin itseni ja jatkoin edelleen ystävällisesti, että olisiko ihan mahdoton ajatus silti pysäköidä siihen normaaliin ruutuun, jotta paikalle mahdollisesti saapuva sähköautoilija saisi ladattua autonsa. Jänkkäyksen edelleen jatkuessa kysyin miksi pitää ehdoin tahdoin olla idiootti, kun samalla vaivalla voi pysäköidä oikeaan paikkaan vaikkei siitä saa kuin hyvän mielen. Yllätyksekseni auto siirtyi kuin siirtyikin toisaalle, ja minä vinkkasin Lidlille parempaa merkintätarvetta.

Jokamies-Tesla-nollakelissä-CHAdeMO-Lidl
Latausnopeus laskee akun täyttyessä. Akuston jännite on jo saturoitunut, eikä akku ota kaikkea tarjolla olevaa virtaa vastaan. Latausaikaa optimoiva olisi jo jatkanut matkaa.

Jatkoin matkaa kun huomasin lataustehon hiipuneen jo alle 30 kilowatin. Akku näytti tässä kohtaa 88% latausta.

2. Stintti: Mikkeli – Kuopio

Seuraava etappi kulki pitkin Vitostietä. Mikkelin ja Juvan väli on karsea, niin nytkin. Vaikka rajoitus oli 60, niin joku sankari näki silti viisaammaksi ajaa vähän nafti 50. No tihuttihan taivaalta vähän vettä.

Mikkelin ja Kuopion välillä sähköä saisi Juvan ABC:ltä ja Jari-Pekasta Joroisilta. Ajatukseni oli tempaista Kuopiossa kunnon lounas huiviin, joten päätin mieluummin ladata siellä pidempään. Näin vanhalla iällä 150 km tuntuu ihan passelilta pätkältä, vaikka dieselmiehet vetääkin tällaisen pikku pyrähdyksen eestaas ilman taukoja (eräs Simo anonyymi veijari kehui käyttävänsä colapullon uudelleen toisessa tarkoituksessa juotuaan sen, kun ei millään malta pysähtyä).

Jokamies-Tesla-nollakelissä-Kuopion-laturi
Kuopion energia tarjoilee ilmaista sähköä. Lataus toimi ongelmitta Plugsharen varoituksista huolimatta.

Juvan jälkeen tie on suoraa ja hyvää, ja ylihiljaa ajavista pääsee nätisti ohi (muillakin autoilla kuin Teslalla). Tarjolla on jopa satasen rajoitusta, joten matka eteni muutenkin. Plugsharen mukaan Pitkälahden laturin toiminta on epävarmaa, mutta päätin silti kokeilla sitä ensin. Ongelmien ilmetessä jatkaisin Kuopion Lidliin muutaman kilometrin päähän. Ylimääräisiä haasteita ei ilmennyt, vaan Kuopin energian tarjoama ilmainen sähkö virtasi akkuun sillä välin kun ukko haki täydennystä.

3. Stintti: Kuopio – Joroinen

Paluumatkalle starttasin vajaalla akulla, koska ajattelin joka tapauksessa pysähtyä vielä kerran. Menomatkan kokemusten perusteella tiesin täyden akun riittävän reippaallakin ajolla paluumatkaan, mutta stopiton repäisy ei oikein inspannut koska arvelin koneiston kaipaavan kuitenkin kahvia. Minusta ei olisi jokaviikkoisen lapinreissuun ilman taukoja, joten sähköauto sopii minulle.

Matka sujui leppoisasti, koska pääsin liikkeelle ennen iltapäivän työmatkaliikennettä. Matkalla oli pitkät pätkät moottoritietä ja nelikaistaista osuutta, joten matka eteni reippaasti kun valoakin vielä riitti. Alle tunnin ajo oli juuri passeli lounaan päälle ja kurvasin Jari-Pekan pihaan ensimmäisten haukotusten saattelemana.

Jokamies-Tesla-nollakelissä-Fortumin-latur
Teslan CHAdeMO-adapteri kiinnitetään latausjohdon ja auton väliin. Adapteri on ehdoton hankinta Superchargerien ulkopuolisella alueella liikuttaessa, koska muutoin ollaan auton oman laturin varassa. Normilaturiin (11 kW) nähden CHAdeMO on 3-4 kertaa nopeampi.

Fortumin latausasema oli vapaana (kuten applikaatio kertoi) ja lataus käynnistyi kuten pitikin. Sekä Fortumin että Virran laturit ovat toimineet tähän mennessä 100% luotettavasti, tosin alun toistakymmentä latausta ei vielä ole kovin suuri otos. Kommenttien perusteella näyttää siltä, että CHAdeMO on myös luotettavampi kuin CCS.

Latasin vessa- ja kahvitauon aikana kutakuinkin Kuopiosta kuluneen sähkön (18 kWh). Laskin nopsasti 75% varauksen riittävän hyvällä marginaalilla loppumatkaan.

4. Stintti: Joroinen – Kotka

Viimeiselle pätkälle lähdettiin vielä valoisassa, mutta pian pimeys laskeutui. Kirosin jälleen kameratolpat alimpaan helvettiin, koska hihasta ravisteltujen nopeusrajoitusten maassa ei mitenkään pysty päättelemään onko rajoitus 60, 80 vai 100. Ilmeisesti muutkaan eivät muistaneet kaikkia rajoituksia ulkoa, koska nopeudet seilasivat entistä pahemmin. Harmikseni kännykän Waze sekoili jotain eikä suostunut hälyttämään kameroista jos bluetooth oli käytössä, mutta näköjään kännykkä pysyy mainiosti paikoillaan mittaristonäytön edessä.

Huomasin matkan varrella arpovani regeneroinnin kahden voimakkuuden välillä. Kun ohituksen jälkeen edessä on tyhjää tilaa, niin miedompi regen tuntuu mukavammalta nopeuden hiipuessa rauhassa marssinopeuteen (ja hyötysuhde on pidemmän rullauksen ansiosta parempi). Mikäli kuitenkin palaa ohituksesta autojen väliin, on mieto regen aivan liian hellä (mikä siinä kunnon hajuraon pitämisessä muuten on niin vaikeaa?) ja jalka hakeutuu helposti jarrulle. Hyundai Konan rattiviiksistä säädettävä regen olisi maantieajossa kiva; myös Audi E-Tronin jarrupolkimella aktivoitava regen vaikuttaa kiinnostavalta ja ainakin kokeilemisen arvoiselta.

Viimeisen osuuden kulutus oli reissun matalin, 209 Wh/km. Marssinopeus oli hämärän laskeuduttua kympin yli cruisessa, joten sääntöjä tiukasti noudattava saa lukeman helposti alle kahdensadan. Ei tämäkään paha ole, koska tienpinta oli kostea ja välillä tuhutti heikosti vettä.

Yhteenveto

Koko reissu teki yhteensä 618 km ja siihen kului aikaa 9 tuntia 20 minuuttia. Lataukseen kului aika tarkasti kaksi tuntia, josta olisi saanut nipistettyä jokusen minuutin latauksia optimoimalla. Parhaimmillaan CHAdeMO antaa sähköä 46 kW teholla, joten vaikkapa lataus Lidlissä 88 prosentin varaustasoon asti lataustehon laskettua 28 kW tasolle ei ollut enää järkevää. Vastaavasti Kuopioon saapuessa akun varaus oli alle 40% ja latausteho taas vain 35 kW luokkaa. Viiden stopin taktiikka olisi ollut kolmen stopin taktiikkaa nopeampi!

Jokamies-Tesla-nollakelissä-tripp
Kaikkiaan matkaa kertyi reilut 600 kilometriä. Lataus vei liki neljänneksen matka-ajasta.

Latauksen lisäksi aikaa kului puoli tuntia kun käsky kävi poiketa Ikeaan. Varsinainen ajoaika oli siten karvan alle 7 tuntia ja keskinopeudeksi muodostui n. 90 km/h. Sähköenergiaa paloi 133,2 kWh eli 1,9 akullista. Koko reissun keskikulutus oli 215 Wh/km. Kun akku saatiin ennen ja jälkeen reissun täytettyä Pyhtään Superilla, niin koko reissun kustannukseksi jäi Jari-Pekassa poltettu vitonen (jos akku olisi ladattu täyteen kotona, olisi kustannus 7-8 € korkeampi eli yhteensä 12-13€).

Kulutusero kesäkeliin on selvä. Vastaavassa ajossa kulutus on kesällä kuivassa kelissä noin 170-180 Wh/km, jolloin rangea piisaa 400 km edestä. Nyt täysi akku veisi 330 km päähän. Kulutus on noussut siis reilut 15%. Käytännössä range riittää edelleen mainiosti ja surkeimmassakin talvisäässä pääsee rauhallisessa maantieajossa 300 km. Myytti sähköauton sopimattomuudesta Suomen talveen voidaan unohtaa.