Jokamies testaa: Teslan akku tyhjäksi

Jokamies-Teslan-hinaaminen-Hinau

Akun loppuminen mietityttää sähköautoilijaa. Mittarin näyttäessä neljännestä hyytyvä kännykkä antaa kuitenkin väärän vertailupohjan ja ajotietokone kertoo tarkasti mihin asti vielä jatketaan. Sään ja olosuhteiden vaikutus toimintasäteeseen on suorempi kuin polttomoottoriautossa (koska moottorin hyötysuhde on parempi), joten vaikkapa talvella ajomatka lyhenee suhteessa enemmän kuin polttomoottoriautolla. Oman mausteensa tuo latausnopeuden vaihtelu eri latauspisteissä, joten moni haluaa optimoida ajoa ja ladata aina nopeimmassa mahdollisessa paikassa. Etenkin Teslaa lataa mieluiten Superchargerilla, josta sähköä saa nopeimmillaan liki 120 kW teholla, sen sijaan että pysähtyisi vaikka kauppakeskuksen 11 kW Type2-lataukselle.

Jokamies-Teslan-hinaaminen-Juustoportti
Niin lähellä, mutta niin kaukana. Juustoportti latureineen näkyi jo horisontissa sähkön loppuessa. Olisi sittenkin pitänyt napata Seinäjoelta pari kilowattituntia hitaasta laturista, tai ajaa vähän rauhallisemmin. Auto ei antanut viimeistä varoitusta, vaan virta loppui rangen painuessa nollaan. KUVA: Joose Luukkanen

Milloin sähköauton akku loppuu?

Tarinoiden mukaan akussa on virtaa vielä monen kilometrin ajoon, vaikka mittari näyttäisi nollaa. Youtube-videoilla ajetaan kymmeniä kilometrejä tyhjällä akulla. Vastaavasti jollain akku on loppunut vaikka mittari väittää jokusen prosentin kapasiteetista olevan vielä tallessa. Käytännössä akkumittari antaa aina arvauksen, koska akun kennoissa tallella olevaa energiaa on mahdoton mitata tarkasti. Niinpä akun loppuminen on yksilöllistä.

Jokamies-Teslan-hinaaminen-Maski
Hinaamista varten on kiinnitettävä hinaussilmukka etumaskin taakse. Maski irtoaa nurkasta vääntämällä, ruuvimeisselin sijaan kannattaa käyttää sopivaa muovista työkalua jos sellainen sattuu matkassa olemaan. Itsellä ei ollut valinnanvaraa, mutta pikku fylli ruuvarin alla piti maalipinnan ehjänä. Maskista on irroitettava pysäköintitutkan anturit, joiden liittimet olivat yllättävän tiukassa. KUVA: Joose Luukkanen

Akun loppuminen osui kohdalleni helteisenä iltapäivänä, kun olin ajamassa Oulusta rantatietä etelään ja tavoite oli ladata akku Juustoportilla. Olin ladannut jokusen kilowattitunnin tauon aikana hidaslaturilla, joten uskoin alle 400 km matkan sujuvan leikiten täysillä pöhöttävästä ilmastoinnista ja raskaahkosta kaasujalasta huolimatta.


Jokamies-Teslan-hinaaminen-Hinaussilmukka
Silmukka pyöritetään kuljettajan puolella olevaan reikään. Kierre on nurinpäin, mikä ihmetytti hetken aikaa. KUVA: Joose Luukkanen

Aiemmin olin kerran ajanut akun nolliin, tosin silloin ajotietokone antoi rangea 1 km ohi latauspisteen. Sen lisäksi menomatkalla pohjoiseen olin keskustellut Äänekosken Superchargerilla toisen kuljettajan kanssa, joka sanoi ajaneensa toistakymmentä kilometriä tyhjällä akulla. Niinpä en ollut lainkaan huolissani, vaikka ajotietokone kertoi toimintasäteen katkeavan 1-2 kilometriä ennen latauspistettä. Itse asiassa ajoin suhteellisen reippaasti akkua kohti nollaa houkutellen, koska halusin nähdä miten auto varoittaa akun loppumisesta.

Jokamies-Teslan-hinaaminen-Tow-Mode
Akun loputtua autoa ei saa normaalisti vapaalle, vaan se on kytkettävä hinausmoodiin. Tow Mode löytyy service-valikon takaa. Täppä muuttuu muokattavaksi vasta kun painaa samaan aikaan jarrua, joten en ensimmäisellä kerralla valikkoja kahlatessani sitä löytynyt. Onneksi sain Tesla Clubin Faboryhmästä tarkat koordinaatit ja osasin katsoa uudemman kerran. KUVA: Joose Luukkanen

Akku loppuu yllättäen

Juustoportin jo häämöttäessä auto ilmoitti akun loppuvan ja ohjeisti pysähtymään tien sivuun. Mitään lisävaroituksia ei tullut, tehoa oli toki jo rajoitettu, mutta muutoin akku loppui kuin seinään mittarin painuessa nollaan. Nolla oli nolla, eikä kymmenien kilometrien pelivarasta edes matelunopeuksilla ollut tietoakaan. Rullasin autolla niin pitkään kuin pääsin, ja lopulta hyydyin noin puolen kilometrin päähän laturista. Voi hemmetti.

Jokamies-Teslan-hinaaminen-Hinaus
Onneksi Etelä-Pohjanmaalla on runsaasti traktoreita. Matka jatkui Fiatin perässä, onneksi merkki oli mieleinen. KUVA: Joose Luukkanen

Onneksi tilanteesta selvittiin pelkillä henkisillä kolhuilla ja pikku viivästyksellä. Kysyin hinauksesta Tesla Club Finlandin Facebook-ryhmässä ja sain samantien kullanarvoisia ohjeita. Niiden avulla sain ensin hinaussilmukan paikoilleen ja sen jälkeen auton hinausmoodiin. Kuin tilauksesta vierestä ajoi ohi traktori, jonka kuljettaja lupautui hinaamaan minut laturille. Suurkiitos, tämähän meni hyvin!

Jokamies-Teslan-hinaaminen-Latauksee
Supercharger-rivistössä oli onneksi hyvin tilaa, ja auto saatiin hinattua suoraan piuhan päähän. Raskaan auton työntäminen helteessä ja sateessa olisi kruunannut episodin. KUVA: Joose Luukkanen

Auton tietokone pysyi päällä matkan katkeamisesta huolimatta, joten auto saatiin service-valikon takaa hinaustilaan. Etukontti ei suostunut enää aukeamaan sähköisesti, mutta sekin aukeaa vänkärin puolella kojelaudan alla olevasta vivusta. Hinaussilmukka löytyi frunkin maton alta, tosin maski piti irroittaa silmukan kiinnittämiseksi. Sitten oltiinkin valmiita hinaukseen.

Jokamies-Teslan-hinaaminen-Supercharger
Aluksi virtaa tuli hitaammin. Noin kymmenen minuutin kuluttua latausteho nousi normaalille tasolle. KUVA: Joose Luukkanen

Superchargerille päästiin ja ei kun auto lataukseen. Lataus ei alkanut heti täydellä nopeudella, vaan aluksi virtaa tuli ainoastaan yhden kilowatin teholla. Noin kymmenen minuutin jälkeen lataus nopeutui normaaliksi ja uskoin lopulta hommasta selvityn ilman suurempia hankaluuksia. Ei muuta kun akku vähän täydemmäs kuin aiemmin ja suuremmalla pelivaralla kohti Toijalaa.

Jokamies-Teslan-hinaaminen-Lataus
Latasin muutaman prosentin ja käänsin sen jälkeen auton normaaliasentoon. Joku väärälauka olisi kuitenkin irvaillut netissä peruutustaidottomuudesta… KUVA: Joose Luukkanen

Teslan hinaaminen akun loppuessa

Näin toimit Teslan akun loppuessa:

  1. Aja auto tien sivuun niin, että se on helppo ottaa hinaukseen
  2. Irrota etumaski, mieluiten muovisella työkalulla (metallinen ruuvimeisseli voi raapia)
  3. Avaa frunkki matkustajan jalkatilassa olevasta kahvasta
  4. Kiinnitä frunkin maton alta löytyvä hinaussilmukka
  5. Aseta hinausmoodi (tow mode) päälle valikosta: Settings – Service – Tow Mode
    HUOM! Vain painamalla jarrua samaan aikaan saat hinausmoodin päälle.

Jos akku sippaa täysin ja auton sähköt sammuvat, on edessä lataus 12V virralla tietokoneen herättämiseksi. En suosittele.

Jokamies-Teslan-hinaaminen-Akaa
Akaalle päästiin suuremmalla pelivaralla. Etenkin talvella kannattaa varata 10% extraa. Muutama minuutti extraa laturilla voi pelastaa päivän! KUVA: Joose Luukkanen

Helpoimmalla pääsee, kun jättää suosiolla 3-5% pelivaran, vaikka se vaatisikin vartin roikkumisen hidaslaturissa. Matkanopeutta hidastamalla sähkönkäyttö vähenee merkittävästi, eli vaihda vaikka moottoritieltä pienemmälle baanalle jos tuntuu menevän tiukille. Näillä kokemuksilla ajotietokone antaa hyvin tarkan arvion jäljellä olevasta matkasta, joten niin pitkään kun rangea on kymmenkunta kilometriä enemmän kuin matkaa määränpäähän, pitäisi olla suunnilleen turvallisilla vesillä.