Juha Kankkusen vanha ralli-Lancia myytiin brittihuutokaupassa vajaalla 250 000 eurolla

Rallin MM-sarjan kulta-aikoja elettiin 1980-luvun puolessavälissä, kun legendaariset B-ryhmän kilpurit karjuivat pikataipaleilla jopa 600 hepan voimin. Aikakausi päättyi keväällä 1986 Lancia Delta S4:ää puikottaneen Henri Toivosen traagiseen ulosajoon Korsikalla, minkä jälkeen rallissa siirryttiin astetta miedompaan A-ryhmään. Siihen kehitetyt kilpa-autot olivat paljon lähempänä myynnissä olevia katumalleja, ja siviilissäkin nähtiin monia herkullisia luokitteluversioita.

Lancian ase A-ryhmään oli neliovinen Delta HF Integrale, joka nousi yhdeksi aikakautensa menestyksekkäimmistä ralliautoista. Tehdaskilpurit olivat legendaarisen Abarthin rakentamia, ja tiimissä nähtiin myös suomalaisväriä. Mr. Maximum Attack Markku Alén ja Juha Kankkunen kuuluivat nimittäin kuskikaartiin, ja Kankkunen voitti Deltan ratissa maailmanmestaruuden vuosina 1987 ja 1991. Puolet Juhan maailmanmestaruuksista tuli siis Lancian puikoissa.


Vuonna 1990 hän saavutti Lancialla MM-sarjan pronssitilan. Kankkusen tuona vuotena käyttämä kilpuri oli heinäkuun lopulla tarjolla brittiläisen Silverstone Auctionsin järjestämässä huutokaupassa, ja onnellinen ostaja sai auton omakseen 225 000 punnan summalla. Euroissa hinta on vajaat 250 000, eli Deltasta maksettu summa ei kohonnut aivan astronomisiin lukemiin miljoonaklassikkoihin verrattuna.

Myyntihinta oli kuitenkin tuplasti suurempi kuin etukäteen heitetty alin arvio. Delta ei ollut aivan Kankkusen kisakauden mukaisessa kunnossa, koska se oli modifioitu 16v-versiosta HF Evoluzione -speksien mukaiseksi jo vuonna 1992. Tämä yksilö oli aikanaan ensimmäinen näin paranneltu yksilö, ja muutostyön suoritti Lancia Abarthin virallinen yhteistyökumppani CECOMP Spa. Muutokset kohensivat auton käsiteltävyyttä sekä soralla että asfaltilla.

Silverstone Auctionsin toimitusjohtaja Nick Whale kertoi, että muutkin tarjolla olleet kilpa-autot menivät hyvin kaupaksi, mutta Kankkusen legendaarinen Delta oli kuitenkin huutokaupan kohokohta. Toivottavasti Lancian uusi omistaja myös ajaa autollaan eikä säilö sitä pelkästään talliin pölyttymään.