Kaikkein aikojen kallein uusi auto esiteltiin Genevessä – melkein 17 miljoonan euron hintainen Bugatti La Voiture Noire tekee kunniaa 1930-luvun Atlanticille

Ranskan Elsassissa päämajaansa pitävä hyperautovalmistaja Bugatti toimii nykyään VW-konsernin kruununjalokivenä, mutta Bugatti eli monien mielestä kulta-aikaansa 1930-luvulla ennen toista maailmansotaa. Silloin merkkiä luotsasi sen jo vuonna 1909 perustanut Ettore Bugatti, ja monien mallien suunnittelusta vastasi hänen poikansa Jean Bugatti. Jeanin luomuksista ikimuistoisin on vuonna 1936 lanseerattu pisaranmuotoinen coupé, joka nimettiin Atlanticiksi.

Atlanticeja valmistettiin ainoastaan neljä kappaletta, joista yksi oli jonkin aikaa Jean Bugattin omassa käytössä. Juuri tämä auto katosi toisen maailmansodan melskeisiin, joten maailmassa on jäljellä enää kolme aitoa Atlanticia. Niistäkin yksi on rakennettu pahan kolarin jäljiltä täysin uusiksi, mikä on herättänyt kysymyksiä sen aitoudesta. Jean Bugattin käytössä ollutta yksilöä kutsuttiin auton värin mukaan la voiture noire -nimellä, eli mustaksi autoksi. Jäljettömiin kadonnut Atlantic on yksi autohistorian suurista legendoista, joten Bugatti päätti korjata asian lähes 80 vuotta myöhemmin.


Hyperautovalmistaja on viime viikkoina kertonut kadonneen auton tarinaa ja julkaissut myös tiiserikuvia Geneven autonäyttelyssä esiteltävästä uutuudesta, jonka on tarkoitus tuoda Jean Bugattin musta Atlantic nykyaikaan. Nyt tämä luomus paljastettiin heti autoshow’n ensimmäisen pressipäivän aamuna. Auton nimeksi on annettu La Voiture Noire, joka on suora viittaus vanhaan Atlanticiin. Muotoilu on kuitenkin sen verran modernia, että alkuperäisestä Atlanticista muistuttavat nimen lisäksi lähinnä vain musta väri ja keskellä autoa kulkeva terävä taitos.

Se on saanut inspiraationsa klassikon korin puoliskot yhteen liittäneestä saumasta, jossa oli lukemattomia niittejä. Myös kylkilinjan taitoksesta voi hyvällä mielikuvituksella löytää joitakin yhtymäkohtia vanhaan Atlanticiin, mutta muuten muodot ovat lähes futuristiset. Nokassa on hieman samaa henkeä kuin Bugattin viime vuonna esittelemässä Divo-erikoismallissa, ja tuulilasi muodostaa kypärän visiiriä muistuttavan saumattoman kokonaisuuden yhdessä sivulasien kanssa.

Takapäätä dominoi  massiivinen diffuusori, joka reunustaa peräti kuutta pakoputkenpäätä, ja takavalot koostuvat litteästä ledinauhasta. Vanteet on puolestaan saatu näyttämään vielä todellista suuremmilta jatkamalla niiden puolia renkaiden päälle maalin avulla. La Voiture Noiren uniikki kori on tehty täysin hiilikuidusta, mutta tekniikaltaan auto on identtinen ”tavallisen” Chironin kanssa, jonka pohjalle se on tehty. Myös moottori on entisellään, eli neljällä turbolla ryyditetystä kahdeksanlitraisesta W16:sta irtoaa riittävät 1500 hevosvoimaa ja 1600 newtonin vääntö.

La Voiture Noire on historian kallein uusi auto, koska sen hinta on peräti 16,7 miljoonaa euroa. Uniikin yksilön tilaaja on vahvojen huhujen mukaan VW-konsernin ex-patriarkka Ferdinand Piëch, jonka tallista löytyy jo lukuisia muita hyperautoja ja jopa muutama Le Mans -kilpuri.