Kaikkien aikojen erikoisimmat F1-autot vuosien varrelta: giljotiini-siivekkeistä 6-pyöräisiin kummajaisiin.

Vuosikymmenien aikana Formula 1 –maailmassa on nähty muutamia varsin mielenkiintoisen näköisiä kulkupelejä. Insinöörit ovat laittaneet kerta toisensa itsensä likoon palvoakseen F1:ten suurinta ja pyhintä: vauhtia. Luovuutta onkin käytetty joskus hyvinkin mielikuvituksellisilla tavoilla. Eräät huimimmista kokeiluista ajoittuivat 80-luvun alkuun, kun myös rallissa nähtiin samoihin aikoihin ikimuistoisimmat viritykset B-ryhmän muodossa. Tässä listattuina muutamia vuosien varrella nähtyjä F1-erikoisuuksia. Mikä on sinun suosikkisi?

1.       1968 Brabham BT26


60-luvun lopulla tallit kilpailivat uudella innovatiivisella keksinnöllä, eli kuinka saada formuloihin kiinni siipiä tuomaan parempaa aerodynamiikkaa pitääkseen auton lujemmin asvaltissa kinni. Eräät yritelmistä kuuluivat Brabham BT26 ja McLaren M7C –formuloille, joissa käytettiin etusiivekettä kuljettajan näkökentän edessä. Tämä viritelmä joutui kieltolistalle, ennen kuin ehti tavata sanan ”giljotiini”.

2.       2001 Arrows A22

Vuonna 2001 nokan ylle asennettu etusiipi herätettiin lyhyesti uudelleen henkiin, kun Arrows-talli toi moisen härpättimen Monacon osakilpailuun. Tämä formula tarvitsi kaiken edesautetun painovoiman pysyäkseen tiessä kiinni, mutta monellekaan ei ollut yllätys, että tälläkään keraa viritys ei mennyt läpi enää seuraavassa kisassa.

3.       1976-77 Tyrrell P34

Kuvassa komeilee ainokaisen tallin F1:ten historiassa nähty kuusipyöräinen formula. Tyrell-tallin erikoinen onnistui voittamaan yhden kilpailun, joten ihan turhakkeesta ei ollut kyse. Neljän pienen eturenkaan idea oli tarjota sama pito kuin kahdella isommalla, mutta selvästi pienemmällä ilmanvastuskertoimella. Matkassa oli mukana ironiaa, kun kukaan ei lähteänytkään kopioimaan ideaa, niin kuivui keksintö kasaan rengasvalmistajan tuotekehityksen innokkuuden lopahtamiseen.

4.       1981 Williams FW07D

Useat F1-tiimit Ferraria ja Williamsia myöden kokeilivat neljän takarenkaan mahdollisuuksia. Yksikään niistä ei ilmestynyt varsinaisiin kisoihin asti, ja koko renkaiden määrän lisäämis-sirkukselle laitettiin piste, ja määrättiin ettei renkaita saisi olla neljää enempää.

5.       1977-78 Renault RS01

Tässä oli kaikkien aikojen ensimmäinen turboahdettu kuninkuusluokan formula, mikä selittää erikoisennäköiset ilmanottoaukot. Hyvästä yrityksestä huolimatta Renujen koneiden nähtiin viettävän enimmäkseen aikaa varikolla niiden ylikuumenemisen aiheutettua erinäisiä näyttäviäkin moottoririkkoja.