Kaikkien aikojen tehokkain tehdas-Corvette esiteltiin – uudessa ZR1:ssä on 755 heppaa

Chevrolet Corvetteen tarjottiin ZR-1-nimistä pakettia jo 1970-luvun alkupuolella. Se sisälsi monenlaista suorituskykyä ja ajettavuutta kohentavaa tavaraa, joka toi C3-korisen Vetten lähemmäksi kilpa-autoa. Seuraava ZR-1 nähtiin vasta 1990-luvun taitteessa, kun C4-koppaisesta Corvettesta esiteltiin Lotuksen kehittämällä koneella varustettu huippuversio. Tämänkin auton jälkeen tuli pidempi tauko, koska historian kolmas ZR1 lanseerattiin vuonna 2009. Väliviivansa kadottaneen super-Corvetten pellin alla möyrysi tällä kertaa noin 640-heppainen mekaanisesti ahdettu veekasi, jonka avulla moni kalliimpi kilpailija jäi kauas taakse.

MAINOS, ARTIKKELI JATKUU ALLA

Nykyisen C7-Vetten huippumallina on toiminut tähän asti 650-hevosvoimainen Z06, jonka suorituskyky on jo samaa tasoa kuin edelliskorimallin ZR1:ssä. Z06 joutuu kuitenkin luovuttamaan pian kruununsa, koska uusi ZR1 esiteltiin pitkän odotuksen jälkeen Dubain autonäyttelyssä. Teholukema on hypännyt jo uudelle sataluvulle, koska auton 6,2-litrainen LT5-kasi luovuttaa peräti 755 hevosvoimaa ja suorastaan murhaavan 969 newtonin väännön. Hulppeista arvoista saadaan kiittää mekaanista ahdinta ja ns. tuplaa bensanruiskutusta.

ZR1 on historian nopein ja tehokkain tuotanto-Corvette, jossa on panostettu tehon lisäksi myös aerodynamiikkaan. Vakiovarusteluun kuuluva matalampi takasiipi mahdollistaa peräti 338 km/h:n huippunopeuden, ja downforcea syntyy silti jopa 70 prosenttia enemmän kuin Z06:ssa. Haluttaessa autoon saa myös korkeamman takaspoilerin, jota voi säätää kahteen suuntaan. Tällöin kierrosaikoja parantavaa maaefektiä tulee vieläkin enemmän, mutta huiput kärsivät hieman. Korkean siiven mukana tulee myös ns. ZTK Performance Package, joka sisältää mm. rata-ajoon optimoidut Michelinit, erilaiset alustansäädöt ja päätyläpillä varustetun hiilikuituisen etusplitterin.

Vaihteiston osaltakin on valinnanvaraa, koska uutuuteen saa perinteisen manuaalin lisäksi automaatin ensimmäistä kertaa ZR1:n historiassa. Manuaalissa on peräti seitsemän pykälää ja kierroslukua aktiivisesti tasaava toiminto. Automaatti on puolestaan kahdeksanvaihteinen. Chevroletin tuotantohistorian tehokkain kone lämpenee sen verran herkästi, että ZR1:een piti kehittää myös uusi hiilikuituinen konepelti moottoritilan jäähdytyksen tehostamiseksi. Ulkonäköä voi puolestaan kohentaa entisestään Sebring Orange Design Packagella, joka sisältää oranssin ulkovärin lisäksi erilaisia oransseja tehosteita mm. turvavöihin ja muuhun sisustaan. Sisätilojen koristelistat ovat tässä tapauksessa pronssinväriset.

ZR1:n myynti alkaa ainakin Atlantin toisella puolella ensi keväänä, mutta hintoja ei ole vielä kerrottu. Auto jää samalla myös etumoottorisen Corvetten joutsenlauluksi, koska jenkkilegendan kahdeksannessa sukupolvessa siirrytään keskimoottoriin ensimmäistä kertaa Vetten historiassa. Huhujen mukaan etumoottorisetkin versiot jäävät tuotantoon ainakin joksikin aikaa, joten ZR1:n ei tarvitse luopua tehokkaimman Corvetten statuksestaan aivan heti.

Kommentoi Facebookissa



Kommentoi

Kommentoi Jokamies.fi:ssä

Please enter your comment!
Please enter your name here