Kaipaako projektisi uutta moottoria – eBayssa olisi tarjolla LaFerrarin lähes ajamaton V12 vaivaisella 285 000 dollarilla

Hyperautojen ”pyhään kolminaisuuteen” Porsche 918 Spyderin ja McLaren P1:n kanssa kuulunut Ferrari LaFerrari lanseerattiin keväällä 2013 Geneven autonäyttelyssä. Maranellon orin lippulaivaa valmistettiin seuraavien kolmen vuoden aikana vain 499 kappaletta, ja kaikki yksilöt menivät kuin kuumille kiville.

Monet potentiaaliset ostajat jäivät nuolemaan näppejään, ja niinpä Ferrari päätti tehdä vielä 210 auton lisäerän vuosina 2016 ja 2017. Ne kaikki olivat avokattoisia Apertoja, joiden hinta kohosi vielä umpimalliakin korkeammaksi. Coupésta pyydettiin alun perin noin 1,2 miljoonaa euroa ilman veroja, ja Apertoista on maksettu viime aikoina selvästi viiden miljoonan euron paremmalle puolelle kohonneita summia.

LaFerraria vauhdittaa 6,3-litrainen vapaasti hengittävä V12, josta irtoaa tasan 800 heppaa. F1-autojen kaltaisesta KERS-järjestelmästä saadaan vielä 163 sähköistä lisähevosvoimaa, joten kokonaisteho on karvan alle 1000 pollea. Hyper-Ferrarin moottoreita ei ole tähän mennessä juuri näkynyt vapailla markkinoilla, mutta nyt eBay-nettihuutokauppaan on ilmestynyt lähes ajamaton LaFerrarin kone.


Se on kuulemma valmistettu vuonna 2017, joten mylly on ilmeisesti peräisin avokattoisesta Apertasta. Itse auton kohtalosta ei ole mitään tietoa, mutta se on saattanut romuttua esimerkiksi kolarissa, jossa moottori on kuitenkin jäänyt ehjäksi. Koneella ei ole ehditty ajaa juuri ollenkaan, koska se on pyörinyt vain 322 kilometrin verran. Tästäkin suurin osa taitaa olla tehtaan testikilometrejä, joten moottori on käytännössä upouusi.

Samalla myyjällä on tarjolla myös 458 Specialen veekasi, joten hän on saattanut saada koneita myyntiin jollakin keinolla myös suoraan Maranellon tehtaalta. 458 Specialen moottorista pyydetään ”vain” 55 000 dollaria, mutta LaFerrarin V12:n hintapyyntö on astetta suolaisempi. Myllyn saisi nimittäin ostaa heti 285 000 taalalla, mutta myyjälle saa jättää myös muita tarjouksia.

Huutokauppa ei sisällä lisäpotkua antavaa KERS-systeemiä, eli ostaja saa vain pelkän V12:n. Koneenvaihtoa kaipaavia LaFerrareja ei taida maailmassa juuri olla, joten moottori voi olla melkoisen hankala myytävä. Ehkä joku varakas tuning-harrastaja voi ostaa sen vauhdittamaan projektiaan, mutta todennäköisemmin moottori päätyy jonkun Ferrari-keräilijän kokoelmaan. Maranellon V12:ia on hyödynnetty esimerkiksi pöydänjalkoina, joten LaFerrarin koneellekin voi löytyä monenlaista käyttöä.