Kakkoskorisesta VW Golfista pyydetään 30 000 euroa – kyseessä on kuitenkin kaikkea muuta kuin perusmalli

Vuonna 1974 markkinoille lanseerattu VW Golf toimi todellisena pelastusrenkaana valmistajalleen, koska Volkswagen ei olisi pystynyt sinnittelemään enää yhtään pidemmälle Kuplan vanhentuneen takamoottoritekniikan varassa. Golf nousi nopeasti megatason menestykseksi, jonka mukaan on nykyään nimetty kokonainen autoluokka. Ykköskorinen Golf pysyi tuotannossa 1980-luvun alkuun asti, kunnes vuonna 1983 oli täysin uuden seuraajan vuoro. Muodot muuttuivat kuitenkin vain lievästi, ja tästä tunnistettavuudesta on pidetty kiinni Golfin seuraavissakin sukupolvissa.

Kakkoskorisestakin Golfista oli luonnollisesti tarjolla etuvetosportti GTI, mutta kukkulan kuninkaana hääri kuitenkin nelivetoinen Rallye. Se tehtiin nimensä mukaisesti ralliauton luokittelumalliksi, ja Rallye oli tuotannossa vain vuosina 1989-1991. Valmistusmääräksi jäi tasan 5000 kappaletta, joten kyseessä on hyvin harvinainen ilmestys Golfin moniin muihin versioihin verrattuna. Rallyen kehitystyö käynnistyi erikoisesti, koska 1,8-litraisen neloskoneen iskutilavuus pienennettiin 1760 kuutioon auton mahduttamiseksi 1,7-litraisten luokkaan.


Pienentynyttä iskutilavuutta kompensoitiin Volkswagenin G-Laderiksi kutsumalla mekaanisella ahtimella. Se nosti teholukeman 160 heppaan, jotka ohjattiin kaikille pyörille Syncro-nelivedon kautta. Golf Rallyeta sai ainoastaan kolmiovisena, ja auton alla pyörivät Sebring-nimellä tunnetut 15-tuumaiset monipuolavanteet. Suurempaa erottuvuutta saatiin Audi Quattron tyylisillä lokasuojanlevikkeillä, ja luonnollisesti myös puskurit laitettiin täysin uusiksi. Lisäksi nokalla käytettiin nelikulmaisia valoja perus-Golfien pyöreiden umpioiden sijasta. Sisusta oli vakiona ruutukuvioista kangasta, ja alustaakin jäykistettiin sporttimallin statuksen mukaisesti.

Golf Rallye oli uutena Keski-Euroopan markkinoillakin kallis peli, joten se oli kaikkea muuta kuin kansanauto. Suomen autoverotuksen kurimuksessa Rallyestä tuli tietysti vieläkin hintavampi, mutta näilläkin leveysasteilla nähtiin uutena ainakin yksi Golf Rallye. Se kuului Urpo Lahtisen ex-vaimo Hymy Lahtiselle, jonka omistuksessa yksilö säilyi 2000-luvun puolelle. Tälläkään hetkellä ralli-Golfia ei ole helppo löytää, koska Keski-Euroopassakin on vain muutamia yksilöitä tarjolla. Yksi niistä on ranskalaisessa autoliikkeessä myynnissä oleva punainen auto vuodelta 1990.

Monet Golf Rallyetkin on valitettavasti tuunattu pilalle, mutta tämä auto on edelleen täysin alkuperäiskuntoinen. Golfin mittarissa on reilun 127 000 kilometrin ajomäärä, ja auto on ehtinyt olla viidellä omistajalla historiansa aikana. Siistiltä vaikuttavan Rallyen kuntoa mainostetaan erinomaiseksi myös tekniikan osalta, ja huoltokirjakin on tallella. Auto on myyjäliikkeen mukaan kolaroimaton, ja nokalla komeilevat Ranskan taannoisen lainsäädännön mukaiset keltaiset umpiot. Lisävarustelistalta mukaan on ruksattu ainakin nahkapenkit.

Harvinaisuudella on hintansa, koska Golfista pyydetään tasan 30 000 euroa. Summa voi tuntua suurelta, mutta valinnanvaraa ei juuri ole. Saksassa olisi myynnissä vain 38 500 kilometriä ajettu musta Rallye ei-alkuperäisillä vanteilla, mutta yksityinen myyjä pyytää siitä peräti 44 990 euroa.