Kanadalaismies on ajanut jo kohta 1,2 miljoonaa kilometriä samalla Porsche 911 Turbolla

Ensimmäinen Porsche 911 Turbo tunnetaan tehtaan sisäisellä 930-koodilla, ja se tuli markkinoille vuonna 1975 ensimmäisen öljykriisin jälkimainingeissa. Auto kuului Euroopan turbopioneereihin BMW 2002 Turbon ja Saab 99 Turbon ohella, mutta Porschessa oli vielä paljon enemmän potkua. Kolmilitraisesta bokserikoneesta irtosi 1970-luvun oloissa hurja 260 hevosvoiman teho, mutta vielä hurjempi oli tapa, jolla nuo hepat tulivat käyttöön.

Ahdintekniikka oli tuolloin vielä lapsenkengissään, joten turboviive oli melkoista luokkaa. Teho tuli siis käyttöön räjähtävän muulinpotkun lailla, ja kuskilla oli kädet täynnä töitä takamoottorisen sportin kanssa, jos turbopotku sattui osumaan keskelle mutkaa. Kaiken kukkuraksi Porsche oli vielä tunnettu siitä, että perä irtosi helposti myöskin kaasua nostettaessa jo kurvia lähestyttäessä. 930-korimallin Turbo onkin saanut leskentekijä-lempinimen haasteellisten ajo-ominaisuuksiensa vuoksi, joten auto ei ollut uutenakaan mikään optimivalinta ympärivuotiseksi käyttöpeliksi ainakaan talvisten olosuhteiden maihin.


Kanadalainen Bill MacEachern on kuitenkin ajellut tyytyväisenä jo 41 vuotta uutena ostamallaan 911 Turbolla kesät talvet. Auto on ollut jokapäiväisessä käytössä, joten maileja on kertynyt melkoisesti vuodesta 1976. Tällä hetkellä niitä on Porschen mittarissa peräti 725 000, mikä vastaa lähes 1,2 miljoonaa kilometriä!

911 Turbolla on siis menty mittarilukemansa puolesta kertaalleen kuuhun ja takaisin, ja toinen kierros on jo puolivälissä. MacEachern on ansainnut leipänsä mattojen puhdistuksen parissa, ja maileja on kuulemma kertynyt kuin huomaamatta asiakkaiden luokse tehdyillä käynneillä. Ajomäärä näkyy toki Porschessa, mutta auto on silti edelleen täydessä iskussa. Sille tehdyistä korjauksista ei ole tarkempaa tietoa, mutta tämänikäiset Porschet ovat yleensä vielä melko yksinkertaisia huollettavia.

Seuraavana tavoitteena on miljoonan mailin rajapyykin rikkominen. 911 Turbo siirtyy jossakin vaiheessa Bill MacEachernin pojan käyttöön, jonka nimissä auto on jo nyt. Kanadalaismiehen Porsche toimii hyvänä esimerkkinä siitä, että eksoottisemmallakin kalustolla pärjää ympärivuotisesti, kunhan maltti pysyy matkassa mukana. Yli miljoonan kilometrin ajamiseen samalla autolla ei siis välttämättä tarvita vanhaa dieselmersua, vaan homman voi hoitaa myös vähän sporttisemmin.