Kasarilinjat toimivat modernissakin autossa – Ares Design muuttaa upouuden Ferrarin 1980-luvun 412:n näköiseksi

Lotustakin aiemmin luotsannut Dany Bahar johtaa nykyään Ares Design -nimistä koriräätäliä, joka pitää päämajaansa Italian superautolaaksossa sijaitsevassa Modenassa. Ferrarin Maranellon tehdas on aivan nurkan takana, joten inspiraatiota ei tarvitse hakea kaukaa. Ares on esitellyt viime aikoina modernille tekniikalle tehtyjä retrohenkisiä luomuksia, ja nyt sellainen lanseerattiin Maranellon korskuvan orin pohjalta.

Lähtökohtana on käytetty Ferrarin ”perhemallia”, eli shooting brake -tyyppisellä korilla varustettua GTC4Lussoa. Pystyperäinen auto on päätetty muuttaa Lusson henkisen edeltäjän, eli 1980-luvulla myydyn porrasperäisen 412:n näköiseksi. Alkuperäinen 412 oli Ferrarin nelipaikkaisen 400-sarjan viimeinen versio, ja se oli tuotannossa vuosina 1985-1989. Project Ponyksi nimetyssä luomuksessa käytetään uuden GTC4:n perusrakennetta, minkä huomaa mm. tuulilasista ja etuovien yläreunoista. Muu kori on kuitenkin laitettu täysin uusiksi.

Tuoreet linjat on leivottu pääosin hiilikuidusta, ja ne yhdistelevät pehmeitä muotoja teräviin taitoksiin. Nykyaikaan siirretty kasarimuotoilu toimii yllättävän hyvin, ja kokonaisuus on hyvin tasapainoisen oloinen. Autossa on jopa luukkulamput ja kantikkailla ilmanpoistoaukoilla varustettu konepelti, mutta maski ja takavalot on saatu hyödynnettyä onnistuneesti uudesta GTC4Lussosta. Retrovaikutelma viimeistellään 80-luvun Ferrari-tyylin mukaisilla viisipuolaisilla vanteilla, jotka ovat kuitenkin paljon esikuvaansa kookkaammat.


Areksen Project Pony on lähtökohtansa tavoin 2+2-paikkainen, mutta sisätilojakin on muokattu jonkin verran. Esimerkiksi kojelauta näyttää hieman erilaiselta kuin GTC4Lussossa, ja koko sisusta on vuorattu nahalla. Kuvissa esiintyvässä autossa on päädytty ruskean ja mustan nahan yhdistelmään, jota on piristetty valkoisilla tikkauksilla. Lisäksi alareunastaan litistetty ratti on korvattu klassisemman näköisellä pyöreällä versiolla.

Tekniikkaan ei ole sen sijaan koskettu, eli Areksen luomusta vauhdittaa tehtaan jäljiltä olevan GTC4Lusson tavoin 6,3-litrainen vapari-V12 takapainotteiseen nelivetoon yhdistettynä. Huipputehoa riittää 690 hevosvoiman verran, ja maksimivääntö kirjataan 697 newtonmetrin lukemaan. Vakiokuntoinen GTC4Lusso kiihtyy nollasta sataan 3,4 sekunnissa nollasta sataan ja yltää 335 km/h:n huippuihin, joten Project Ponynkin pitäisi yltää ainakin lähelle näitä lukemia.

Lopullinen hintakaan ei ole vielä tiedossa, mutta summan arvellaan pyörivän 700 000 euron tienoilla ilman veroja. Areksen luomus on siis yli tuplasti kalliimpi kuin ”tavallinen” GTC4Lusso, mutta yksilöllinen tyyli ei ole koskaan tullut halvaksi. Project Pony on sen verran onnistunut luomus, että se löytänee ostajansa tarpeeksi paksulompakkoisten keräilijöiden joukosta suolaisesta hinnastaan huolimatta.