Kasi tekee comebackin – tässä on ensimmäinen tiiserikuva Bemarin uudesta luksuscoupésta

BMW:llä on hienot perinteet isojen coupéiden valmistuksesta. 1960-luvun puolella kehitetty E9-korimalli korvautui 1970-luvun puolessavälissä legendaarisella Haikeulalla, eli E24-korisella 6-sarjalla. Se pysyi tuotannossa peräti 13 vuotta, kunnes astetta isompi ja ylellisempi 8-sarja astui Kuutosen saappaisiin vuonna 1989. Kasi poistui puolestaan tuotannosta 1990-luvun loppupuolella, ja coupéissa palattiin jälleen 6-sarjaan. Niitä on valmistettu kahden sukupolven ajan vuodesta 2003 lähtien.

Viimeisen Kuutosen valmistus lopetettiin kaikessa hiljaisuudessa pari kuukautta sitten, mutta seuraaja on jo tiedossa. Baijerilaiset palaavat jälleen 8-sarjaan, jotta Mersun S-luokan coupén heittämään haasteeseen pystytään vastaamaan nykyistä paremmin. Uusi Kasi on jo bongattu testiajoissa moneen kertaan, ja nyt Bemari julkaisi uutuudestaan ensimmäisen tiiserikuvan.

Kyseessä on virallisesti vielä konseptiauto, mutta se eroaa enää muutamilta yksityiskohdiltaan lopullisesta tuotantoversiosta. Tutkielma paljastetaan suurelle yleisölle loppukuusta Italian Como-järven rannalla järjestettävässä Concorso d’Eleganza Villa d’Este -tapahtumassa. Se kuuluu maailman arvokkaimpiin autotapahtumiin, joten BMW on valinnut ainakin tarpeeksi hienostuneet puitteet uuden 8-sarjan esittelyyn.


Tiiserikuvasta erottuu lähes fastback-henkinen kattolinja, ja takalokasuojissa on voimakkaat pullistukset mm. X6-katumaasturin tyyliin. Takaluukun kanteen on puolestaan integroitu hillitty ankanpyrstöspoileri, joten sporttisuuttakin löytyy. Auto asemoidaan kuitenkin edeltäjäänsä ylellisemmäksi, ja baijerilaisten tavoitteena onkin nousta luksussegmentin kärkeen Kasin ja muiden uusien mallien avulla.

Auto tehdään 5- ja 7-sarjoista tutulle CLAR-perusrakenteelle, ja tuotantoversio on tulossa ensi vuoden aikana. Uusi 8-sarja ei ole tarkoitettu tyhjätaskuille, koska jo verottomat hinnat alkavat noin 150 000 eurosta. Uuden coupén pohjalta tehdään todennäköisesti myös M8-tehotykki, ja myös V12-koneinen malli saattaa täydentää valikoimaa myöhemmin. Avoversio on tulossa vuonna 2019.