Katso ensimmäiset kuvat Skodan ison katumaasturin tuotantoversiosta

Skoda esitteli viime kuussa Geneven autonäyttelyssä kookasta katumaasturia enteilevän konseptiauton, jonka nimeksi annettiin VisionS. Auto oli vielä virallisesti tutkielma, mutta yleisessä tiedossa oli, että tuotantomalli seuraa pian perässä. Se esitellään hyvin todennäköisesti lokakuussa Pariisin autonäyttelyssä, ja nyt tuotantoversiosta on saatu julkisuuteen ensimmäiset kuvat ja video.

Tšekkimerkki juhlisti Prahassa sijaitsevassa museossaan 25-vuotista yhteistyötään VW-konsernin kanssa, ja paikalle oli tuotu myös Skodan upouusi SUV. Auton nokka ja perä olivat vielä naamioinnin peitossa, mutta kylkiprofiili erottui jo selvästi. Muotoilu seuraa varsin uskollisesti konseptin jalanjälkiä, mutta toki tiettyjä muutoksia on tullut matkalla tuotantomalliksi. Peilit ovat kasvaneet kokoa, ja ovenkahvat on siirretty kyljen pokkauksen uumenista tavanomaisemmalle paikalle. Lisäksi helmassa on isompi muoviverhous, ja myös kattopilarit vaikuttavat jonkin verran paksummilta kuin konseptissa.

Skoda_2


Nokankin muodot erottuvat jo melko hyvin mustan naamioinnin alta. Etuvalot sulautuvat maskiin samaan tyyliin kuin konseptiautossa, mutta ne näyttävät hieman korkeammilta. Niiden alla on todennäköisesti toiset valonheittimet tutkielman tyyliin, koska Skoda on siirtymässä kaikissa tulevissa malleissaan nelivaloilmeeseen. Uusi katumaasturi on merkkinsä ensimmäinen edustaja, jossa käytetään tätä muotoilukikkaa. Etupuskurista ja takapäästä ei erota tarkempia linjoja, mutta konseptin kiilto-osat väistyvät luultavasti hieman tavanomaisempien ratkaisujen tieltä.

Skoda käyttää naamioidusta prototyypistä tällä hetkellä A-Plus-nimeä, mutta auto ristitään hyvin todennäköisesti Kodiaqiksi. Tšekkimerkki odottelee vielä nimen lopullista hyväksyntää eri maissa, ja asia varmistuu virallisesti sen jälkeen.

Skoda_3

Skodan tuleva SUV on hieman isompi kuin nykyinen Volkswagen Tiguan, ja konsernin sisäisiin kilpailijoihin kuuluu myös tuore Seat Ateca. Tšekit ovat rakentaneet auton tuotekehitysvaiheen aikana 47 prototyyppiä, joista jokaisen valmistaminen on vienyt noin kuukauden. Insinöörit ja testikuskit ovat ajaneet prototyypeillä jo yli 700 000 kilometriä, joten lastentautien välttämiseen pitäisi olla ainakin hyvät edellytykset. Skodan uusi katumaasturi pohjautuu samalle MQB-perusrakenteelle kuin monet muut VW-konsernin autot, ja myös pellin alla nähdään tuttuja turboahdettuja bensa- ja dieselkoneita. Tarjolle tulee hyvin luultavasti myös pistokehybridiversio, koska konsepti oli juuri sellainen. Auton odotetaan saapuvan kauppoihin vielä tämän vuoden puolella.