Katumaastureita syntyy kuin sieniä sateella – uusi Mazda CX-30 täyttää CX-3:n ja CX-5:n välisen aukon

Suurin osa autonäyttelyissä nykyään esiteltävistä uutuuksista päästetään julkisuuteen jo etukäteen, joten todelliset yllätykset ovat harvassa. Myös juuri ovensa avannut Geneven näyttely noudatti tätä kaavaa, mutta joukossa oli silti ainakin yksi aito yllätys. Mazda paljasti nimittäin Sveitsin maaperällä upouuden katumaasturin, jonka kehitystyöstä ei ollut tihkunut julkisuuteen juuri mitään etukäteistietoja.

Genevessä lanseerattu uutuus on ristitty CX-30:ksi, ja se sijoittuu japanilaismerkin mallistossa nimestään huolimatta kompaktin CX-3:n ja keskikokoisen CX-5:n väliin. Mazda on ilmeisesti laskenut, että tähänkin rakoon kannattaa kehittää uusi malli nykyisen SUV-buumin aikoina. CX-30 tulee kuulemma Euroopassa myyntiin syksyllä, ja muu maailma seuraa myöhemmin perässä. Autoa aiotaan valmistaa Mazdan tärkeimmissä tehtaissa ympäri maailmaa, joten siitä tulee jossakin vaiheessa globaali malli.


Vaikka kyseessä on täysin uusi auto, sen linjat vaikuttavat kovin tutuilta. CX-30:ssakin käytetään nimittäin japanilaismerkin Kodo-muotokieleksi nimeämää designia, joka miellyttää useimpien silmää ja saa uutuuden näyttämään monia kilpailijoitaan sporttisemmalta. Nokalla on mm. uudesta 3:sta tuttu ison maskin sekä viirumaisten valojen yhdistelmä, ja kylkilinjaa koristavat näyttävät pokkaukset. Takalasi on puolestaan sen verran vinossa kulmassa, että auto kävisi melkein coupé-SUV:sta.

Sisustakin seurailee muista Mazdoista tuttua tyyliä, ja tietoviihdejärjestelmän näyttö työntyy ylös keskeltä kojelautaa. Eri toimintoja käytetään kosketusnäytön sijasta vaihdekepin takana komeilevalla pylpyrällä. Sisätilojen mainostetaan olevan väljät neljälle hengelle, ja korkeampi ajoasento tuo mukanaan paremman näkyvyyden ulospäin muiden katumaasturien tapaan. CX-30:a vauhdittavat Mazdan uusimman sukupolven Skyactiv-koneet, joiden joukkoon lukeutuu myös muuttuvalla puristussuhteella varustettu Skyactiv-X-moottori.

Voimanlähteiden iskutilavuuksista ei ole annettu vielä tarkempia tietoja, mutta bensakoneiden parina käytetään miedon hybridiratkaisun mahdollistavaa 24 voltin sähköjärjestelmää. Dieseliäkään ei ole unohdettu Euroopan markkinoilla, ja nelivetokin on tarjolla. Etenemistä helpottaa myös maavara, joka on 25 milliä suurempi kuin 3:ssa. Tavaratilan volyymi on puolestaan perusasennossaan 430 litraa, kun Kolmosessa pitää tyytyä vain 295 litran ruumaan. Uutuuden hinnoista ei ole kerrottu vielä mitään, mutta niidenkin pitäisi sijoittua kaiken todennäköisyyden mukaan CX-3:n ja CX-5:n väliin.