Katumaasturien esi-isä täyttää ensi vuonna 50 vuotta

Kun puhutaan nykyisten katumaasturien syntyhetkistä, jaksetaan usein mainita Range Rover ensimmäisenä. Todellisuudessa Amerikassa oli jo vuosia aikaisemmin pyöritelty ajatusta maastoautosta, joka tarjoaisi muutakin kuin työkonemaista askeettisuutta. Tästä sai alkunsa kirjainlyhenne SUV, eli Sport Utility Vehicle. Ensimmäisenä herrasmiesmaasturina voidaan pitää Jeep Wagoneeria, joka ehti apajille jo vuonna 1963. Kolme vuotta myöhemmin alettiin Englannin suunnalla kehitellä samantyylistä konseptia, ja vuonna 1970 tuotantoon tuli maalaisen Land Roverin kaupunkilaisserkku Range Rover. Jos Wagoneeria luonnehtii kaikkien luxusmaasturien äidiksi, olisi Rangelle sopiva ilmaisu katumaasturien eurooppalainen esi-isä.

Katumaastureista, Wagoneerista ja Range Roverista samaan aikaan puhuminen on yhdenlaista pilkantekoa, sillä vain ensiksi mainitut ovat kelvottomia maastossa. Niin Jeepin kuin Roverinkin maastoautot olivat aidosti maastokelpoisia autoja, joihin oli vain tuotu valmistajiensa parempien henkilöautomallien ylellisyyttä. Roverilla oli jo vuonna 1965 Buickilta hankittu alumiininen 3,5-litran V8-kone, joka istui maastoautoon kuin nenä päähän. Turbo Diesel astui mukaan valikoimiin vuonna 1984. Ranget tulivat tunnetuiksi jatkuvasta nelivedosta, levyjarruista kaikissa pyörissä, kierrejousilla varustetusta automaattisesta tasonsäädöstä ja erillisestä alustasta alumiinisine korinosineen. Neljäovisina Rangea sai vuodesta 1981 alkaen.


Rangen suunnittelijat Spen King ja Gordon Bashford tutkivat aikanaan tarkkaan amerikkalaisten saavutuksia. Rangen ulkomuodosta on löydettävissä niin ensimmäisen korimallin Ford Broncoa kuin 60-luvun lopun Wagoneeria ja International Scoutia. Muotoilu oli valmista vuotta ennen tuotannon aloittamista 1969, ja auto sai heti suurta suitsutusta ulkonäkönsä ja ominaisuuksiensa johdosta. Vaikka Rangesta muotoutuikin heti menestystarina, niin virallisesti niitä alettiin myydä Pohjois-Amerikassa vasta vuonna 1987. Ehkäpä valmistaja saattoi pelätä kilpailua samoista markkinoista, joka oli luxusmaasturien osalta Eurooppaa verisempää.

Alkuperäiset kaksioviset Ranget ovat nostaneet arvoaan maailmanmarkkinoiden vanavedessä myös Suomessa. Kalliina autoina niistä on usein pidetty parempaa huolta kuin vaikkapa Lantikoista, sillä herraskaisemmat Ranget ovat viihtyneet varmemmin maaston sijaan maanteillä. Vanhan Rangen korjaaminen on kallista puuhaa, joten ostajat etsivät usein mahdollisimman hyväkuntoista yksilöä. Maastokelpoisista 70-luvun autoista on tullut ikoneja, joiden hinnat tulevat varmasti vielä nousemaan. G-Mercedekset ovat aina olleet arvossaan, mutta myös aikansa työmiehen juhdat kuten Toyota J40 Land Cruiserit ovat jo nousseet klassikoiksi. Aika näyttää nousevatko nykyajan katumaasturit koskaan halutuiksi harrasteautoiksi.